Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nettverk mellom Win 2000 og Xp?

Anbefalte innlegg

Hei

Lurer på hvordan eg lettest mulig kan sette opp et nettverk mellom 2 maskiner koblet til 3com router?Begge maskiner har internett men har ikkje greid å lage noe nettverk.

Skal dele filer og mapper og en maskin er koblet til trådlaust. MEN:

På pc'n med Windows 2000 greier eg ikkje å endre navnet på arbeidsgruppe. Det står at eg må lage et nettverk fyrst :ermm:

Noen som kan hjelpe med å fikse nettverk? Har ZoneAlarm Pro på begge maskiner og har koblet av firewall i router. Noe eg må aktivere i router for å dele filer og mapper likvel?

Mvh Kizz

Endret av kazzkizz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ehh.. Ip-en til maskinene er 10.0.0.xxx så det er vel i orden.

Kva er IPX/EPX?

EDIT: Kortene er innstalerte ja. Har nå allowed ip adressen til begge maskinene i ZoneAlarm som trusted, og kan da pinge. Men ikkje nettverk desverre. Prøver eg på //10.0.0.xxx i mozilla, IE, og andre kommer det bare opp msn-søk..

Noen som vet noe? :p

Endret av kazzkizz
Lenke til kommentar

Du må ha "Klient for Microsoft-nettverk" og "Deling av filer og skrivere i Microsoft-nettverk" lagt inn for nettverkskortet.

Du må også passe på at innstillingene for trusted network tillater fildeling. Det skal i utgangspunktet fungere på medium.

Lenke til kommentar
  Du må ha "Klient for Microsoft-nettverk" og "Deling av filer og skrivere i Microsoft-nettverk" lagt inn for nettverkskortet.

Ja det var der fra før. Men får likvel ingen tilgang til den andre maskinen med win 2000. SKal eg innstalere det du nevnte der også?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

shutdown zonealarm på begge maskinene og prøv da da...... hvis du får pinget ip'en så har du jo kontakt.. 'søk etter datamaskiner' og du finner ingenting fra hverken den ene eller den andre maskinen?

Edit: LOL... merka nå at denne posten var litt gammal:P... antar at du du har fikset problemet :p

Endret av morten_s
Lenke til kommentar
Har du lagt til like protokoller på begge maskinene? (TCP/IP og IPX/EPX)

Har du innstallért nettverkskortene?

Nei, nei nei! :no:

For all del ikke installer IPX/SPX. Du trenger normalt bare TCP/IP. IPX/SPX er en protokoll som stort sett bare ble brukt av Novell. Har hørt at en del spill fortsatt bruker IPX/SPX, men kan ikke fatte hvorfor. Men du trenger absolutt ikke IPX/SPX for å kommunisere mellom to PCer på LAN'et. Årsaken til at noen får det til å funke i det de installerer IPX/SPX er sannsynligvis at de dermed omgår de personlige brannmurene (som antakelig bare jobber med TCP/IP). Hvis du har personlig brannmur på PCene må du enten slå av disse eller helst bare åpne for ip-adressene du bruker på LAN'et.

Endret av Pengu
Lenke til kommentar

Har prøvd å tillate en ip på kvar av pcane så dei skal få tilgang (i zone alarm pro) men utten hell. Eg har ikkje greidd å dele noko mellom maskinene enda. Har også en brannmur på routeren, meiner eg har prøvd å deaktivere den og zone alarm men fungerte ikkje då heller. Komunikasjonen mellom pcane er ikkje klar/oppretta så det er vel der feilen er.

EDIT: Problemet ikkje løyst enda.. :hrm:

Lenke til kommentar

Så lenge alle PCene dine står på LAN-siden av routeren kan du se bort fra brannmuren i routeren. Den virker kun på trafikk til/fra internett (WAN).

Hvis jeg ikke har misforstått får du pinget den ene maskinen fra den andre og omvendt. Stemmer det?

Har du delt noen mapper da. Høyreklikk en mappe og vel "Sharing..." (Deling på norsk). Det er også en fordel at maskinene er i samme workgroup. I tillegg bør du sørge for at brukernavnene du bruker er opprettet på begge maskinene (og med samme passord). Det høres litt merkelig ut at du ikke får endret workgroup. Skulle nesten tro du var logget på med en bruker som ikke har nok rettigheter. Logger du på som administrator eller noe annet?

Endret av Pengu
Lenke til kommentar
Prøver eg på //10.0.0.xxx i mozilla, IE, og andre kommer det bare opp msn-søk..

Har du prøvd \\10.0.0.X istedenfor //10.0.0.X ;)

Dumt spørsmål egentlig, men det kan jo virke som om du skriver feil..

Lenke til kommentar
skriv //10.0.0.IPEN til den maskinen du vil gå inn på i explorer, eventuelt del noen mapper på den også først.

For all del skriv \\ip-adresse eller \\hostnavn fra Start, Run (Kjør). Forward slash brukes vel stort sett bare i http og ftp-adresser i Windows, feks. http://www.vg.no.

Forward slash stammer vel fra UNIX.

Endret av Pengu
Lenke til kommentar

Greier å pinge med en fart på 3 ms trur eg. Ei stund sia det ble gjort, skal prøve igjen senere i kveld.

På Win 2000: Er pålogget med administrator, men der eg skal skifte navn er det grått (kan ikkje trykke). Har delt på begge maskiner.

Det er fullt mulig at eg skreiv // og at \\ er det riktige. Det også skal eg prøve seinere i kveld ;)

Ny post kommer i kveld.

Lenke til kommentar

Ping fra begge maskiner gikk grett med brannmuren av. Men greier fortsatt ikkje å dele filer/mapper mellom pcane.

Dette står på pcen med Xp:

Windows finner ikke nettverksbanen. Kontroller at nettverksbanen er korrekt, og at måldatamaskinen ikke er opptatt eller slått av. Hvis Windows fremdeles ikke finner nettverksbanen, må du kontakte systemansvarlig.

Dette skjer både aktiv og ikkje aktiv brannmur.

Skjønner ikkje kva som er galt..

Lenke til kommentar

Har jeg forstått deg rett så logger du på som administrator. Har du samme passord på administrator begge maskinene? Det er helt nødvendig at bruker du logger på med på den ene maskinen er opprettet med samme passord også på den andre maskinen ellers blir det problemer.

Har sjekket at du har både Klient for MS nettverk samt Fil og printerdeling installert og aktiv (dvs. hake foran) på nettverkskortene på begge maskinene?

Lenke til kommentar

Hvorfor skal eg ha samme passord på administrator på begge maskinene? Bruker heller ikkje administrator på pcen med Xp akkurat no, har aldri vore nødvendig. Trur det er administrator innstillinger på brukeren. Begge kortene er instalert, det fungerer fint å pinge da. Da er kortene instalert og internett og hele pakka fungerer, bare ikkje nettverk mellom pcene.

Ms nettverk og printer er aktivert.

Lenke til kommentar

Når du skal koble deg til en delt mappe på den andre maskinen sender maskinen du sitter på brukernavnet/passordet du logget deg på med til maskinen du vil koble deg til. Deg gjelder også om du logger på automatisk som administrator eller en annen bruker.

Hvis kombinasjonen av brukernavn/passord ikke er det samme på maskinen du forsøker koble deg til blir tilkoblingsforsøket avvist.

Eks. Hvis du logger deg på med følgende på PC1

Brukernavn: Adam

Passord: Eva

La oss anta at du har delt en mappe som heter data på PC 2.

Du skriver da \\PC2\data (på PC1). La oss nå anta at bruker Adam også er opprettet på PC2, men da med 123 som passord. Du blir avvist pga. feil passord og får ikke se mappen.

Det er mulig å koble seg til med en anne bruker enn den du er pålogget med, men du gjør ting mye enklere for deg selv hvis du oppretter samme bruker/passord på begge maskinene (forutsatt at du ønsker at den aktuelle brukeren skal få tilgang da). Hvis du likevel velger å koble deg til med et annet brukernavn/passord må dette eksistere på maskinene du vil koble deg til.

For ordens skyld hvis du får pinget mellom maskinen fungerer nettverket, det er fildeling som ikke fungerer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...