Gå til innhold

Spørreundersøkelse til alle med førerkort =)

Pug

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

1. Nei.

2. Mann.

3. 18-24.

PS: at jeg sier nei på pkt. 1. vil ikke si at jeg på noen som helst måte grisekjører eller ligende. Jeg er rett og slett ærlig og innrømmer at jeg ikke alltid overholder trafikkreglene, og da meget spesifikt farten. Høyere bøtsatser vil aldri få meg til å overholde trafikkreglene bedre. Stort sett alle bak rattet har på et eller annet tidspunkt brudt en eller annen trafikkregel. Tenk på forbikjøring f.eks. Jeg kjører gladelig forbi en bil i 120km/h i stedet for lovlig hastighet. Hvorfor? Fordi det rett og slett er sikrere å gjøre det slik da man sparer en del meter, spesielt med en sprek bil.

Lenke til kommentar
... masse fornuftig tekst .....

Du er ikke den eneste som ser det på den måten.

Jeg svarte nei av den grunn at jeg til tider kjører litt over fartsgrensen, men det betyr så absolutt ikke at jeg bryter alle andre regler, tvert imot.

Lenke til kommentar

Kom på en ting til som mange gjør, til og med uten å vite at det er et brudd. Hvor mange stopper 100% opp når det er et stoppskilt? Man bryter faktisk trafikkregelene hvis man ikke stopper 100% opp. Står ikke hjulene på et eller annet tidspunkt 100% stille når du er først i køen risikerer man å få en bot. Å stoppe rett bak en bil og følge den når den kjører telles med andre ord IKKE som at du stoppet 100% opp. Det er ikke trafikkfarlig, men alikevel noe svært mange bryter fra tid til annen, inkludert meg.

Lenke til kommentar

Jeg fikk lappen etter at satsene ble satt opp. Men jeg vil likevel svare nei på spørsmål 1, ettersom jeg vet at jeg til tider kjører litt for fort, og jeg neppe ville sluttet med det om de satt opp satsene enda mer. Det er da ikke snakk om råkjøring, men at farten av og til glir litt over høyeste tillatte fart, eller at jeg drar litt ekstra på i en forbikjøring.

Jeg er en liten guttevalp.

Og havner i den yngste aldersgruppen (18-24).

Endret av sluffy
Lenke til kommentar

Må være enig med sluffy her. Har hatt lappen i tre år og anser meg selv som en etterhvert nokså erfaren bilist. Undersøkelser viser at 2/3 av alle bilister ofte ligger litt over fartsgrensen, og jeg hører nok til den gruppen. Loven er lik for alle og det er neppe særlig bra å bryte fartsgrensene, men jeg gjør det likevel. Hvis det passer meg å ligge i 100 i 80-sonen, så gjør jeg det, og blir jeg stoppet i en fartskontroll må jeg svare for meg i form av et forelegg som er likt for alle norske bilister. Fair enough.

Lenke til kommentar
Min personlige tolking er at det enkelte ganger kan være tillatt å kjøre fortere enn fartsgrensen.

Så, siden dette er tillatt, er dette noe du ville demonstrert for sensor under oppkjøring?

Hmm. Det tviler jeg nok på at jeg ville gjort, men jeg tror ikke det er mange sensorer som stryker deg for å kjøre 5km/t over fartsgrensen på egnet sted i 50- eller 60-sone. Det er værre å insistere på å holde fartsgrensen når det er skolebarn ved veien for eksempel.

Min oppkjøring foregikk stort sett på svingete 40-veier med skoler og fartsdumper. Selvsagt kjørte jeg ikke for fort der, og vil heller ikke gjøre det til vanlig. I alle fall ikke på dagtid når det er barn ved disse skolene.

Lenke til kommentar
1. Nei.

2. Mann.

3. 18-24.

PS: at jeg sier nei på pkt. 1. vil ikke si at jeg på noen som helst måte grisekjører eller ligende. Jeg er rett og slett ærlig og innrømmer at jeg ikke alltid overholder trafikkreglene, og da meget spesifikt farten. Høyere bøtsatser vil aldri få meg til å overholde trafikkreglene bedre. Stort sett alle bak rattet har på et eller annet tidspunkt brudt en eller annen trafikkregel. Tenk på forbikjøring f.eks. Jeg kjører gladelig forbi en bil i 120km/h i stedet for lovlig hastighet. Hvorfor? Fordi det rett og slett er sikrere å gjøre det slik da man sparer en del meter, spesielt med en sprek bil.

Høres ut som meg det..

Men helt enig med deg, er mye sikrere å kjøre forbi raskt og effektiv og på færre meter

Lenke til kommentar
Min personlige tolking er at det enkelte ganger kan være tillatt å kjøre fortere enn fartsgrensen.

Så, siden dette er tillatt, er dette noe du ville demonstrert for sensor under oppkjøring?

Jeg må vel nesten være et meget godt eksempel på at det er fult mulig å kjøre over fartsgrensen og alikevel få lappen. Ruten jeg fikk tar vanligvis drøyt 55 minutter. Jeg brukte under 45minutter. Riktig nok kjørte jeg effektivt med lite stopp o.l, men det alene klarer jeg ikke å tjene 10minutter på. Det gikk åpenbart for fort til tider. Dog skal det sies at sensor ikke hadde noen ting å utsette på min kjøring, ikke engang farten.

Edit: Litt regning tilsier at gjennomsnittsfarten lå 10-15km/h over "vanligvis".

Endret av Ernie.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

1) Har de nye bøtesatsene gjort deg flinkere til å overholde trafikkreglene?

-Ja

-Nei

-Overholder alltid trafikkreglene uansett bøtesatser

2) Kjønn:

-Mann

-Kvinne

3) Alder:

-18-24

-25-34

-35-50

-Over 50

Nå skal det legges til at jeg svært sjeldent kjører for fort, men jeg kjører vel heller litt aggressivt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...