dimiles Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 Nå, alle forsvarsrekrutter for 2005! Har fått høre om denne såkalte helvetes-uken vi skal gjennom når vi kommer inn. Spørsmålet er bare HVA dette er? Selv har jeg kommet inn i Sjøforsvaret ved Madla i Stavanger (KNM HH). Noen erfaringer derfra? Håper da på at noen gamle miltiær-dewds kan fortelle om denne helvetes-uken for nå er jeg spent! Er jo tross alt bare litt over en måned til vi skal inn! La diskusjonen flyte! -dimiles Lenke til kommentar
lahaso Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 Såg ikke så masse til noe helvetesuke da jeg var i militæret. Tror det er kun de som tar befalsutdanning som har denne. Eneste som jeg kan linke til en helvetesuke i løpet av førstegangstjenesten er første uken du er der... Er masse venting og kø. Det er et helvete det! Lenke til kommentar
phax Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 man blir sperret inne i rom internett eller data i en uke.. det er røffe greier altså. Lenke til kommentar
dimiles Skrevet 7. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2005 Seriøse svar her a, gitt. Kanskje feilpostet, så moderator kan godt flytte den til "Annet".. Forhåpentligvis kommer det litt mer seriøse svar der.. Lenke til kommentar
Homme Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 Er ikke det at man må klare seg ute i ødemarka en uke uten hjelpemidler (bare vanlige militærting)? Lenke til kommentar
vitamin2 Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 Varierer sikker fra sted til sted. Men regn med veldig lite søvn og lite mat. (søvn er verst). + uforutsette ting som dukker opp. Selvfølgelig blir alt verre hvis det regner mye og det er mygg i nærheten (jeg ble nesten spist opp). = Veldig fin måte å bli slank på fort! Lenke til kommentar
CurSe Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 (endret) Jeg tror at det bare er jegere og folk som tar befalsutdannelse som må gjennom helvetesuken. Vi hadde en slags form for helvetesuke, men den var en litt "good guy" versjon av den orginale helvetesuken Min Sjanteuke: Vi fikk beskjed om å pakke ryggsekken og alt annet utstyr vi trengte for øvelsen. Dette måtte vi gjøre dagen før vi skulle reise. Alle pakket sekkene og la seg for å sove. Klokken 04:30 ropte befalet med megafon i gangen at alle måtte ta sekkene og stille ute på oppstillingsplassen. Der ble vi delt opp i lag og hvert lag fikk litt forskjellig lagsutstyr som vi måtte fordele mellom oss. Befalet ga oss streng beskjed om at ingen fikk ta med brus/mat/tobakk osv. Så begynte vi å gå(ingen visste hvor vi skulle), men etter rundt en mil så var vi framme. Det var flere skytebaner i området og den første dagen så gikk vi fram og tilbake mellom de forskjellige skytebanene for å skyte med ag3,MG,mp5,ag3 med HK og 12.7. Litt ut på ettermiddagen fikk vi beskjed om å sette opp teltene, og alle trodde at nå kom de med mat til oss, men neida. Vi fikk ingen mat første dagen og fytti dæven vi var sultne. Natten kom og det var streifvakter ute, mens resten sov. Befalet kom da g angrep oss så alle måtte ut i gropene sine og forsvare basen. Neste dag fortsatte vi å rusle mellom de forskjellige skytebanene for å skyte enda mer. Vi fikk mat denne dagen, men det var en boks snurring delt på 2 personer. Denne natten ble vi angrepet 2 ganger av befalet så det ble lite/ingen søvn denne natten. Den 3.dagen fikk vi mat igjen, men nå var det noe roast beef greier som vi måtte dele på 2.personer. Det var mindre mat i den boksen enn i en boks med snurring. Hvis jeg husker rett så var det en førstehjelpscase denne dagen hvos det var mange sårede som vi måtte ta hånd om. På kvelden skulle vi spionere på en fiendtlig base noen kilometer unna. Den 4.dagen kom befalet med beltevogner og sa at i dag skulle vi angripe den fiendtlige basen vi hadde spionert på dagen i forveien. Vi angrep basen og da angrepet var over dro vi tilbake til vår base for å pakke sammen. På turen tilbake måtte alle ta et feltbad i en iskald elv(dette var i april). Da badet var unnagjort sa befalet at 1 person på hvert lag måtte bli "skadet i strid", så vi måtte frakte han på båre turen hjem. Det var helt jævlig tungt å bære han på båre og etter 500m var alle helt utslitte. Etter å ha ruslet ca 1km så sa befalet at vi kunne ta en pause. Alle var sliten og la seg ned for å ta en liten lur. Da kom MP og tok oss til fange og fraktet oss tilbake til leiren(ingen var sure for at vi ble tatt til fange for å si det sånn) Vi kom tilbake til leiren og MP spurte masse spørsmål og sånt. Alle var sultne som ulver og saken ble ikke stort bedre at noen grillet hamburgere og pølser rett utenfor lageret vi var i. Heldigvis så var de hamburgerne til oss da øvelsen var over. Tror jeg spiste 7-8 hamburgere den dagen. The End Helvetesuken er sannsynligvis mye verre enn dette, men jeg syntes sjanteuken var slitsom nok spør du meg. Veldig kjipt der og da, men du verden så morsomt det er å tenke tilbake på. Jeg var i artilleriet(WLS/LOKBTT/ARTBN). Edit: Rettet noen skrivefeil, men det er sikkert mange igjen Endret 7. juni 2005 av CurSe Lenke til kommentar
PureTamil Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 Min Sjanteuke: Bla, bla, bla. Jepp, dette stemmer med min oppfatning av hva Ola Soldat må gjennom. Det er nok bare befal (fra Marinejegere til UB-korporaler) som må gjennom den "ekte" helvetesuken (med forbehold). Lenke til kommentar
Kenny000 Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 (endret) Jeg var gjennom øvelse "Rafhn" (Ravn, fra norrønt). Var i forsyningsavdelingen til Telemark Bataljon! (orker ikke skrive like utfyllende som Curse) Men øvelsen varte i 7 dager og 7 netter. Vi gravde mye skyttergroper. Vi fikk sove gjennomsnitlig 2-4 timer i døgnet. Resten av natten/dagen utførte vi patruljer (så mye syner i løpet av nattmarsjene. Trodde jeg så biler, troll og annet som egentlig bare var trær og stener), marsjer eller andre energikrevende oppgaver. Det værste er som tidligere nevt søvnen. Jeg sovnet i diverse stillinger jeg aldri ellers ville klart (f.eks knesittende over sekken, med armene ned i sekken for å finne teltplugger) Vi hadde også stridsløype i løpet av uken hvor vi mått blandt annet måtte gjennom en dyp gjørmevanngrop (vann til halsen, ISKALDT) mens det smalt "granater" rundt oss. Maten vi fikk var 2 eller 3 knekkebrød om dagen. Var ikke noe mye mat det. En dag fikk vi også kylling, men den var levende, så jeg måte slakte den, flå den og koke den (laget så på). Etter 7 dager og netter med diverse gassangrep (CS-gass) , våkne netter, graving av dype skyttergroper, lange marsjer og mye ellers fysisk arbeid, fikk vi dra hjem. Jeg skulle sove litt før middag og sovnet klokken tre-fire om ettermiddag og sov til reveljen dagen etter (14-15 timer). Da jeg våknet var jeg skikkelig dehydrert og til vasken for å drikke vann. Da kjente jeg meg selv ikke igjen i speilet. Så ut som en fange fra Austwitz (hvordan skrives dette?) fra 2. verdenskrig, men så var jeg ikke så tykk før vi dro ut heller. Alt i alt var det en knallhard uke synes jeg. Men i ettertid synes jeg det har vært utrolig kult å ha vært med på noe slikt. Det var jo en øvelse for å teste hvordan kroppen reagerte (fysisk og psykisk) under ekstreme forhold. Og det fikk jeg jo testet. (Barnskolestil-avslutning: Vi var alle enige om at det var en fin tur..) Endret 7. juni 2005 av Kenny000 Lenke til kommentar
dimiles Skrevet 7. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2005 Hihi. Det hørtes spennende ut, curse og Kenny000. Dog, litt slitsomt fysisk og psykisk. Selv har jeg null planer om å prøve meg på befal-greiene i Sjøforsvaret, men rett og slett gjennomføre førstegangstjeneste på en vanlig måte. Høres spennende ut det dere har vært gjennom. Er jo bare 1 måned til jeg drar, så nå gleder jeg meg litt. :--) Begge dere var jo i Hæren (?), så vet ikke om det er like hardt i Sjøforsvaret.. dimiles Lenke til kommentar
War Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 På en sånn øvelse ville jeg hele tiden ha ligget forran, man vet jo at det er en spesiell øvelse (for noen) og at det ikke er meningen at man skal sove hele natten, Jeg visste om dette og sørget for en laaang søvn før vi måtte stå opp, så spiste jeg et stort måltid men langsomme karbs, og mye fett. måten befale gjorde det på var å ikke si noen ting, bare pakk sekken, så kom den store dagen og da tok de ut maten vår og sendte oss avgårde, noen på gruppa hadde ikke spist på leenge, men spart alt inkl frokosten i sekken for å ha det ute på øvelsen. Lurt? Lenke til kommentar
dimiles Skrevet 7. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2005 (endret) Haha, så bra. Så når de sier slikt er det bare lurt å få i seg all maten man kan der og da på skolen. For det blir jo altså konfiskert når dere drar. Tror jeg hadde sliti hvis jeg hadde spart all mat + frokost til turen også hadde det blitt borte. Smart å spise så mye som mulig, for man får vel frokost som vanlig den dagen? Gjør man ikke? Endret 7. juni 2005 av dimiles Lenke til kommentar
CurSe Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 (endret) Vi trodde vi skulle få frokost den dagen, men vi begynte å gå 5min før messa åpnet. Det var litt kjipt. Endret 7. juni 2005 av CurSe Lenke til kommentar
Heimen Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 Jeg var på opptak til befalskolen på Kjevik. Første dagen av helvetesuka ble vi kjørt til Evje med full oppakning, dvs nesten 30kg utsyr med oss. Klokker og andre personlige eiendeler ble lagt igjen i leiren. Deretter bar det ut på tur og med oss hadde vi en vannkanne på 20kg som to mann delte på å bære. Først gikk vi tur i skog og mark før vi kom oss ut på sti senere. Vi gikk tilsammen i rundt 5 timer og på det varmeste var det 27,5*C. Ved 28*C er det siesta. Da vi var ferdige å gå, gikk vi litt til og litt til før vi kom til teltplass. Der skulle teltet settes opp og dette skal man få til på veldig kort tid. Hvis det ikke ble bra nok måtte vi pakke sammen igjen og marsjere til neste teltplass. Dette gjorde vi fem ganger før befalet følte vi var ferdige for kvelden. Vi fikk streng beskjed om hva vi skulle spise og det var eneste måltidet den dagen. Streifvakten delte vi opp til en time hver. Etter den natta valgte jeg å trekke meg fra opptaket. Jeg trakk meg fordi jeg ikke kunne tenke meg en kariere i militæret. Målet med helvetesuka er å bryte ned aspirantene mest mulig for å se hvem som klarer å yte best under stress og nye situasjoner. Hele veien byttes det på hvem som er troppfører og skal lede laget for å se hvordan aspirantene er som ledere. Lenke til kommentar
Sneakerholic Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 Min "helvetesuke" ble utført på følgende måte: Ble fortalt en uke i forveien at alt av sekker skulle være pakket i henhold til pakningsplanen og alt skulle være på stell. Her var det mange som ga faen og tenkte at det bare var for at vi skulle ha utstyrskontroll osv. Plutselig en natt uka senere kommer befalet inn på gangen og avfyrer litt rødfis og ber oss være KTS om 5min på oppstillingsplass. 25min(!!!) senere, kommer sistemann ut med hjelmen dinglende på knotten og alt rælet dinglende etter. Måtte ta en del pushups mens vi ventet på vedkommende som var forsinket, og etter det ble vi beordret til å følge UB'en. Endte opp med å gå i timesvis med oppfriskende csgass "angrep" underveis, noe som førte til at vi måtte gå med gassmaske (et helvetes slit hvis man blir det minste andpusten). Det eneste som skjedde de neste 4 dagene var å gå,gå,gå, sove litt innimellom, diverse nattalarmer, gassing, sulting. Fikk en sliten pakke mariekjeks som hadde ligget i cs-bua som ble fordelt pr 2mann, og en gummiaktig gulerot hver dag i tillegg til så mye vann man måtte orke. En fordel er å koke granbarnåler i vannet (hvis man har tid), da får man litt smak i vannet så man orker å drikke det. Når man drikker enorme mengder vann hver dag og lite annet er granbarsmak helt topp! Det var en 4-5 harde dager, men man fikk testet seg litt, og det var veldig deilig når man var ferdig. Gikk ned 10 kilo og så småanorektisk ut da jeg kom tilbake til leir. Lenke til kommentar
dimiles Skrevet 7. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2005 Det virker som om alle som har hatt en ille helvetesuke har gått på befal-opplæring elns? Hva med de som bare blir vanlige menig'er? Når i perioden kommer helvetesuken, forresten? Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 Når i perioden kommer helvetesuken, forresten? Sånn ca. 5-6 år etter du har giftet deg og varer resten av livet.... 1 Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 Det virker som om alle som har hatt en ille helvetesuke har gått på befal-opplæring elns? Hva med de som bare blir vanlige menig'er? De slipper sånt, er kun for befaler dette her. Gleder meg jeg, selv om det er en stund til. Prøver å gå opp noen kg til før det. Lenke til kommentar
dimiles Skrevet 7. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2005 Når i perioden kommer helvetesuken, forresten? Sånn ca. 5-6 år etter du har giftet deg og varer resten av livet.... KTHX. :----D Lenke til kommentar
XzYLsiT Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 (endret) Helvetesuka som vi kaller det som oftest på ungdomsskolen/vidregående, hverfall atme meg, er når politiet har en uke med full uttrykning mot moped trimmere. Endret 7. juni 2005 av XzYLsiT Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå