Gå til innhold

Hvordan legge Linux i boot loaderen til Windows?

Anbefalte innlegg

Det funker utmerket, så lenge de har hver sine partisjoner.

Angående Fedora, kommer ikke Fedora Core 4 snart?

Jo, om 4 - 5 dager sies det.

PM meg med link til nedlastnings sted a... (hvis den kan lastes ned) da den kommer ut...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det funker utmerket, så lenge de har hver sine partisjoner.

Angående Fedora, kommer ikke Fedora Core 4 snart?

Vil det funke å ha 30gb til linux???

Har 60 gb jeg tenkte å bruke til Windows/Office/nyttige progz+linux.. og da deler jeg de likt..

to på 30...

Lenke til kommentar
Ok..

Dette virker litt komplisert.. så jeg tror jeg skal få noen til å hjelpe meg her..!!..

Hvis du har litt ledig plass utenfor Windows-partisjonen (som du kan lage ved å resize den med f.eks. Partition Magic) ordnes partisjoner og bootloader _helt_ automatisk. Ikke komplisert i det hele tatt... ;)

Lenke til kommentar

Hvis du ønsker å se hva som finnes av distroer, og få en fin oversikt med linker til nedlasting, gå inn på:

www.distrowatch.com

Hvis du allerede har windows på disken din anbefaler jeg at du krymper partisjonen med QTparted, den er meget brukervennlig. Dette kan du gjøre enkelt fra en knoppix CD (last ned via distrowatch). Etter å ha bootet knoppix fra CD, åpner du et terminalvindu, og skriver:

su

qtparted

Trenger du hjelp underveis kommer du bare hit, det kan du også gjøre mens du har bootet opp knoppix, med nettleserne konqueror eller mozilla (linux utgaver av explorer). Hvis du ønsker kan du også ta en HD install av knoppix (dette er gjort på en halv time, og gir et fint utvalg applikasjoner).

Lenke til kommentar

Har ikke vært borti det problemet, men i mangel av andre kan jeg prøve å bidra.

Får du til å boote windows ved å endre boot-rekkefølgen til HD i BIOS? Hadde vært greit å vite hvilken MBR du har overskrevet.

Har du S-ATA disker? Det kan skje litt merkelige ting da.

Med to disker kan du jo også skille systemene helt, og endre boot-rekkefølge i Bios når du ønsker å boote fra annet OS, i slike situasjoner kan det være praktisk, ellers anbefaler jeg alle å ha en live CD liggende, det kan være kjekt å ha nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...