digitaldj Skrevet 6. juni 2005 Del Skrevet 6. juni 2005 (endret) Er ganske fersk når det kommer til Delphi, og har derfor et lite spørsmål ang. procedures. Tenkte å lage en procedure som utførte en spes. ting for meg, så jeg slapp å bruke den samme koden flere ganger, men opplever at det ikke helt vil funke.. Her er et eksempel på hva som fungerer: procedure TForm1.Refresh1Click(Sender: TObject); begin IniFile := TIniFile.Create(ChangeFileExt(Application.ExeName,'.ini')); XMLDoc.FileName := IniFile.ReadString('feed', 'url', ''); XMLDoc.Active:=True; StartItemNode := XMLDoc.DocumentElement.ChildNodes.First.ChildNodes.FindNode('item'); ANode := StartItemNode; repeat sTitle := ANode.ChildNodes['title'].Text; sLink := ANode.ChildNodes['link'].Text; with LV.Items.Add do begin Caption := sTitle; Subitems.Add(sLink); end; ANode := ANode.NextSibling; until ANode = nil; DeleteFile(ADPLocalFile); Screen.Cursor:=crDefault; IniFile.Free; end; Dette fungerer helt problemfritt, men derimot hvis jeg bytter ut procedure TForm1.Refresh1Click(Sender: TObject); delen med noe annet som feks procedure Test(Sender: TObject); så kommer det mange mange mange røde streker.. Noen som kan fortelle meg hvorfor? De er jo i samme filen så jeg trodde ikke at dette ville funke fint jeg. Som sagt, veldig fersk #Topic endret av moderator# Endret 7. juni 2005 av Jankee Lenke til kommentar
Zoxc Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 Het oppe på side i deklarasjonen av TForm1 er proseduren også, endre navn og parameter der og det burde fungere. Lenke til kommentar
digitaldj Skrevet 7. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2005 Prøvde det også, men fortsatt får jeg en hel haug med feilmeldinger.. [Error] Main.pas(47): E2003 Undeclared identifier: 'FileName' [Error] Main.pas(48): E2003 Undeclared identifier: 'Active' [Error] Main.pas(50): E2003 Undeclared identifier: 'DocumentElement' [Error] Main.pas(50): E2066 Missing operator or semicolon [Error] Main.pas(50): E2066 Missing operator or semicolon [Error] Main.pas(50): E2066 Missing operator or semicolon [Error] Main.pas(56): E2003 Undeclared identifier: 'LV' [Error] Main.pas(58): E2003 Undeclared identifier: 'Caption' [Error] Main.pas(59): E2003 Undeclared identifier: 'Subitems' [Error] Main.pas(23): E2065 Unsatisfied forward or external declaration: 'TForm1.RefreshFeed' Får ikke noen av disse feilene hvis jeg lager en knapp på form1 og kopierer over koden dit, men med engang jeg lager en ny procedure og prøver koden der så popper alle disse feilmeldingene opp.. Lenke til kommentar
Zoxc Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 Det fungerer når deklarasjonen ser san ut: procedure Test; og lengre nede: procedure TForm1.Test; Lenke til kommentar
digitaldj Skrevet 7. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2005 Ah, der ja! Tusen takk Lenke til kommentar
gerri28 Skrevet 23. juni 2005 Del Skrevet 23. juni 2005 (endret) Bare et lite tips. hvis du skriver procedure test; øverst og trykker ctrl-shift-c så vil delphi automatisk lage procedure TForm1.test; begin end; Endret 23. juni 2005 av gerri28 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå