petterg Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 Trenger et billig anlegg for fastmontering utendørs. Det skal kun brukes til tale. Lyden skal dekke et område på størrelse med en håndballbane. Trenger også en trådløs mikrofon. Den som prater skal kunne løpe rundt over hele banen og prate med hendene fri. Håndholdt mic er derfor utelukket. Mygg blir vel heller ingen god løsning - stor fare for feedback. Da er vel bøyle eneste gjenværende mulighet? Noen forslag til billige og kurrante løsninger? Lenke til kommentar
Breiker Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 bøyle er nok det eneste. trenger du noe med bass også? gå til en resturant. spør hvor de har bestilt anlegget fra. ( altså resturanter som har takmonterte høyttalere ) De er nemlig vanntettet og spiller ganske høyt. De har litt større høyttalere også.. vanntette ment til utendørs bruk Lenke til kommentar
petterg Skrevet 7. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2005 Tenkte ikke bruke høytalere - horn gir mer effekt og tåler mer vær. Tenkte kanskje et par SC-30BY fra http://www.audio-media.no/content/products...erie.asp?id=140 kunne være brukbare. Og denne mikseren med forsterker: http://www.ljudia.no/cgi-bin/no/online/af0...310%20&cart_id= For mikrofoner - vet ikke hva som er mest fornuftig Mipro MU-53HN(S), kr 995 eller Mipro MU-55HN(S), kr 1395 (har ingen link) Trådløs sender: Mipro ACT-707TE, kr 1350 eller Mipro ACT-707T, kr 1995 T modellen er litt mindre, 100 radiokanaler, er mindre, 20 timer driftstid. TE modellen har 16 radiokanaler, bruker større batteri - sansynligvis lenger batteritid. Trenger ikke 100 kanaler når man i fremtiden kan tenkes å oppgradere til maks 4 mic'er. Trådløs mottaker: Mipro ACT-707SE, kr 1445 (16ch) eller Mipro ACT-707S, kr 2745 (100ch) For mic og trådløs sender / mottaker aner jeg ikke om vi vil merke noe som helst forskjell på dyre og billige modeller. Noen kommentarer på dette? Lenke til kommentar
Knottpøbeln Skrevet 22. juni 2005 Del Skrevet 22. juni 2005 For å ta det siste først. Ja, det er stor forskjell på billige og dyrere trådløse systemer. Dette dreier seg både om lydkvalitet, og byggekvalitet, holdbarhet mm. Disse MiPro-greiene du snakker om f.eks, har plastkabinetter. Om du går bittelitt opp i pris har Sennheiser en Evolution-serie som funker veldig fint, og kassene er i metall. Du får som regel hva du betaler for. Og ja, bøyle er nok rett valg for deg. Også her er det ofte slik at en litt dyrere modell er lettere å jobbe med, og gir mindre sjanser for feedback, i tillegg til at den som regel låter bedre, og varer lengre. Kommentaren min til slike speakerhorn er bare at om du virkelig vil ha kjip "telefonlyd" så er dette rett vei å gå. Nei, jeg ville heller satset på noe med litt bredere frekvensrespons. Finnes mye fint i utendørshøyttalere. Du sier ikke hvor i landet du befinner deg, men jeg tror at jeg ville oppsøkt et seriøst PA/installasjonsfirma i nærheten. Lagt frem hva du vil, og cirka hvor mye penger du har til rådighet. Da burde du få hjelp til å finne en best mulig løsning på ditt behov. Har jobbet med dette en del år nå, og mitt tips blir uansett: Styr langt unna den billigste løsningen. Jallaprodukter gir deg bare masse unødig irritasjon og frustrasjon i etterkant. Sats heller på å gå litt opp i kvalitet, få hjelp til å sette opp et system som bruker greie standarder slik at du eventuellt kan bygge ut senere. Lenke til kommentar
petterg Skrevet 22. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2005 Vi gikk for mipro sakene for trådløs, og en brukt forsterker som skulle kastes og noen brukte horn. Det er ikke kraftige saker, men ble testet på en kurs nå på mandag, og funket nesten helt perfekt. Det viste seg at dersom det kommer et gjerde + lyktestolpe + mennesker i veien for trådløssignalene mister mikrofonen dekning og må skrus av/på for å komme i kontakt igjen. Mottakeren ble flyttet høyere opp, så var det problemet ute av verden. Har også fått tak i noen brukte høytalere. Mangler å lage en mobil boks/skap for det hele. Da kan man bruke høytalere primært, og bytte til horn dersom man trenger mer lyd. Med horna hadde jeg ingen problemer med å høre hva som ble sagt 2km unna, med både skog, fjell og hus i veien. Funderer litt på hvilket matriale jeg skal velge. Tenker litt på plexiglass og mdf/treverk i kombiansjon. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå