Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Dårlig telefonledning, hvor mye effekt har det?

Anbefalte innlegg

Jeg oppdaget med tilfeldighet til min skrekk at store deler av kablen (10m) fra der telefonen kommer inn til telefon-kontakten der jeg tar ut ADSL i leiligheten jeg leier bruker vanlig lampett leding (kobber for 220V) isteden for telefonledning..

Vet noen hvor stor effekt dette har med hennsyn til støy på ADSL linje?

Tror ikke jeg ligger langt unna en sentral...

Har tenkt til å bytte dette ut ASAP med CAT5e kabel, håper den er mer egnet! :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Raptor' date='07/06/2005 : 01:12'] Vet noen hvor stor effekt dette har med hennsyn til støy på ADSL linje?

Har du problemer med å oppnå spesifisert hastighet på linjen, så har du grunn til å bytte ut kabelen. Dess raskere linje du får, dess mer sårbar er den for støy. ADSL har den egenskapen at om det er problem med å opprettholde hastigheten på grunn av støy, linjekvalitet eller avstand, så reduseres hastigheten.

Lenke til kommentar

En lampettledning er lik en telefonledning i fysisk utforming (rette ledere uten tvinning), slik at begge gir tilsvarende støy. CAT5 er som tidligere nevnt et godt valg pga støyutjevnings-egenskapene (som skyldes den spesielle tvinningen inni kabelen).

Derfor skal ikke lampettledningen gjøre noen forskjell fra eller til. Hvis ikke det er dårlig kontakt i en av endene da......

mvh

Kjetil

Lenke til kommentar
En lampettledning er lik en telefonledning i fysisk utforming (rette ledere uten tvinning)

Hmm.. er vel en stund siden telefonledningen så sånn ut men, ikke glad i den der!!

Mest sannsynlig så skulle det gå greit med lampettledningen selv om det ikke er optimalt, var borti et hus hvor de hadde strekt lampettledning i hele spredenettet, der fikk de problemer! Men hvis du ikke har merka noe problem så er det jo ikke så farlig. If it aint broke, don't fix it! ;)

Lenke til kommentar

Har hatt litt problemer med hastigheten ja, har NextGenTel Delta 4200

Får rett under 3000, skal ha 4200

Tror jeg prøver å bytte den ut... ringte til NextGenTel idag, og de sa det var mye støy på linjen min, men jeg lå ikke langt unna en sentral...

Tipper nok at motstanden på lampeledningen er betraktlig større enn en CAT5e kabel... :yes:

Lenke til kommentar

Men en lampetledning er jo ikke akkurat bygd opp for å hindre støy i å trenge inn i kabelen da. Og selv om tykkere kabel er bedere også i telefonsamenheng er tviningen viktikst. (Selv de gamle 1kvadrats telefonledningene uten isolasjon som hang i stolpene før var tvinnet!)

Tror nok du vil merke forskjel om du bytter ut all kabelen fra der kabelen til telenor kommer inn frem til modemet med en cat5. :thumbup:

Lenke til kommentar
hm, om det er 2-leder det er snakk om er det nok BEDRE.. For telefonledining med 2 ledere er ikke akkurat så krafig :p

Men en CAT5e kabel er det vel flere ledere enn på en lampetledning `?

Ja, men motstanden i denne kabelen bekymrer meg litt...

Har ikke fast telefon, så jeg har ingen splitter, men ADSL signalet inn til meg er vel ikke akkurat så kraftig (signalstyrke) tror jeg...

Ja, den lampettledningen som er der har 1-par, er 4 par i en CAT5e, og siden ADSL bruker bare to par kan jeg bruke 2 av de resterende 3 parrene til Fast Ethernet...

Lenke til kommentar

Dette nærmer seg HI-FI freakenes diskusjonsnivå om høyttalerkabler som har firkantige eller flate ledere... Noen kjøper 2 meter kabel til 50.000 med gullforgylte skrutilkoblinger (de vet visst ikke at det er loddet på 'lampettledninger' inne i forsterkeren og inne i høyttalerne).

Så var det en som skulle forklare hvorfor utstyret måtte 'spilles inn' i minst ett døgn. Forklaringen var at elektronene måtte sette seg i korrekte baner...

:tease::tease::tease::tease::tease:

Lenke til kommentar
Dette nærmer seg HI-FI freakenes diskusjonsnivå om høyttalerkabler som har firkantige eller flate ledere...

Det er forskjell på analoge høyttalerledninger der små variasjoner knapt, om i det hele kan høres, og datakommunikasjon, der signalet enten er korrekt eller ikke.

Lenke til kommentar

Eg ser ikkje korleis Cat5 skal være betre egna enn ein lampettkabel. Begge er laga av kopar, og det er ikkje noko skjerming på Cat5 utanom vanleg isolasjon som det er på all kabel. Fleirtråda leier òg betre enn eintråda.

Poenget med at Cat5 er tvinna er for å forhindre interferens\støy, men det gjelder ethernet (elns) der du har 2 par inn og 2 ut (eller meir). Paret som tar inn er tvinna og paret som sender ut er tvinna, om du tvinner ein som sender ut med ein som tar inn kan du miste signalet ved større avstander og vil få støy. Ein telefonledning har 2 ledningar, så korleis vil du i så fall minske støy ved å bruke Cat5 der dei blir tvinna?

