Gå til innhold

THG med Stress test : X2 4800+ vs Pentium 840 EE

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

Kan godt hende at AMD har vært like ille, men det har vært hovedkort realtert. Ustabiliteten til intel her er jeg 99 % sikker på at har noe med at cpuen er dødsvarm å gjøre.

Du er nok inne på noe...

Det groteske effketforbruket er det nok pt. ingen HK/chipset/"mosfets" som er istand til å håndtere.. vedvarende ved full load..

Dette har jo vært ett problem hele veien for Prescott (har selv "drept" ett Aopen HK pga. for dårlig dimensjonerte strømkreteser på HK)...

PS og Edit:

Glemmer det ikke.. ref. ovenstående..

Satt der og "småklokket" litt og kjørte først Aquamark..så PCMark04... det luktet litt "svidd".. og så "klikk".. HK "goner"... :(

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snekkern: Intel plattformen er nå på sitt 6 hovedkort, det skulle vel vitne om at det er noe mer enn hovedkortene som er feil her? Skal tro på at noen hovedkort kan ha barnesykdommer, men ikke 6 forskjellige fra forskjellige produsener med forskjellige brikkesett.

Kan godt hende at AMD har vært like ille, men det har vært hovedkort realtert. Ustabiliteten til intel her er jeg 99 % sikker på at har noe med at cpuen er dødsvarm å gjøre.

Jeg har da heller ikke benektet at disse cpuène er i varmeste laget, det jeg har reagert på var den enorme tempraturvariasjonen som har vært opptit 37-38 grader mellom idle og load på disse kortene .

nå har imidlertid samme prosessorn kjørt i over 18 timer med en min temp på 58 grader og en maks temp på 69 grader, altså en variasjon på kun 11 grader .

Om det var cpuen det var feil på hvorfor er det ikke feil nå da :hmm:

Etter at dette kortet ble satt inn har den heller ikke rebootet .

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
THG har nå byttet ut CPU kjøleren på Intel oppsettet. Oppdatering her.

Jepp,leste det tidligere,men hva kan årsaken til det være? er der er type regulator som skal justere viften etter temp, i så fall sitter ikke denne på hk? Kan det være at denne ikke reg riktig hastighet i forhold til temp?

Ser iallefall at etter at denne ble skiftet så har temp stablisert seg mellom 58 - 68 grader,noe som vel er normalt for denne .

Lenke til kommentar

Da virker det som thg endelig har fått intel systemet stabilt, noe som er meget gledelig. At det var ny og bedre boxed kjøler som skulle til vitner vel om at det faktisk var varmen som tok knekken på systemet. Det er vel egentlig irrelevant så lenge de nå bruker den kjøleren som antaglig følger med dualcore prosessorene, så fra nå av kan vi vel håpe å få en ordentlig duel, litt synd de måtte gå bort fra sli (de gjorde vel det?), for det hadde vært gøy å se systemene i aksjon helt i ytterpunktet av hva som er mulig.

Lenke til kommentar
Ja ser bra ut nå, men på de første hovedkortene var det jo feil med spenningen ifølge THG , det hadde derfor vært morro om denne kjølern kunne blitt testa på et nForce kort .

Jepp, tipper alle hovedkortene vil kjøre mer eller mindre problemfritt med den nye kjøleren. Hva HG mener at feiler hovedkortene deres vitner egentlig mye om deres ukyndighet innen data. Ikke for å være påståelig, men hvis det skulle stemme at alle hovedkortene fungerer helt fint med riktig kjøler og de har brukt 6 hovekort på å finne ut at det var temperaturen som var feilen....

Jaja, har aldri tatt THG så veldig særiøst unasett...

Men skal tro på at de hadde det THG kaller "spenningsfeil", men det kommer nok av at prosessoren har throttla litt under den høye temperaturen.

Endret av Turgon
Lenke til kommentar
Ja ser bra ut nå, men på de første hovedkortene var det jo feil med spenningen ifølge THG , det hadde derfor vært morro om denne kjølern kunne blitt testa på et nForce kort .

Jepp, tipper alle hovedkortene vil kjøre mer eller mindre problemfritt med den nye kjøleren. Hva HG mener at feiler hovedkortene deres vitner egentlig mye om deres ukyndighet innen data. Ikke for å være påståelig, men hvis det skulle stemme at alle hovedkortene fungerer helt fint med riktig kjøler og de har brukt 6 hovekort på å finne ut at det var temperaturen som var feilen....

Jaja, har aldri tatt THG så veldig særiøst unasett...

Men skal tro på at de hadde det THG kaller "spenningsfeil", men det kommer nok av at prosessoren har throttla litt under den høye temperaturen.

Var det jeg tenkte på, da hadde man fått et svar på dette, et viktig svar faktisk .

Lenke til kommentar
Er det noen som har funnet svar på hvorfor AMD-systemet komprimerer DivX så ufattelig treigt?

Jeg tror det skulle ha noe med hva prosessorene er satt til å prioritere. De har vel 4 oppgaver oppe samtidig? Vil tro at når de tester divx så vil amd gjøre en betydlig større mengde "andre ting" enn den Pentium D EE gjør.

Lenke til kommentar
Er det noen som har funnet svar på hvorfor AMD-systemet komprimerer DivX så ufattelig treigt?

Jeg tror det skulle ha noe med hva prosessorene er satt til å prioritere. De har vel 4 oppgaver oppe samtidig? Vil tro at når de tester divx så vil amd gjøre en betydlig større mengde "andre ting" enn den Pentium D EE gjør.

Kjører den ikke én test av gangen da? Og når den er ferdig med én test, fortsetter den på en annen en?

Lenke til kommentar
Kjører den ikke én test av gangen da? Og når den er ferdig med én test, fortsetter den på en annen en?

Siden de tester dual core prosessorer, så kjøres alle testene samtidig. Intel sin har jo HT også, noe som sikkert hjelper den i denne sammenhengen.

Lenke til kommentar

Jeg vil også tro at HyperThreading hjelper Intel CPU-en her. Den har et klart overtak på DivX-testen, og ligger ganske likt i både mp3-encoding og fps. Den siste ser jeg at AMD-systemet har kjørt flere tester enn Intel-systemet. Hva er det dette sier?

Synes CPU-ene virker ganske likeverdige jeg ...

Lenke til kommentar
Jeg vil også tro at HyperThreading hjelper Intel CPU-en her. Den har et klart overtak på DivX-testen, og ligger ganske likt i både mp3-encoding og fps. Den siste ser jeg at AMD-systemet har kjørt flere tester enn Intel-systemet. Hva er det dette sier?

Synes CPU-ene virker ganske likeverdige jeg ...

Den er raskere ferdig med testen og kan derfor kjøre den om igjen før Intel-systemet er ferdig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Merkelig dette her...

Til og begynne med mener jeg det var "charts" som viste at X2'en var totalt overlegen 840EE'n..

Nå er det jevnt bortsett fra DivX (hvor AMD er klart bedre slik jeg tolker den..eller har jeg misforstått? Lavere tid på komprimering må da være best..ergo X2 er best?).

Nå...etter diverse HK-bytte/krasjer og nye kjølere så ser det ut til at Intel-systemet kjører "normalt" på helt greie temperaturer(for Prescott-kjerne).

Kan ikke skjønne hvorfor THG legger ut en artikkel som bærer preg av prøv-og-feil? Virker veldig uprofesjonelt.. og øker mistanken de allerede har fra "AMD-klanen" om at de "tilpasser" testene slik de ønsker at resultatene bør se ut..

:hmm:

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Nå er det jevnt bortsett fra DivX (hvor AMD er klart bedre slik jeg tolker den..eller har jeg misforstått? Lavere tid på komprimering må da være best..ergo X2 er best?).

Jeg tror det er antall minutter film som er komprimert, altså bankes X2 av Intelprosessoren i DivX-testen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg tror det er antall minutter film som er komprimert, altså bankes X2 av Intelprosessoren i DivX-testen.

OK... da vil vel det si at Intel-systemet "overall" er AMD-systemet overlegent... :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...