Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

PXE-boot med PCMCIA-kort?

Anbefalte innlegg

Microsoft sin PXE-boot disk støtter ikke PCMCIA/PC CARD. Finnes det en bootdisk som gjør det mulig å PXE-boote fra et PCMCIA/PC CARD?

Jeg skal softe en bærbar PC via RIS-server og den bærbare har verken innebygd CD-ROM eller nettverkskort. Jeg har kun en ekstern diskettstasjon.

Endret av zacka
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eneste tipset jeg kommer på nå er å oppdatere BIOS, dersom den ikke automatisk booter via PXE når du starter PC'en.

For at den skal boote via PXE krever det jo selvsagt innstillinger i DHCP config og mange andre steder som jeg personlig liker å la Klientdrift-avdelingen ta seg av.

Dette var muligens ikke til hjelp for deg, men en oppdatering av Bios er alltid trivelig.

Lenke til kommentar
Jeg har sjekket den siden. Der var det bare disketter for å få tilgang til nettverk, ikke for PXE-boot dessverre :no:

Generelt, når det gjelder PC-Card og DOS, så må du laste en DOS-driver for Card Services for at PC-Card-nettverkskort skal fungere. Det burde du kunne finne ut av Bootdisk.com.

Ellers kan du også ta en titt på 3Com's MBA on Disk, hvis du har 3Com-kort.

Lenke til kommentar
Har aldri hørt om noen som har fått det til, så basert på en generell "tommelfingerrelgel" vil jeg si nei, det går ikke...

PS: Er det noen som vil seg så vondt å tanke opp en eldammel PC som må ha PCMCIA nettkort med win XP/2000??

Den er ikke så gammel :)

Det er en ultraportabel "IBM TP 240x" med 10" skjerm, PIII 500/512 MB RAM/60 GB HD.

Den har veldig bra batterikapasitet, så jeg hadde tenkt å bruke den som divx spiller når jeg er på reise.

Lenke til kommentar
Jeg har sjekket den siden. Der var det bare disketter for å få tilgang til nettverk, ikke for PXE-boot dessverre  :no:

Generelt, når det gjelder PC-Card og DOS, så må du laste en DOS-driver for Card Services for at PC-Card-nettverkskort skal fungere. Det burde du kunne finne ut av Bootdisk.com.

Ellers kan du også ta en titt på 3Com's MBA on Disk, hvis du har 3Com-kort.

Ser bra ut! Takk! Skal teste det på jobb i morgen så skriver jeg hvordan det gikk :)

Lenke til kommentar

Hvis du ikke har en ferdig .cfg-fil for PXE, så er det nok litt jobb første gangen, ja. Foreslår du tar en titt på bootdisk.com igjen, og bruker en av nettverksbootdiskene til å boote DOS, og så share en CD-ROM med det OS'et du vil installere på en annen maskin. Da omgår du hele PXE-konfigureringen.

Lenke til kommentar

Hvis dette er i firmasammenheng, er det nok billigere å kjøpe en ny ultraportabel, fremfor å kaste bort en masse timer på å få den gamle til å virke over RIS-tanking.

Men hvis du er en av dem som har eget test-domene og RIS hjemme for å leke med, er det jo bare å prøve... Intill du finner ut at det er greiere å installere fra en CD :thumbup: Har aldri hørt om noen som har fått til å RIS-PXE tanke på et PCM-CIA nettverkskort, men om du får det til - all heder og ære til deg :fun:

Lenke til kommentar

Har selv drevet med eldre laptoper.

De gangene ved ny install har jeg tatt ut disken og satt den i en Stasjonær pc

Da kan jeg formatere disken fra f.eks windows og legge inn mappa I386 som ligger på cden, deretter boote på en normal bootdisk til dos og starte setup.exe som ligger i I386 Mappa.

Lenke til kommentar
Har selv drevet med eldre laptoper.

De gangene ved ny install har jeg tatt ut disken og satt den i en Stasjonær pc

Da kan jeg formatere disken fra f.eks windows og legge inn mappa I386 som ligger på cden, deretter boote på en normal bootdisk til dos og starte setup.exe som ligger i I386 Mappa.

Pleier å gjøre det også egentlig, men etter jeg satt opp en RIS server funka det som fy. Greit med unattended install også. Da kan bare maskinene putre og gå til de er ferdig softet :) Får bare forske litt, så kanskje det kan funke med PCMCIA også etterhvert.

Nå er jeg en veldig nysgjerrig sjel som liker å gjøre det litt vansklig for meg selv for å finne ut av greie løsninger. Utfordringer er til for å løses ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...