trollshaw Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 hei! lurte på om det var noen her som har erfaring med dette? bruker denne på 2000 serveren her og jeg må si det er veldig kjekt når man skal legge inn mange brukere på en gang. takk Lenke til kommentar
roac Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 lurte på om det var noen her som har erfaring med dette? bruker denne på 2000 serveren her og jeg må si det er veldig kjekt når man skal legge inn mange brukere på en gang. Ingen erfaring, men du kan jo kikke på følgende: DsAdd CSVDE LDIFDE Dette er i hvert fall tre verktøy som kan benyttes. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 19. juni 2005 Del Skrevet 19. juni 2005 Har et lite script der brukere legges inn i et excel dokument. Ulempen er at excel må innstaleres på serveren.. Lenke til kommentar
roac Skrevet 19. juni 2005 Del Skrevet 19. juni 2005 Har et lite script der brukere legges inn i et excel dokument.Ulempen er at excel må innstaleres på serveren.. Da er det vel enklere med CSVDE? Den tar en kommaseparert fil inn som parameter, og da slipper du den problemstillingen. Lenke til kommentar
slettet Skrevet 20. juni 2005 Del Skrevet 20. juni 2005 Å installere andre programmer enn det som skal ha på ein servar er fy-fy. Office på ein servar? Er det ikkje enklare, og gjerne betre, å lage scriptet på ein arbeidsstasjon, og deretter å flytte det over på servaren? dsadd er forresten ein fin-fin kommando når ein skal opprette store mengder brukarar. Sjå scriptet (excel-dokumentet) mitt for meir "avansert" bruk (opprette brukarar, legge i riktig OU, gruppe osv.) Linje 1 inneheldt diverse møl, og linje 12, kolonne 1, er den koden eg lagrar i ei .bat-fil, og køyrer på servaren. Eg har ei betre, og meir oversiktelig fil, men aner ikkje kor den er. Heime, trur eg. Der er ting litt betre lagt opp. Blandt anna så legg ein brukardata inn i regneark3, dvs. førenamn, etternamn, brukarnamn, avdeling og passord. Alle parametra vert overført til rekneark2, der alle dsadd-kommandoane legg, og deretter overført til rekneark1, det kun kommandoen som skal inn i .bat-fila ligg. Det gjer det utruleg enkelt å legge inn brukarar. Med gjevne mellomrom får eg lister med ca. 1000 brukarar som skal inn. Då paster eg den inn i ark3, og kode er ferdig på ark1 umiddelbart. Deretter kopierer eg koden over på servaren, og køyrer .bat-fila. 45 sekund seinare er alle brukararne oppretta. roac: Er ikkje dsadd ein del av ldifde? Lenke til kommentar
roac Skrevet 20. juni 2005 Del Skrevet 20. juni 2005 (endret) Er ikkje dsadd ein del av ldifde? dsadd, ldifde og csvde blir i hvert fall omtalt av Microsoft som forskjellige verktøy i 2279 - Planning, Implementing, and Maintaining a Microsoft Windows Server 2003 Active Directory Infrastructure. Hvorvidt dsadd gjør bruk av ldifde vet jeg ikke. Endret 20. juni 2005 av roac Lenke til kommentar
StianK Skrevet 20. juni 2005 Del Skrevet 20. juni 2005 Er ikkje dsadd ein del av ldifde? dsadd, ldifde og csvde blir i hvert fall omtalt av Microsoft som forskjellige verktøy i 2279 - Planning, Implementing, and Maintaining a Microsoft Windows Server 2003 Active Directory Infrastructure. Hvorvidt dsadd gjør bruk av ldifde vet jeg ikke. Alle 3 nevnte programmer gjør nytte av ldif-standaren, ldif står for lightweight data interchange format og er en standard for hvordan man skal legge til, redigere eller slette objekter i en LDAP-database. Hvordan microsoft har gjort det rent praktisk med disse programmene er ikke så viktig, det man må huske er: DSADD - Bruk for å gjøre enkeltendringer, eller hvis du skal gjøre endringer på et lavt antall objekter CSVDE - Brukes til masseimport av objekter, enkleste verktøyet som ikke har noen fordeler over ldifde annet enn at det er enklere å bruke. LDIFDE - Dette programmet ligger vel nermest ldif-standaren, og har også mest valgmuligheter, bruker .ldif eller .ldf filer til å redigere objekter(legge til, endre eller slette). I teorien skal denne også kunne brukes til å eksportere brukere til en ldif-fil som man senere kan importere i eDir eller OpenLDAP, vel og merke er dette i teorien Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå