Gå til innhold

Kan tastaturet "Das Keyboard" anbefales?

Anbefalte innlegg

Das Keyboard

Digi.no sin artikkel om "Das Keyboard"

Kan "Das Keyboard" anbefales? Noen som har prøvd det, og i såfall er det så bra som de sier at det er?

Prisen er 80 $.

Det virker egentlig veldig bra, og de sier i tillegg at man blir raskere til å skrive, noe som kommer av at man tvinges til ikke å se på tastaturet når man skriver (for det er jo ikke noe å se på). Jeg kan ikke touch metoden enda, desverre.

På forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

vel, det blir skikkert lettere å bli raskere å skrive..

Ikke for å skryte altså, men jeg tviler på at jeg vilel skrevet noe fortere om jeg hadde hatt det tastaturet. Jeg ser ikke på tastaturet mitt likevel :)

Du kan fint lære deg touch med et vanlig tastatur, og helt alene. Er bare til å skrive masse, og prøve å ikke se på tastaturet det :)

Men jeg vil ikke anbefale å følge slike touch guider som forteller hvilke knapper du skal trykke på med hvilke fingre slavisk. Jeg tror at det lureste er å bare skrive og skrive og skrive. Du vil bli flinkere, uten å måtte kjøpe et overpriset tastatur uten merkelapper på.

Hvis det er så viktig, ville jeg heller tatt et gammelt tastatur og pusset vekk bokstavene, og øvd med det, fremfor å bruke [regne... 80*6.5=ca 500+25% moms] over 600 kr på et tastatur som sikkert ikke er verdt det :)

Men for all del.. det kan være et svært godt tastaur for alt jeg vet

Lenke til kommentar

For å få mer eller mindre nøyaktig samme tastaturet, kjøper du et Keytronic KT2001 i svart utgave og lakker tastene med et lite lag matt svart lakk.

Greien med Das Keyboard er rett og slett briefe-faktoren, og det at det er lettere å lære touch dersom man ikke kan se på tastene når man skriver. Personlig gjør ikke jeg det lenger, så jeg vil tro forskjellen er minimal.

Lenke til kommentar
Må være tidenes dårligste oppfinnelse...

Jeg må si at jeg er enig med arokh.

Jeg begynte å skrive på data for et år siden (fikk laptop på skolen:whistle:). Før hadde jeg bare skrevet for hånd. :p nå skriver jeg uten å se på tastaturet. Men ikke på LAAAANGE ord:P da plages jeg enda.

Lenke til kommentar

skal man betale 80 dollar for et nedslitt tastatur?! det er jo helt på trynet.

sikkert en mengde ulands barn som sitter å gnikker på de dagen lang med 10 kroner uka.

det ser ut som et gammelt tastatur. vedde på at det er et også.

Lenke til kommentar

Dere hang dere veldig opp i den med ingen merkelapper, men glemmer helt den andre finessen. Med at du kun trenger å trykke på de ytterste tastene med 35 g kraft og de innerste med 80 g kontra et standardtastatur som er 50 gram

Endret av stian123
Lenke til kommentar

Finn fram et gammelt IBM eller KeyTronic tastatur, og lakk over det med svart og voilà.. Ingen vits i å bruke penger på noe du kan lage så lett! Dessuten er disse påstandene om at man skriver raskere bare kvartsanne.. Har lakkert mitt, og jeg skriver ikke no betydelig raskere, men det er jo bare meg da!

Lenke til kommentar

Det her var jo noe supernerdene gjorde på 80-tallet, spraylakkerte tastaturet på commondore64, slik at alle kunne se hvor flinke de var som ikke trengte å se på tastaturet. Og angående forkjellige vekter, si ifra når du synes noen knapper er for lette eller tunge å skrive med. Jeg har ihvertfall ikke det problemet eller kjenner noen som har det.

Lenke til kommentar
Så det er et eldre fenomen som har blitt plukket opp å produsert litt mer moderne? Hmmm...

Jepp. KeyTronic har jo allerede den greien med forskjellig veide tangenter (de kaller den ergoforce, tror jeg). Har et sånt tastatur selv her, og jeg merker tydelig forskjell på tastene om jeg bruker samme finger på alle, men om jeg bare skriver normalt legger man ikke merke til det.

EDIT: Akkurat litt for sein... :roll:

Endret av jorgis
Lenke til kommentar

som jorgis nevner så merker du det ikke etter en liten stund.

hvis du først tenker over det er det faktisk bedre med ergoforce (jeg husket ikke navnet i sted :p ), siden det blir lettere å trykke med de mindre fingrene... :)

Lenke til kommentar

Personlig liker jeg ikke KeyTronic-tastaturet mitt noe særlig (KT2001, sikkert fem-seks år gammelt og kjempestygt). Greit nok, de tåler mye, men er ikke spesielt behagelig å skrive på. Spesielt space-bar har en veldig skarp og hard kant som er ganske ubehagelig. Greit nok, det tåler mye, men mitt forrige tastatur (MS Multimedia keyboard elns) var mye mer behagelig, med mykere touch og avrundede kanter på taster som trenger det. Kjøp KeyTronic hvis du vil det skal tåle mye juling og var lenge, men kjøp Microsoft hvis du vil ha comfort og skriveopplevelse. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...