Gå til innhold

Hva viktig for og få en server bra?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det viktigste for å få en bra server er å ha en bra administrator ;)

En server bør ha følgende:

- RAID

- UPS

- Backup

- Stor lagringskapasitet

- Så mye minne som mulig

- Veldig god linje (rask og stabil)

Endret av olear
Lenke til kommentar

Hvis du har tenkt å sette opp CS-Gameserver(warserver) så er det ikke vits med OVERKILL CPU (3.2ghz) og OVERKILL minne (4gb).

2ghz, 1024/1536minne og noen raske disker holder for 2 cs-gameservere. De andre leverandørene som driver med gameserver har bare latterlig overkill med cpu og ram.

Grunnen til overkill mener jeg for framtidens skyld for å unngå oppgradering (1-2år).

En gameserver bruker ikke halvparten av cpuen en gang.

Dette ville jeg vist "respekt" for gameserver:

- UPS

- Backup

- Linje (Lav ping til de fleste ISP, kraftig hastighet)

- Kraftig CPU og mye minne (Hvor kraftigere/mer slipper man å oppgradere på lengretid)

Webhotel kan du vel se på eksempelet til olear. Webhotel trenger enkelig ikke noe lav ping men heller kraftig linje. Den trenger også et brukervennlig administrasjons panel for kunder.

Endret av ZaLzIce
Lenke til kommentar

Det er også viktig med oppsettet av serveren slik at du definerer hvilke brukere som har lov til å gjøre hva, og at ingen kan bli administratorer gjennom hull. (Eks i slackware merket jeg at de som var wheel kunne sudobruke rootkomander uten passord, slikt er krise)

Så for deg lønner det seg å trene litt før du tenker på å handle tror jeg =)

Lenke til kommentar
(Eks i slackware merket jeg at de som var wheel kunne sudobruke rootkomander uten passord, slikt er krise)

I Slackware så er det bare root som er aktivert i /etc/sudoers som default. Du må selv aktivere f.eks wheel gruppen.

Lenke til kommentar
(Eks i slackware merket jeg at de som var wheel kunne sudobruke rootkomander uten passord, slikt er krise)

I Slackware så er det bare root som er aktivert i /etc/sudoers som default. Du må selv aktivere f.eks wheel gruppen.

Hmm, da har han ene tuklet hos meg. Vi var to om boksen og jeg trodde ikke han kunne så mye. Ikke smart =)

Lenke til kommentar

Hvis du skal kjøre unix/linux vil jeg anbefale deg på det sterkeste å vurdere dual cpu løsning med støtte for hyperthreading! Det gjør at du faktisk kan kjøre opptil 4 prosesser som ikke støtter threads samtidig på tilnærmet full ytelse!

Lenke til kommentar

Ser ut til at matrexs666 har svelget alle (fornuftige og velfunderte) innspill på strak arm.

Ingen som aner en liten faker her, i det fjerne?

Jeg synes i alle fall at det er ytterst merkelig at han ikke gir noen respons på svarene deres...

Lenke til kommentar

Så for deg lønner det seg å trene litt før du tenker på å handle tror jeg =)

wheel brukergruppen skal kunne gjøre dette

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...