Gå til innhold

Nybegynner, ser etter veiledning...

Anbefalte innlegg

Ja dette spørsmålet er sikkert stilt tusenvis av ganger.

Men som kansje noen har fått med seg har jeg tenkt til å prøve meg å lage en webside.

Har drivd med hjemmeside laging før, men har aldri vært noe god, kan vel så og si ingen ting om html/php språket heller, har bare lagd via hjelp av frontpage/dreamweaver, det har jeg tenkt til å gjøre denne gangen å tenker jeg.

Så spørsmålet mitt er om dere har noen tips dere kan gi meg? evt. linker til div. sider med noen tutorials rundt om kring på nettet, samme om det er engelsk eller norsk. Hadde også kansje vært litt kjekt med noen tips innenfor alle de forskjellige coding språkene CSS/PHP/HTML og det der :p

Hadde blitt veldig glad for litt hjelp =)

Edit: Er det noe som er uklart her eller om dere trenger mer informasjon om noe så bare spør.

Endret av ToxicMan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det beste er vel å skrive selv i notepad eller noe lignende ;) Da har du mye mer kontroll og lærer alt mye fortere :D Hvis du googler litt ligger det _masse_ på internett :)

Jeg klarte vertfall og lære meg en god del selv bare i løpet av ett par uker i sommerferien i fjor! Anbefaler å bruke notepad.. Hehe.. Og i notepad2 er det vel highlight på taggene også.. Så da blir det jo veldig lett og se hva som er hva. Lykke til=)

Lenke til kommentar

Jo takk så mye, får vel prøve å søke etter noen guider på google.com.

Men en liten ting jeg ikke helt er skjønt? du kan vel ikke skape et design til websiden i bare notepad vel? Skjønner at de fleste bruker notepad o.l til å legge inn scripter/tekst/ og all den ting :p men også du får til utsende med bare notepad har jeg aldri helt skjønt....

Lenke til kommentar

Man bruker da CSS til å bestemme hvordan innholdet på html-siden skal se ut.

I en html-fil skal man bare fortelle hva som skal være på siden av overskrifter og tekst, mens det er i css alt designet foregår,

Bruker du firefox så kan du teste det ved å trykke "View -> Page style -> No Style" Da ser du hvordan sidene ser ut uten CSS. Hvis man skal ha grafikk på sidene så lages det gjerne i PhotoShop, så legger man det inn i css-fila:)

Vil anbefale deg å lese mer om css på www.w3schools.com.

Hvis du vil se hva css er i stand til å gjøre: csszengarden.com

Lenke til kommentar
Det beste er vel å skrive selv i notepad eller noe lignende ;)

Det er vel og bra å oppfordre folk til å skrive koden selv, men vær så snill å ikke anbefale en så dårlig kode-editor. Syntax-coloring må vel nesten være minstekravet, IMO.

Notepad2 er en god start...

Lenke til kommentar

Takk for all hjelp så langt =)

Og bare fortsett sånn.

Men at vis dere vet om norske sider som har slike artikkler/guider om web laging osv... selv om de ikke har like mye innhold som utendlanske sider så post gjerne de også.

Edit: http://www.htmldog.com/ har begynt å lese igjennom nybegynner guiden til HTML på den siden der nå, bare lurer på en ting, vis man forstår alt som blir forstått i den guiden der er det da mulig å lære noe ut av det? Har nemlig lyst til å få til en ordentlig side for en gang skyld og ikke bare lete etter templates...

Er jo snart sommerferie tenkt vis man tar seg god tid til å lese igjennom de guidene på siden der, starter med nybegynner guidene altså, vil man da kunne en god del etter man er feridg å lese alt der og følger alt til punkt og prikk?

Endret av ToxicMan
Lenke til kommentar
www.unrealized.org <= En heil masse informasjon på norsk :)

Og koselig å sjå deg her også da, Tirill! Helsing Arveh. Er du fortsatt på daggerspine?

Arveh Goddag =) har desverre sluttet med WoW, etter som jeg trengte noe nytt å spille, så spiller GW nå, men når BF2 kommer så begynner jeg igjen med det(spilte mye BF1942 og Vietnam før)

Men nok OT.

Men uansett din side det der eller? :p den var fin værtfall, håper at en dag så vil jeg bli en passe god webdesigner, er lei av å bruke templates eller å bare greie å få til ikke pene utsender på sider.

Skal lese igjennom artikklene der på siden, men akkurat nå driver jeg å leser igjennom HTML,CSS guidene på htmldog.com håper virkerlig at etter ikke så alt for langt tid av studering av dette så vil jeg kunne greie å lage en passe grei side for første gang =)

Lenke til kommentar

Er ikke så vanskelig som man tror å lære html/css, er jo et veldig begrenset orforråd!

Beste er å prøve å feile mens du lærer. Lærer aldri så mye som når du feiler. Nå har du foreksempel lært at templates og tabell-layout er feil.

Gjør du ikke DEN feilen igjen hvertfall :)

Lenke til kommentar
Nå har du foreksempel lært at templates og tabell-layout er feil.

syns det er *litt* drøyt å si at Templates er FEIL. Det er en fin måte for folk å lage websider på når det skorter på kunnskapen. Og etterhvert som den øker, kan man redigere templatene og det lærer man faktisk masse av..

Lenke til kommentar

Har nå lest igjennom guidene på htmldog.com må si jeg har lært litt mer, men syns forsatt alt er for vansklig...

Men det jeg lurer på er hvordan får jeg til å lage desginet på siden?

tenkte at selve siden skulle se noe ut noe lignende som dette:

Edit: Se dokumentet som følger med istede....

Heheh noen som skjønner poenget? har nemlig lest igjennom guidene på den siden som sakt, men finner liksom ikke ut om hvordan jeg kan gjøre det som jeg "prøvde" å tegne her :p

Da er det sånn at på venstre side skal navigasjonen være.

Midten skal div. info/nyheter være.

Høyre skal det var div. andre ting som jeg føler for å ha der.

Som sakt er jo også helt ny på html/CSS så at det ikke blir så bra kan jeg skjønne, men jeg vil lære å bruke sånne former som det der, hva det kalles vet jeg ikke, men du deler vel siden opp i ting, syns det ser ryddig ut.

eksempel på hvordan jeg vil ha det er som hw.no forsiden nesten, bare at på venstre side har de linker til steder, litt nyheter, reklame osv... i midten har de tekst akkurat som jeg vil ha det, og de har reklame og linker til poster på forumet på høyre side.

Det er på den måten jeg vil dele opp siden min i å....

Noen tips?

Edit2: Også en ting til, når man bygger en side fra starten av, hvordan bør man jobbe seg oppover liksom? tenker da på, hva er det man burde gjør før man gjør det og sånt? kommer liksom innhold før design eller omvendt?

D_rlig_tegning_av_webside.txt

Endret av ToxicMan
Lenke til kommentar

De fleste templates er så sykt kodet at man ikke lærer noe positivt av det i det heletatt.

bedre å starte i det små og bygge seg ut.

Ikke begynne i et stort rot å prøve å rydde opp.

Er garrantert mer jobb.

Ok tulling? :p

Temp er for folk som ikke bryr seg om internet og bare vil ha no jævlig å skryte av.

Vil du bare ha en side leier du er webutvikler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...