Det er forskjell på analoge høyttalerledninger der små variasjoner knapt, om i det hele kan høres, og datakommunikasjon, der signalet enten er korrekt eller ikke.

Men i dette tilfellet er det snakk om analoge signal som (kanskje) blir svekka som følge av dårlig kabel. Du kan miste linja fullstendig, men då skal det mykje støy til, helst skal du kople frå for å miste det.

Endret av zeph
Lenke til kommentar

Kopper har resistans på 0.0175 Ohm på 1mm tversnitt og 1m lengde.

Så siden en kan bruke en lampeledning eller høytalerkabel skal fint gå det også siden det går på resistans.

Kopper er det mest brukte lederen.

Endret av Chief_R-W
Lenke til kommentar
Noen kjøper 2 meter kabel til 50.000 med gullforgylte skrutilkoblinger (de vet visst ikke at det er loddet på 'lampettledninger' inne i forsterkeren og inne i høyttalerne).

Men en som kjøper kabel for så mye har neppe kjøpt resten av utstyret på elkjøp heller da...

Poenget med å tvinne kabelen er som tidligere nevnt å redusere magnetisk påvirkning. Om dette går ut over kvaliteten på det som beveger seg inne i kabelen tviler jeg på... Minst en tråd på AVforum (hvis jeg brøt en regel nå, beklager jeg det) omhandler nettopp dette, ved å flette 4 ledninger sammen (2x+ og 2x-) får man høyttalerkabler som kan konkurrere med andre kabler som koster masse penger... (Når "HI-FI freakene" gjør sånt har jeg vondt for å tro at det blander + og -...)

Lenke til kommentar
Poenget med at Cat5 er tvinna er for å forhindre interferens\støy, men det gjelder ethernet (elns) der du har 2 par inn og 2 ut (eller meir). Paret som tar inn er tvinna og paret som sender ut er tvinna, om du tvinner ein som sender ut med ein som tar inn kan du miste signalet ved større avstander og vil få støy. Ein telefonledning har 2 ledningar, så korleis vil du i så fall minske støy ved å bruke Cat5 der dei blir tvinna?

Det er her jeg tror du misforstår. ADSL bruker ikke par eller enkeltledere dedikert til sending og mottak. På samme måte som tale og ADSL går på samme trådpar, bare adskilt på frekvens, så blir sending og mottak delvis gjort på ulike frekvenser.

ANSI-standarden for ADSL bruker to frekvenser, 3.4-138KHz for duplex (upstream eller downstream) overføring og 138-1100 KHz er reservert for downstream. Det betyr som kjent at maksimal hastighet opp og ned er ulik.

Det at signaler blir sendt og mottatt på samme trådpar, betyr ikke at effekten av tvinning blir borte/er bortkastet, fordi ett annet trådpar i nærheten er ikke den eneste støykilden. Andre vanlige støykilder er lysrør, elektriske motorer (f.eks. kjøleskap), strømledninger som ligger ved siden av kabelen osv. Hvorfor ett tvunnet par alene fungerer?

Twisted-pairs help in elimination of noise due to electromagnetic fields by twisting the two signal leads at regular intervals. Any induced disturbance in the wire will have the same magnitude and result in error cancellation.

Men i dette tilfellet er det snakk om analoge signal som (kanskje) blir svekka som følge av dårlig kabel. Du kan miste linja fullstendig, men då skal det mykje støy til, helst skal du kople frå for å miste det.

Nei, hvis du får støy som forstyrrer frekvensene som ADSL-signalet går på, så vil ikke signalet komme frem inntakt. ADSL-modemet har to måter å håndtere støy, dårlig kabel og lange avstander. Det første er error correction. Dette fungerer så lenge signalet ikke forringes for mye, men det gjør at prosessoren i modemet må jobbe hardt. Når feilraten overstiger det modemet kan håndtere, så reduseres hastigheten, som er den andre måten å håndtere feil. Dette er tilsvarende at de som bor langt unna sentralen, ikke kan få så høy hastighet som de som bor nært. Merk at støy og avstand er ulike årsaker til redusert hastighet. Dette er i prinsippet ikke noe forskjellig fra hvordan analoge modemer håndterer ulike linjeforhold.

Du har rett i at for mye støy vil føre til frakobling, tilsvarende når man ikke bruker splitter riktig. Men det er ikke alltid at manglende splitter fører til frakobling på ADSL. F.eks. kan man av og til høre støy fra ADSL-forbindelsen på telefonen, når splitteren mangler eller er feil montert.

Anbefaler at du leser noen tekniske dokumenter om ADSL. Begynn f.eks. med å lese alle de du finner på første side av dette søket. Du vil bl.a. se at ADSL spesifiserer bruk av tvunnet kabel inn til modemet.

Denne diskusjonen ligger mer opp til problematikken rundt splitting av en CAT5-kabel, slik at man slipper å bruke to, enn diskusjonen om kvalitet på høytalerkabler. For noen/mange vil splitting av en CAT5-kabel fungere greit, men man kan ikke bli overrasket om det oppstår problemer. Tilsvarende, så vil lampettledninger fungere greit for noen, men for andre vil disse skape trøbbel. Spesielt når vi snakker om de raskere ADSL-hastighetene. Når det er sagt, så er ikke tvunnet parkabel et ukjent begrep innen audio heller, noe disse produktene viser.

Endret av sofTest
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...