Gå til innhold

Global oppvarming, fact or fiction?

Anbefalte innlegg

...

Solaktiviteten, solflekker osv. har blitt målt og studert siden slutten av 1400 tallet, tror jeg. Og det kan sigendes også måles i bla årringer. Med andre ord har vi en enkel journal av solens aktivitet gående tilbake cirka 1000 år,  ...

Dette er vel mer et eksempel på om data som sier noe om det har vært en varm eller kald sommer, og det er et stykke fra det til forandringer i solaktiviteten. Årringer er dessuten veldig lokale data.

Studier av solflekker og solaktivitet har bare vært mulig i noen få tiår. Det har vært gjort forsøk på å lage gjentaksintervaller av økt solaktivitet basert på den korte datarekken man har, og sammenligne det med tidligere data om varme somrer osv. Det er derimot et meget tynt datagrunnlag som ligger til grunn for slike antagelser. Det eksisterer ikke så vidt jeg vet noe klare data på hva disse solflekkene egentlig gjør for jordens temperatur. Dette ligger litt utenfor mitt fagfelt og det kan ha kommet nyere forskning på området, men uansett blir datagrunnlaget alt for tynt.

Det er fremdeles mye induksjon i solforskningen kontra klima på jorden, og inntil vi forstår mer av hvordan solen fungerer blir det hele bare gjetninger. Mange forskere er veldig glade i kurver som går opp og ned og som passer med andre kurver som nesten går opp og ned helt likt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ala Day After Tomorrow? (innser selvsagt at det var en film :p og at den var svært uvitenskapelig). Jeg er dog skeptisk til at jorden plutselig skal komme ut av balanse sånn. Den har eksistert mye lenger enn mennesket, og den har taklet global killer asteroider, enorme vulkanutbrudd vi aldri har sett maken til og som har forurenset mange ganger mer enn alle mennesker i all deres eksistens osv. jorden er flink til å balansere seg selv og takle så digre katastrofer, så jeg har vanskelig for å tro at litt co2 her og der av noen små oppreiste apekatter skal skape såpass og plutselig kluss i systemet. I så fall måtte det være snakk om at vi fortsatte å forurense i samme tempo i hundretusener kanskje millioner av år, men innen da hadde vi slippet opp for forurensende drivstoff  :!:

Javisst, jorden har overlevd enorme katastrofer, bl.a. Permian-Triassic extinction event der det meste av alt liv gikk tapt. Det er mange fler. At det har skjedd, og at jorden overlevde, er ikke et poeng, mulig jeg er egoistisk, men jeg liker å unngå slike utryddelsestider. Det er ikke gitt at menneskeheten vil overleve.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...