Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Store problemer med oppsett router

Anbefalte innlegg

Har kjøpt meg en Jensen Scandinavia Broadband router 2 idag, men har mange problemer. Jeg har Internett fra lyse 4/4 mbit og det er fiber altså kablett ikke over luft.

Jeg og en kompis skulle sette pcene opp i nettverk og vi begge skulle få internett men bare en av oss kan få det om gangen.

Har følgende problemer:

1. Vet ikke om jeg skal koble internett kabelen (en standard cat.5 kabel som er koblett opp i lyse sin fiberboks) til WAN eller en av de 4 standard LAN portene?

Kobler jeg Internett kabelen til WAN porten får ingen av oss internett.

Kobler jeg den til en av LAN portene så får kunn 1 av oss internett og det kommer opp følgende tekstboks nede i høyre hjørne:

"Windows - System error

There is an IP adress conflict with another system on the network"

Ganske innlysende problem men begge pcene står på "motta IP" så fatter ikke hva dette problemet kan være!

Den feilmeldingen oppstår bare når vi begge er koblet til routern!

2. Ingen av pcene våre får kontaktet routern slik at vi får configurert den, uansett om kabelen står i WAN eller LAN.

Skjønner ikke hva som kan være grunnen til problem 2!!! Har prøvd å resete routern men det hjelper visst heller ikke...

Har også slåd av firewallen uten at det hadde noe å si.

Så hvis noen har et eller annet forslag så for all del spytt ut!!! :(

Endret av <[47]>
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har prøvd alle mulige kombinasjoner av antall pcer tilkoblet, lan port, kabel i WAN port osvosv sittet å plagdes i 2 timer nå. Ingenting fungerer!!! det merkeligste er IP konflikten og det at vi ikke får configurert routern!

Når jeg setter internettkabelen i WAN porten er får INGEN nett, enten det er 1 eller 2 som er koblet til routern. Tror ikke den lyse boksen er et modem, dette er kabel... har ikkke noe brukernavn/passord, bare setter kabelen i PCen så får jeg nett.

Skal prøve å oppgradere firmware :)

*Edit: Er ingen firmware å oppdatere. Det er ikke en mulighet på denne routern.

Endret av <[47]>
Lenke til kommentar

Nei:(

Lyse deler ut ip i 84.240.240._ serien, pluss at ipen er dynamisk. Though den aldri har forandret seg hos meg...

Har venner som også har lyse og som har koblet til router uten problemer, det merkeligste med routern er at jeg ikke får koblet til den med å skrive inn ipen slik at jeg får configurert den!

Har prøvd med 3 forskjellige pcer nå, så tror ikke problemet ligger i PCen. Men vet egentlig ikke.

Får internett når jeg kobler PCen og Internettkabelen i LAN portene. Men skjer ingenting når jeg kobler Internettkabelen i WAN porten!

Kan det være at Routern er defekt?

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Bare glem det, fikk fiksa problemet(ene) etter mye om og men. Takk for alle forslag :)

4312733[/snapback]

Hva var løsningen din?

Ser det er en gammel tråd, men sliter med akkurat samme problem her.... Skjønner egentlig ikke bæret av det.

Kun én klarer å komme på nett av gangen og alt annet ser ut til å være satt opp riktig, ... tror jeg....

81.167.191.xx er ipadresse som kommer opp på alle pcer, vi kobler til. Samme ip, med påfølgende beskjed om ip-conflict dersom vi prøver å koble flere maskiner til samtidig.

Alle maskinene er trådløse. To kjører Vista, to kjører XP. De med vista får ingen beskjed om konflikt...

Noen som vet?

Lenke til kommentar
Morn.

Trynnn, denne tråden er enormt gammel...

Start din egen ny tråd du og list opp all info du kan komme med der.

8482495[/snapback]

Enig, om du (Trynnn) vil ha kontakt med den som starta denne tråden kan du bruke PM, ellers kan du opprette ein ny tråd, denne stenges.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...