Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Plutselig blåskjerm istedenfor å laste Win -> Løst

Anbefalte innlegg

Har en PC som består av:

MSI K7N2 / 1 stk Apacer 512MB / Sapphire R9800SE / WD 80GB / Windows 2000 SP4

Denne PC-en har vært dønn stabil og i daglig bruk i drøyt 2 år. Da jeg starten den på søndag formiddag så stoppet den da den skulle laste Windows og gav feilmedlingen:

*** STOP: 0x00000050 (0xB4EB81F1,0x00000001,0xEB91471B,0x00000000)

PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA

For å prøve å fikse problemet har jeg gjort følgende uten hell:

- Resatt BIOS.

- Slå av hurtigbufring og fast-write i BIOS.

- Kryssbyttet RAM med en annen maskin som har eksakt samme type minne.

- Tatt ut skjermkortet og fjernet driverne, og satt inn et gammelt kort (PCI).

- Defragmentert (i sikkermodus)..

- Kjørt virusscan med Norton (i sikkermodus).

- Kjørt Adaware og Spybot (i sikkermodus).

Maskinen fungerer i sikkermodus med nettverk, så både internett og hjemmenettverket funker. Alt på harddisken ser ut til å være intakt. Prøver jeg å starte maskinen så får jeg samme feilmedling som første gang eller:

*** STOP: 0X0000001E (0x0000005,0xEB91471B,0x00000001,0x14EB81F1)

KMODE_EXCEPTION_NOT_HANDLED

Fikk også en gang denne feilmeldingen ved avslutning av Windows i sikkermodus:

*** stop: 0X000000D1 (0x00000014,0x00000002,0x00000000,0xEB818DAB)

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

*** Adress EB818DAB base at EB818000, DateStamp 3d7903e1 - nv_agp.sys

Har søkt her på forumet og andre steder, men jeg finner ikke ut hva som er feil.

Er det noen glupe hjerner her som kan hjelpe meg?

Endret av Mr D
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har jeg nesten demontert hele maskinen. Det eneste kombinasjonen som fungerer skikkelig er hovedkort og skjermkort sammen med harddisk. Har prøvd forskjellige kombinasjoner med DVD-ROM, CD-ROM og CD-brenner og forskjellige IDE-kabler. Har prøvd de fleste kombinasjoner av IDE-kanaler og master/slave. Ingen kombinasjoner er stabile. Hvis det funker én gang, så er det blåskjerm neste gang. Har prøvd de fleste kombinasjonene også med Knoppix. Da funker det ca halvparten av gangene, men med diverse feilmeldinger. Da må det vel være selve hovedkortet eller IDE-kontrollerne som svikter? Eller har noen noe annet forslag?

En ting til, kanskje som advarsel til andre:

Det er lett å være etterpåklok, men å bruke Windows-CD for å forsøke å reparere Windows var ikke så lurt. Resultatet var mere problemer. Nå får jeg feilmeldinger om bl.a. manglende dll-filer og Office-programmene vil ikke starte lenger (også i sikkermodus).

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Da er problemet løst og maskinen går stabilt (en drøy uke så langt). :w00t:

Feilen lå i hovedkortet. Det ble raskt byttet av PSdata på garanti. I tillegg måtte jeg formatere og legge inn Windows på nytt.

Lenke til kommentar
Når du fikk bytta HK, fortsatte feilen helt til du reinstallerte Windows? Har nemlig noe av det samme, bare masse feil, og det var HK, fant jeg ut etter masse prøving og feiling.

Men nytt HK og ennå samme feil... :(

Ja, jeg måtte formattere og reinnstallere for at det skulle funke. Men om feilen på hovedkortet eller forsøket med å reparere Windows er grunnen, kan jeg ikke svare på (Da feilen oppstod funka maskinen greit i sikkermodus med nettverk, men etter å ha prøvd å reparere Windows med Windows-CD-en bootet den som sirup i sikkermodus og de fleste programmene og nettverket funka ikke.).
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...