Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei der.

Har fått et hjemmepc tilbud fra jobben der vi kan velge mellom to kameraer. Canon Ixus 700 og Canon EOS 350D speilrefleks. Det følger med et 18/55 objektiv på det speilrefleksapparatet uten at jeg aner hva det er,.....Er supergrønn når det gjelder fotografering :blush:

MEN......det trenger strengt tatt ikke å forbli slikt. Jeg har hatt Canon Ixus V ganske lenge, men solgte det for en stund siden. Jeg syntes det var et kult kamera, men kunne nå tenke meg å ta et steg videre og faktisk lære meg litt om fotografering. I den forbindelsen så trenger jeg et råd fra dere her om hva som vil være det beste kameraet for meg her.

Hva er fordelen med å benytte speilrefleks fremfor vanlig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hej

Har fått et hjemmepc tilbud fra jobben der vi kan velge mellom to kameraer. Canon Ixus 700 og Canon EOS 350D speilrefleks.

Du bør nok gøre op med dig selv, hvad dine behov er. Det kan følgende artikel hjælpe dig på vej med: "Skal jeg købe Speilrefleks..."

Der er mange ting, du skal være opmærksom på. Som antydet i foregående indlæg, skal du stille dig selv spørgsmålet: "Er jeg villlig til at slæbe rundt på en masse tungt udstyr eller vil jeg have noget, der er til at stikke i en lomme?"

Spejlrefleks er tungt at dra rundt på, men har til gengæld den fordel, at billedkvalitet, hurtighed og fleksibilitet er uovertruffen, men du må være forberedt på en pæn investering i kvalitetsobjektiver hen ad vejen, hvis du virkelig vil have udbytte af et spejlrefleks.

Har din arbejdsplads forøvrigt også et job til mig - kan da altid bruge et gratis spejlrefleks oven i det jeg har.... ;-)

Mvh

Jens Hansen

Akam.dk

Lenke til kommentar

Takker for svar. Har lest de to artiklene og er fremdeles litt i villrede. Slik jeg ser det så virker det som om det store ankepunktet for speilrefleks er størrelsen + eventuell drassing på ekstrautstyr. Dette er jo noe jeg må ta stilling til........vil det bli liggende hjemme eller kommer jeg til å drasse rundt på det?

Hvordan gjøre andre det? Er det et slit å dra på et speilrefleks på hytta, syden, båttur o.l. eller går det greit?

Aner ikke om arbeidplassen min har noen jobb til deg Jens, men du kan gå inn på www.akerkvaerner.com og se om dem har noe ledig ;)

Lenke til kommentar

Hej igen

Man skal virkelig vide med sig selv, at man vil have spejlrefleks ellers bliver man hurtigt træt af at slæbe rundt på det. Når jeg er ude på den helt store fototur, har jeg en fototaske med 3 objektiver, en ekstern flash og kamera med plus stativ. Det sidste kan man dog lade blive hjemme og så understøtte kameraet på anden vis. Og såvidt jeg huske har EOS350D også en indbygget pop-up-flash ligesom min D70, så den kan jo også dublere i nødsfald, hvis man ikke har gidet slæbe sin eksterne flash med.

Hvis du ved i forvejen, hvilket zoom-område du vil tage billeder indenfor, kan du jo også lade resten af objektiverne blive hjemme. Det vil så kræve at man vælger et objektiv med et pænt stort zoom-omfang, fx Sigma 18-125 mm, men hvor god den er, ved jeg ikke. Det vil give dig et fornuftigt zoom-område med muligheder i både vidvinkel- og teleområdet.

En anden løsning, som jeg har valgt, er at købe et lille kompaktkamera til bare at tage med i lommen, når jeg ikke har lyst til at slæbe rundt på det store udstyr.

Er man meget i tvivl, om hvorvidt man skal have spejlrefleks, kan det skyldes, at man nok ikke skal have det, da det valg kræver, at man har et meget præcis billede af sine behov Jeg arbejdede mig selv frem til spejlrefleks via en Ixus fra V-serien og siden et Canon Powershot G3, som havde mange manulle funktioner. Derved fandt jeg ud af, at det med manuelle funktioner var lige mig, men også at jeg savnde et hurtigere kamera med endnu bedre billedkvalitet og den fleksibilitet som muligheden for at anvende forskellige objektiver giver.

Mvh

Jens

Akam.dk

Lenke til kommentar

Tusen takk for info Jens. Slik som det er nå så kommer jeg mest sannsynlig til å velge speilrefleksen da jeg er stygt redd for å trege på det dersom jeg ikke velger den. Skulle jeg i ettertid se at den blir litt tung å drasse med seg over alt så er det billigere å skaffe meg et vanlig digicam.

Lenke til kommentar

Om det er meget til vandreture m.m. så skulle du måske kigge på panasonics FZmodeller, oplympus 7XX serie eller Minoltas Z serie.

det er gode kameraer, som har nogle af spejlrefleks fordele. Der er stor zoom op i mod 12 x på de fleste, og de er på nogle punkter nemmere at betjene.

F.eks panasonics FZ20, som jeg har været glad for. Det har 12 gange optisk zoom, er ret lysstærkt hele vejen ud og har fået rigtig god kritik. Det koster omkring 4000 d.dkr. men så har du også det hele på omkring 500 g. skal du have samme zoommuligheder med spejlrefleks koster det betragteligt mere, og du kommer til at slæbe på mindst den dobbelte i vægt.

jeg er glad for mit spejlrefleks, men hvis ikke du vil bruge de avancerede funktioner og er i tvivl om du vil slæbe tungt grej med skulle du kigge på en af de førstnævnte modeller.

Her er de opsat side om side, og du kan læse anmeldelser af dem:

http://www.dpreview.com/reviews/compare_po...mcfz20&show=all

Endret av Kigulu
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...