Håvard Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 Hallo. Jeg har planer om å legge inn linux på den nye maskinen jeg får, og lurer da på om det er noe problem å lage en slik multiboot meny, sånn som man har når det er instalert to windowser.. Lenke til kommentar
TMH Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 Dette har jeg aldri sett, og tror heller ikke det er mulig. Du må nok bruke en av bootloaderene GRUB eller LILO. Jeg foretrekker GRUB. Med disse kan man starte både Linux og Windows. Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 7. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2005 Dette har jeg aldri sett, og tror heller ikke det er mulig. Du må nok bruke en av bootloaderene GRUB eller LILO. Jeg foretrekker GRUB. Med disse kan man starte både Linux og Windows. Forklar.. Lenke til kommentar
josh909 Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 Du får valget under installasjonen av Linux - Windows bør altså installeres først. Lenke til kommentar
zeltex Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 Grub eller lilo er bootloaders, som kan legges inn under instalasjon av linux. hvis du da har en disk /dev/hda, som windows ligger på og som også skal inneholde linux, velger du bare at grub skal instaleres på den disken. eksempel: /dev/hda1 blir windows (C:) /dev/hda2 er extended disk /dev/hda5 blir D: i windows /dev/hda6 og ut blir til linux. Da velger du å instalere grub i MBR på /dev/hda, og når du da booter vil du kunne velge å boote linux og windows. Lenke til kommentar
olear Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 Dette har jeg aldri sett, og tror heller ikke det er mulig. Du må nok bruke en av bootloaderene GRUB eller LILO. Jeg foretrekker GRUB. Med disse kan man starte både Linux og Windows. Det er fullt mulig og fungerer like bra som LILO/GRUB. Først installer LILO/GRUB på partisjonen som linux ligger på. Hent ut bootsektoren slik: dd if=partisjonsnavn of=filnavn bs=512 count=1 Kopier filen til partisjonen/hardisken som Windows ligger på. Legg til denne linjen i C:\boot.ini: C:\filnavn = "Linux" Lenke til kommentar
pian Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 partisjonsnavn er jo selvforklarende, men filnavn? Til hva? Starter denne LILO/grub fra windows oppstartsmeny eller kan du kopiere ut alle images du vil fra bootsector? Dessuten, hvorfor gjøre det slik? Når du gjør en oppgradering av linux vil jo ikke dette reflekteres i windows bootloader, så da kan du, hvis du vil, ende opp uten å få bootet linux...? Lenke til kommentar
olear Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 partisjonsnavn er jo selvforklarende, men filnavn? Til hva? Et filnavn, kall den hva du vil Lenke til kommentar
pian Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 Hehe, den er god of = output file da antagelig. Sorry. Takk for kjapt svar, men hva med motivasjonen? Er vel bedre for Hrisebro å kjøre grub eller? Lenke til kommentar
olear Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 men hva med motivasjonen? Er vel bedre for Hrisebro å kjøre grub eller? Det er det sikkert, men jeg svarte bare på spørsmålet Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 7. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2005 Jeg må innrømme at jeg aldri har prøvd Linux og Windows på en pc før... Og jeg synes dette hørtes litt komplisert ut... Så det kan hende jeg dropper det.... (Hvis jeg ikke får litt hjelp da) Men takker for mange gode svar, og hvis det er noen som vet om noen enklere måter, så skrik ut... Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 Kast ut boot-loaderen til Windows og bruk heller grub/LILO. Selv foretrekker jeg LILO. Funker utmerket til både Windows, GNU/Linux og FreeBSD. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 Dette har jeg aldri sett, og tror heller ikke det er mulig. Du må nok bruke en av bootloaderene GRUB eller LILO. Jeg foretrekker GRUB. Med disse kan man starte både Linux og Windows. Det er fullt mulig og fungerer like bra som LILO/GRUB. Først installer LILO/GRUB på partisjonen som linux ligger på. Hent ut bootsektoren slik: dd if=partisjonsnavn of=filnavn bs=512 count=1 Kopier filen til partisjonen/hardisken som Windows ligger på. Legg til denne linjen i C:\boot.ini: C:\filnavn = "Linux" en bootsector i en fil. Jaja.. Man kan ikke få windass bootloaderen til å laste bootsectoren direkte fra en partisjon da? Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 Velger du en nybegynnervennlig distro så fikser den dual-boot for deg uten at du trenger å bekymre deg. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 8. juni 2005 Del Skrevet 8. juni 2005 Slapp av Hrisebro. Når du installerer Linux, vil denne selv sette opp en slik meny med muligheten til å velge mellom Windows og Linux. Denne menyen vil være Grub eller Lilo (avhengig av distro). Det er mulig å bruke windows sin bootloader til å laste linux, men da må du kose masse med notepad. Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 8. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2005 tror jeg skal ha Fedora Core 2 eller 3... (er ikke sikker på hva som er den nyeste) eller så skal jeg ha Ubuntu. Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 8. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2005 men hvordan er det å ha Linux og Windows på samme harddisk?? Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 8. juni 2005 Del Skrevet 8. juni 2005 men hvordan er det å ha Linux og Windows på samme harddisk?? Går veldig bra det. Hvis du har ledig plass utenfor Windows-partisjonen setter installasjonprogrammet opp både Linux-partisjoner og bootloader automatisk. Lenke til kommentar
zyp Skrevet 8. juni 2005 Del Skrevet 8. juni 2005 Det funker utmerket, så lenge de har hver sine partisjoner. Angående Fedora, kommer ikke Fedora Core 4 snart? Lenke til kommentar
gullf1sk Skrevet 8. juni 2005 Del Skrevet 8. juni 2005 Det funker utmerket, så lenge de har hver sine partisjoner.Angående Fedora, kommer ikke Fedora Core 4 snart? Jo, om 4 - 5 dager sies det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå