b-real Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 Eneste "helvettesuka" jeg har vært med på var berretløpet, den tynne luen som man skal gå med etter man er ferdig med rekrutten. Samme historie som alle andre, pakke dagen før, vekket av Rammstein i 4-tiden. MYE venting fordi søringer klarer ikke å pakke sekken sin selv. Ikke lov å ha med tobbakk eller klokke eller noe. Så gikk vi en 2-3 timer, musestille...så skulle vi grave skyttergraver pga vi skulle beskytte et område der det var observert LEO/CV90 osv. Så vi la oss i skyttergravene når vi var ferdig og en LEO kjørte "over oss" kjentes det ut som, men i virkeligheten ca en meter unna oss. Genial psykologisk effekt. Så var det å gå på en "sti" der man var innom forskjellige poster med rappelering, leting etter "miner" som egentlig var mat gjemt i jorda og masse andre militære stuff. Gjørmebading, vassing i elv (midt på pulende vinteren) for så å få hinderbane for så å stå der kald og jævlig og bli varmet av det norske flagget og en hilsende kaptein og ROCKYmusikk. Sto med en liten tåre i øyene da egentlig Lenke til kommentar
Staalkontroll Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 Det var en 4-5 harde dager, men man fikk testet seg litt, og det var veldig deilig når man var ferdig. Gikk ned 10 kilo og så småanorektisk ut da jeg kom tilbake til leir. Artig syn det måtte ha vært Lenke til kommentar
dimiles Skrevet 7. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2005 B|Real, det der hørtes mye bedre ut enn de andre historiene her. Sånn seriøst, det der virka jo spennende bortsett fra den iskalde badingen. Jeg badet i mars i år jeg, så får vel prøve å klare det der og. Gleder meg nå, faktisk! Lenke til kommentar
Sneakerholic Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 Artig syn det måtte ha vært Moren min ble bekymra da jeg kom hjem på perm Hun så det ikke med en gang, men visste at noe var annerledes. Mødre... Lenke til kommentar
Kenny000 Skrevet 8. juni 2005 Del Skrevet 8. juni 2005 (endret) Kom på en ting til. I løpet av uken hadde vi sprengningsøvelse. Lå i en grop som gikk i en sirkel. I midten ble det plassert større og større ladninger med TNT. Til slutt kjentes det ut som om man fikk et kraftig spark i brystkassen og man fikk sand i øynene fordi det sprutet opp. Var ganske kick å vite at det var gått en ladning på 2kg TNT rett ved siden av deg.. En av gangene sovnet jeg før ladningen gikk. (lå jo på knærne) Men våknet raskt da det smalt.. (var noe annet enn TNT, men husker ikke navnet, var kraftigere enn TNT) EDIT: Kom på en ting til. En natt gravet vi sandsekkstillinger. Plutselig fikk vi gassangrep over oss og måtte grave videre på stillingene med gassmasker på. Sandsekkstillinger krever mye arbeid. Når man i tilleg må jobbe i mørke med gassmaske som både svekker synet og evnen til å puste (lite oksygeninntak når man er skikkelig trøtt er en dårlig kombinasjon) så blir man etterhvert litt sliten.. Endret 8. juni 2005 av Kenny000 Lenke til kommentar
Sneakerholic Skrevet 8. juni 2005 Del Skrevet 8. juni 2005 Heh! Sprengningtilvenning er moro å ha gjort. På det meste ble det sprengt 5kilo HMX ca 5 meter fra der vi lå i gropa HMX'en ga et mye skarpere og kortere smell enn C4 og TNT, det peip i øra i en god time etterpå. De sistnevnte, TNT og C4 gir et mye sterkere "spark". Kjenner som nevnt at man blir sparket i brystkassa når sistnevnte går av. Lenke til kommentar
Kenny000 Skrevet 8. juni 2005 Del Skrevet 8. juni 2005 JA, var vel HMX vi brukte.. tror som sagt det var 2 kg vi brukte. Fikk iallefall beskjed om at det var ganske mye på slutten, men ikke ekstremt (som i ditt tilfelle) Lenke til kommentar
Espenevo Skrevet 8. juni 2005 Del Skrevet 8. juni 2005 Unnskyld at jeg sier det, men vent til dere kommer til ledelseseminaret på krigsskolen. Da får dere testet hva kroppen tåler - et endeløst slit når det står på, men også en syv dager lang rekke av store opplevelser og mestring. Husker spesielt fangetjenesten På rekrutten handler stressuken mest om disiplin og gruppedannelse - så er det har også et helt spesielt vennskap som oppstår i laget. Faktisk det jeg savner mest fra forsvaret er samholdet og fellesskapet man har i laget og senere på enhet. Jeg synes alle burde få med seg en slik øvelse eller to, entan man vil bli i forsvaret eller ikke. Sitte på kontor skal du gjøre resten av livet - bli med ut og gjør noe. Jeg søkte meg til befalsskole og hadde gjort det igjen - andefaler det til alle som tåler å ta i litt. Lenke til kommentar
Sneakerholic Skrevet 8. juni 2005 Del Skrevet 8. juni 2005 Unnskyld at jeg sier det, men vent til dere kommer til ledelseseminaret på krigsskolen.... Har absolutt ingen planer om å dra på noe lederkurs i forsvaret! Ble tatt til fange av TMBN under en øvelse der vi skulle "leke" at vi var innbyggere og opprørssoldater fra Afghanistan. De "lekte" den leken litt for hardt med tanke på at vi var inne i førstegangstjeneste. Husker at jeg fikk på en hette over hodet og knapt fikk puste, slengt i bakken og fikk en "dundre på hundre" sitt kne plassert hardt i nakken. Ble overrasket over hvor lite proffesjonelle mange av TMBN gutta var med tanke på at de skal representere det Norske militæret i krigssituasjoner utenlands... Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 8. juni 2005 Del Skrevet 8. juni 2005 Det virker som om alle som har hatt en ille helvetesuke har gått på befal-opplæring elns? Hva med de som bare blir vanlige menig'er? De slipper sånt, er kun for befaler dette her. Gleder meg jeg, selv om det er en stund til. Prøver å gå opp noen kg til før det. Å? Vet ikke om det er det samme vi tenker på, men alle må da gjennom hvertfall én feltøvelse på rekrutten. Jeg er i sjøforsvaret selv, og var i Madlaleiren på rekrutten. Da hadde vi en feltøvelse som varte 4 dager (3 netter hvis jeg husker rett). Det var til tider litt trist Lite mat, lite søvn, lite varme. Sovnet stående til slutt. Lenke til kommentar
dimiles Skrevet 8. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2005 Hmm, cecolon. Du er i sjøforsvaret? Da er det sannsynligvis det du har vært gjennom nå, jeg skal gjennom om en måned da. Hvordan var feltøvelsen da? Utenom lite mat, søvn og varme. :/ Når man driver og forsvarer baser o.l. i felten, hva slags våpen blir brukt da? Og evt. hva slags kuler? Gass og airsoft kuler av noe slag, eller? Litt nysgjerrig på dette. Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 8. juni 2005 Del Skrevet 8. juni 2005 Er inne ja. Tjenestegjør på KV Svalbard, skal dit for siste gang på fredag! (Blir trolig om bord fram til 29. juli ) Vel, vi hadde et scenario der terrorister skulle sprenge et eller annet. Så skulle vi beskytte en vei som førte til dette. Følte det ikke var så veldig gjennomført, hovedpoenget var vel at vi skulle bli vant med å fryse og sulte litt. Vi fikk egentlig en halv boks med spaghetti eller noe sånt til dagen, men rakk aldri å lage denne. Brød skulle vi i utgangspunktet få nok av, men pga. "problemer med leveranse" måtte vi rasjonere på dette. Vi skulle sette opp knappetelt, og lage noen stillinger. Så skulle noen veier og teltplasser beskyttes. Vi hadde AG, for det meste uten noen skudd Vi fikk et par rødfis etter hvert. En av tingene som var irriterende: vi brukte lang tid på å sette opp teltet "perfekt", slik at det var mest mulig plass inni og det var så godt som vanntett. Etter én natt eller noe fikk vi beskjed om å bytte leir med en annen tropp, og teltet vi fikk var satt opp av noen udugelige folk... Bardunene var "festet" med sand som var pakket oppå snora, det var trangt og aldeles ikke vanntett... Det blåste så mye at det ikke nyttet å dekke til med presenning heller. Uansett, sikkert greit å ha opplevd Skulle nok gjerne gjort det igjen med litt bedre utstyr og mer mat og søvn. Feltutstyret vi får i sjøforsvaret er ikke akkurat det beste, ettersom vi kun skal leke med det på rekrutten. Kan ikke sammenliknes med det de har i hæren så vidt jeg har forstått. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 8. juni 2005 Del Skrevet 8. juni 2005 Er inne ja. Tjenestegjør på KV Svalbard, skal dit for siste gang på fredag! (Blir trolig om bord fram til 29. juli ) Dette er vel et relativt nytt fartøy? Hvordan opplever du standarden om bord? Lenke til kommentar
Kenny000 Skrevet 8. juni 2005 Del Skrevet 8. juni 2005 Når man driver og forsvarer baser o.l. i felten, hva slags våpen blir brukt da? Og evt. hva slags kuler? Gass og airsoft kuler av noe slag, eller? Litt nysgjerrig på dette. Man bruker ditt vanlige våpen (mest sannsynlig AG3). Du fyller opp magasinene dine med noe som kalles rødfis. Dette er rød ammunisjon laget av plast og fylt med løskrutt.. Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 8. juni 2005 Del Skrevet 8. juni 2005 Er inne ja. Tjenestegjør på KV Svalbard, skal dit for siste gang på fredag! (Blir trolig om bord fram til 29. juli ) Dette er vel et relativt nytt fartøy? Hvordan opplever du standarden om bord? Ja, ble vel ferdig i 2001. Standarden er endel bedre enn andre marinefartøy, men mangler en del av sjarmen. Mange mener at interiøret er veldig sterilt, kan minne om et sykehus En ulempe med akkurat denne båten er at det virker som det er mer (dritt)arbeid enn på andre båter, men det kan være min oppfatning Personellet om bord er stort sett veldig bra, og det samme kan sies om maten En fordel som gjelder de fleste kystvaktfartøyene er at vi kun bor to per lugar. På f. eks. fregatter er de gjerne 9-12 på banjer. KV Harstad er så vidt jeg vet det nyeste fartøyet. Veldig pent interiør hvertfall Lenke til kommentar
dimiles Skrevet 8. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2005 Når man driver og forsvarer baser o.l. i felten, hva slags våpen blir brukt da? Og evt. hva slags kuler? Gass og airsoft kuler av noe slag, eller? Litt nysgjerrig på dette. Man bruker ditt vanlige våpen (mest sannsynlig AG3). Du fyller opp magasinene dine med noe som kalles rødfis. Dette er rød ammunisjon laget av plast og fylt med løskrutt.. Ahh. Spennende. Hakke hørt om rødfis før, jeg, men nå vet jeg det og. Du ser det på klærne til en person hvis han har blitt skutt mer rødfis? Eller er det at det gjør litt vondt å bli truffet? Takk, takk. Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 8. juni 2005 Del Skrevet 8. juni 2005 Nope, du blir ikke truffet med noe som helst. Eventuelt tomhylsen dersom du er uheldig Lenke til kommentar
dimiles Skrevet 8. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2005 Så man skyter med ingenting? Det virka jo litt tamt da. :/ Kunne jo hatt så airsoft-kuler av noe slag, så man visste om man traff eller ikke. :/ Er det noe gang iløpet av rekruttperioden vi får skyte med airsoftkuler av noe slag, eller slik at noe kommer ut? Lenke til kommentar
PureTamil Skrevet 9. juni 2005 Del Skrevet 9. juni 2005 Så man skyter med ingenting? Det virka jo litt tamt da. :/ Kunne jo hatt så airsoft-kuler av noe slag, så man visste om man traff eller ikke. :/ Er det noe gang iløpet av rekruttperioden vi får skyte med airsoftkuler av noe slag, eller slik at noe kommer ut? Det er dommere på øvelsene som dømmer hvem som blir drept etc. Du får selvsagt skyte med skarpe skudd på skytebanen. Lenke til kommentar
dimiles Skrevet 9. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2005 Det er dommere på øvelsene som dømmer hvem som blir drept etc. Haha, så fett. Da blir det forhåpentligvis litt spennende allikevel. Du får selvsagt skyte med skarpe skudd på skytebanen. Skjønner. Der er vel forhåpentligvis sikkerheten meget god og, håper jeg. Hvor mye veier våpenet vi "til daglig" bruker, og er det en eller annen rem på det så man slipper å holde det rett opp og ned? Regner jo med at det veier en del. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå