Knut Marius Skrevet 6. juni 2005 Del Skrevet 6. juni 2005 Har en 94-modell Golf som jeg tenkte å sette inn høytalere i dørene til. Jeg har lite peil på hva som bør gjøres osv, og har ikke gjort noe særlig sånt før. Bare satt inn høytalere i hattehylla. Bak dekslet i dørene er det en kabel med en plugg som tydeligvis er beregnet på spesielle VW-høytalere eller no. De passer hvertfall ikke i de Sony-høytalerene har kjøpt. Derfra går kabelen i en kabelgang i døra og ender opp i en slags koblingsboks under dashbordet. Vel, det er det jeg vet.... Det virker litt knot det her, men er det noen som har satt inn høytalere i dørene på en golf før og kan fortelle meg hvordan jeg bør gjøre det? Hadde vært flott Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 Ifølge denne siden har du plass til 4" på dashen og 6.5" i dørene. Om dette stemmer finner du fort ut vha et skyvlær. Angående kabling er ikke dette noe hokus-pokus. Det er vel + og - der som på alle høyttalerledninger. Hvilke kontakter er det på høyttalerne? Vedder mye på at det er vanlige spadekontakter, en smal for - og en noe bredere for +. Slike får du tak i overalt hvor det selges elektronikk. Kapp kablene i døra, avisoler og klem på den brede plusspolkontakten på ledninga som er merka med et strek eller er rød og den smalere minuskontakten på den andre. Håper det var litt til hjelp. Ta gjerne etpar bilder og legg ved om det er noe ellers du lurer på Lenke til kommentar
Knut Marius Skrevet 7. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2005 Takker jalla Skal ned og se på det senere i dag. De stemmer at det er smal og bred "spadekontakt" på høytalerene. Får bare kjøpe meg noen sånne og sette i gang Lenke til kommentar
Knut Marius Skrevet 7. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2005 Urk... For noe knot. Nå har jeg vært og kjøpt sånne kabelsko som jeg trengte, så kutta jeg av det endestykket som sto på kabelen i døra, satt på de nye kabelskoene, og monterte inn høytaleren. Men det er noen problemer: 1: I passasjerdøra ligger det f*** ikke noen kabel! Og såvidt jeg ser er det veldig vanskelig å få lagt ny kabel gjennom døra. Urk... 2: Med høytalerelementene følger det med en slags ramme og et cover. Men ramma passer ikke inn i døra mi, noe som igjen gjør at det blir vanskelig å få festa dekslet skikkelig! Har prøvd å få dekslet til å sitte fast i selve brønnen i døra, men det ser ikke ut som det er meningen at det skal være sånn. 3: Det er en kabel som er brun med lyseblå stripe, og en kabel som er blå med lyseblå stripe. Hvilken er det logisk at er + og hvilken er -? Jeg har altså lite peiling og erfaring når det gjelder det her... Glad for svar Lenke til kommentar
Mr. ve Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 1) Sånn var det på min Toledo og. Er ikke såå vanskelig å trekke kabel ut til døra, selv om jeg brukte en god stund på det Du må sikkert løsne teppe litt, finne hullet på innsida, fjerne gummibelgen og trykke kabelen gjennom 2) Har du ikke deksel som passer til brønnen da? Trenger jo ikke bruke orginal dekselet .. ? 3) http://bilradiospes.no/index.php?aID=37&ids=artID <-- kanskje det står der, er ikke sikker (leste fort igjennom) Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 Å trekke kabel ut til dør kan være eit helvete, har prøvd sjølv Nå veit eg ikkje korleis gjennomføringen til døra er på din bil, men antar det er ei gummihylse. Om så er ein trekkestreng å anbefale. Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 Trekkesnor er saker ja, hør på Zeph der. Ellers så kan du jo bare gå løs på interiøret med batteridrill, stjernebits, roex eller hva nå VAG folka har brukt i bilen din og ta løs noen paneler. Det meste sier seg sjøl bare en begynner å skru litt. Vet det kan høres brutalt ut, men det er faktisk gøy når du opdager at "hey, dette er ikke så ille" også lærer du endel i prosessen Ring til verksteder og slikt for tips og råd om demontering Når du har tatt bort dørsider, plasteksler mm nede ved gulvet og slikt er kabelgjennomføring rene barnematen. Har du muligheter for å legge ut etpar bilder så blir ting mye klarere. Det skal nok alltids bli råd med å få det til Lenke til kommentar
Knut Marius Skrevet 8. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2005 Takk for flere nyttige svar! Reiser bort et par dager nå, men skal prøve å få fiksa noen bilder ja. Å demontere døra høres drastisk ut... Prøvde å se om jeg så noen skruer som kunne være der for å holde på hele det "plastdekslet" på døra, men fant ikke noe stort. Får vel gå nærmere etter i sømmene etterhvert tenker jeg. Når det gjelder dekslet foran høytaleren får jeg fortsatt ikke plassert denne ramma som dekslet i utgangspunktet er ment å festes i. Men på en noe provisorisk måte ser det ut til at jeg har fått klemt inn dekslet i selve brønnen, og at den tilsynelatende sitter ganske greit der. Hvis det viser seg at det allikevel ikke gjør det så har jeg fått høre at man får kjøpt originale deksler som burde passe. (Sånn som det er nå er det bare et helt tett dummy-deksel av plast der, noe selv JEG skjønner at det er en fordel å ikke sette på igjen ) Lenke til kommentar
Mr. ve Skrevet 8. juni 2005 Del Skrevet 8. juni 2005 Nå vet ikke jeg om døra di er lik mi, men siden begge er VAG, kan det hende Isåfall har du 2 skruer på hver side. 2 under armlenet, og når du tar av den ene delen, kommer 2 til tilsyne. Så hadde jeg èn i høyttaler"brønnen". Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 8. juni 2005 Del Skrevet 8. juni 2005 Veldig likt det som er på Audin min det der, var etpar skruer mer hist og her der da. Vær forsiktig når du napper av dørsida da klipsene der ikke tåler allverden før de knekker. Lenke til kommentar
Thomas_JG Skrevet 28. juni 2005 Del Skrevet 28. juni 2005 Har en 94-modell Golf som jeg tenkte å sette inn høytalere i dørene til. Jeg har lite peil på hva som bør gjøres osv, og har ikke gjort noe særlig sånt før. Bare satt inn høytalere i hattehylla.Bak dekslet i dørene er det en kabel med en plugg som tydeligvis er beregnet på spesielle VW-høytalere eller no. De passer hvertfall ikke i de Sony-høytalerene har kjøpt. Derfra går kabelen i en kabelgang i døra og ender opp i en slags koblingsboks under dashbordet. Vel, det er det jeg vet.... Det virker litt knot det her, men er det noen som har satt inn høytalere i dørene på en golf før og kan fortelle meg hvordan jeg bør gjøre det? Hadde vært flott Hallo... Har en Golf 97 mod som jeg akkurat har bygd nytt annlegg i, dette var min første gang.. de ledningene som satt i de gamle elementene fjernet jeg og la inn tjukkere kabler.. Det var litt knoting, men fikk kjapt dreisen på det etter den ene døren.. bare pass på at ikke noe ligger i klem sånn at det blit brudd på ledningen f.eks i døren e.l. Håper alt går like bra for deg som det gjorde for meg Lenke til kommentar
J[f]k Skrevet 7. juli 2005 Del Skrevet 7. juli 2005 Jeg la opp høytalere i min -95 golf, der var det kontakter som kabelgjennomføringer i dørene. Men etter en del stygge ord og litt tenking kom jeg til at det var bare å demontere hele kontakten. Jeg tok den ut og borret. Da fikk jeg i den kabelen jeg ville, 2x2,5 mm2. (men var litt knoting for å få sentrallåsen til igjen) Så la jeg den i den orginale strømpen og tuklet litt for å få den inn i døra. Brukte litt streng og en trekkesnor for å få det til, men slapp i hvert fall å demontere dørsiden... (men den er lett å få av, måtte det ved en senere anledning..) Lenke til kommentar
GreenEye Skrevet 20. juni 2006 Del Skrevet 20. juni 2006 (endret) Hei. Jeg skal også skaffe meg noen 4" til min Golf III. Jeg har en 4 kanals forsterker hvor jeg har to 6x9 i hattehylla bak pluss en subwoofer på 12" 4" som sitter foran er fortsatt de orginale (dvs veldig dårlig lyd). Lurte på tre ting: 1. Jeg har da altså brukt opp 3 av de 4 inngangene jeg har på forsterkeren (har ikke så mye peiling på dette) å skal kjøpe meg to 4" høytalere til foran. Trenger jeg da ny forsterker eller kan jeg koble på disse små høytalerne på samme inngang på forsterkeren som jeg har de to 6x9?.. 2. Eller er det nok at disse to 4" blir dratt rundt av kun bilstereoen, siden det allerede ligger ledning i mellom de gamle 4" og spilleren? Jeg har 40 x 4, får 60 x 4 seinere denne uka, blir det bra lyd med de nye 4" uten forsterkeren som er bak i bilen? 3. Hvilket merke bør jeg velge (linker?) Pris ca 500-800kr.. Er dette noe? http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=1680 http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=429 eller http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=1440 Eller burde jeg gå for noen andre? (linker) Takk for svar Endret 20. juni 2006 av robertleistad Lenke til kommentar
Defus Skrevet 20. juni 2006 Del Skrevet 20. juni 2006 Veldig likt det som er på Audin min det der, var etpar skruer mer hist og her der da. Vær forsiktig når du napper av dørsida da klipsene der ikke tåler allverden før de knekker. 4315538[/snapback] Ja, forsiktighet med klipsene er viktig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå