Fuzzbin Skrevet 6. juni 2005 Del Skrevet 6. juni 2005 Av en eller annen grunn må jeg kjøre: sudo chmod a=rw /dev/lp0 for at printeren skal fungere etter boot. Er det en måte å automatisere dette på? Kjører Kubuntu 5.04 Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 6. juni 2005 Del Skrevet 6. juni 2005 Denne guiden burde hjelpe deg: http://www.plope.com/Members/chrism/debian_rc_local_equiv Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 6. juni 2005 Del Skrevet 6. juni 2005 Kva for rettigheitar har den? ls -l /dev/lp0 Sikkert snakk om å verte med i ei gruppe. Lenke til kommentar
zyp Skrevet 6. juni 2005 Del Skrevet 6. juni 2005 objorkum har et poeng. Å chmodde enheten er en simpel løsning. Sannsynligvis er systemet satt opp slik at du må være medlem av en gruppe for å få tilgang, og den beste løsningen er da å gjøre slik det er lagt opp til og sette seg som medlem av den gruppen. Hvis du heller absolutt vil at alle skal ha skrivetilgang til enheten så bør du ta problemet ved rota. Regner med at Kubuntu bruker udev, så det er bare snakk om å endre på reglene til udev slik at de skapes med korrekte rettigheter. For å skape en analogi: Hvis jeg har en maskin som lager jernstenger med 90° vinkel og jeg heller vil ha 75°, skal jeg da ha ennå en maskin som bøyer de 15° mer, eller skal jeg justere maskinen slik at de blir laget med 75° vinkel? Lenke til kommentar
Fuzzbin Skrevet 7. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2005 tjc@fuzzbin:~$ ls -l /dev/lp0 crw-rw---- 1 root lp 6, 0 2005-06-07 10:22 /dev/lp0 og udev.rules ser ut slik: tjc@fuzzbin:~$ more /etc/udev/udev.rules # There are a number of modifiers that are allowed to be used in some # of the different fields. They provide the following subsitutions: # # %n the "kernel number" of the device. # For example, 'sda3' has a "kernel number" of '3' # %e the smallest number for that name which does not matches an existing node # %k the kernel name for the device. # %M the kernel major number for the device # %m the kernel minor number for the device # %b the bus id for the device # %c the string returned by the PROGRAM # %s{filename} the content of a sysfs attribute. # %% the '%' char itself. # # permissions for IDE CD devices BUS="ide", KERNEL="hd[a-z]", SYSFS{removable}="1", PROGRAM="/bin/cat /proc/ide/% k/media", RESULT="cdrom*", NAME="%k", MODE="0660", GROUP="cdrom" # permissions for IDE floppy devices BUS="ide", KERNEL="hd[a-z]", SYSFS{removable}="1", PROGRAM="/bin/cat /proc/ide/% k/media", RESULT="floppy*", NAME="%k", MODE="0660", GROUP="floppy" # permissions for SCSI CD devices BUS="scsi", KERNEL="sr[0-9]*", SYSFS{type}="5", NAME="scd%n", MODE="0660", GROUP ="cdrom", SYMLINK="sr%n" BUS="scsi", KERNEL="sg[0-9]*", SYSFS{type}="5", NAME="%k", MODE="0660", GROUP="c drom" # permissions for USB/FireWire block devices BUS="scsi", KERNEL="sd[a-z]*", PROGRAM="/etc/udev/scripts/removable.sh %k", RESU LT="1", NAME="%k", MODE="0640", GROUP="plugdev" BUS="usb", KERNEL="ub[a-z]*", NAME="%k", MODE="0640", GROUP="plugdev" # USB devices BUS="usb", KERNEL="hiddev*", NAME="usb/%k" BUS="usb", KERNEL="auer*", NAME="usb/%k" BUS="usb", KERNEL="legousbtower*", NAME="usb/%k" BUS="usb", KERNEL="dabusb*", NAME="usb/%k" BUS="usb", KERNEL="lp[0-9]*", NAME="usb/%k" BUS="usb", KERNEL="cpad[0-9]*", NAME="usb/%k" KERNEL="dvb*", PROGRAM="/etc/udev/scripts/dvb.sh %k", NAME="%c" KERNEL="card*", NAME="dri/card%n" KERNEL="cdemu[0-9]*", NAME="cdemu/%n" KERNEL="pktcdvd[0-9]*", NAME="pktcdvd/%n" KERNEL="pktcdvd", NAME="pktcdvd/control" KERNEL="cpu[0-9]*", NAME="cpu/%n/cpuid" KERNEL="msr[0-9]*", NAME="cpu/%n/msr" KERNEL="microcode", NAME="cpu/microcode" # ALSA devices KERNEL="controlC[0-9]*", NAME="snd/%k" KERNEL="hwC[D0-9]*", NAME="snd/%k" KERNEL="pcmC[D0-9cp]*", NAME="snd/%k" KERNEL="midiC[D0-9]*", NAME="snd/%k" KERNEL="timer", NAME="snd/%k" KERNEL="seq", NAME="snd/%k" # input devices KERNEL="mice", NAME="input/%k" KERNEL="mouse[0-9]*", NAME="input/%k" KERNEL="event[0-9]*", NAME="input/%k", PROGRAM="/etc/udev/scripts/inputdev.sh %k", RESULT="inputdev", MODE="0664", GROUP="video" KERNEL="event[0-9]*", NAME="input/%k" KERNEL="js[0-9]*", NAME="input/%k" KERNEL="ts[0-9]*", NAME="input/%k" KERNEL="uinput", NAME="input/%k" KERNEL="tap[0-9]*", NAME="net/%k" KERNEL="tun", NAME="net/%k" # CAPI devices KERNEL="capi", NAME="capi20", SYMLINK="isdn/capi20" KERNEL="capi[0-9]*", NAME="capi/%n" # Zaptel KERNEL="zapctl", NAME="zap/ctl" KERNEL="zaptimer", NAME="zap/timer" KERNEL="zapchannel", NAME="zap/channel" KERNEL="zappseudo", NAME="zap/pseudo" KERNEL="zap[0-9]*", NAME="zap/%n" # device mapper creates its own device nodes, so ignore these KERNEL="dm-[0-9]*", NAME="" KERNEL="device-mapper", NAME="mapper/control" tjc@fuzzbin:~$ Hva bør jeg legge til i udev.rules fila? Lenke til kommentar
ratix Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 Bli medlem av gruppen "lp" så kan du skrive ut. Lenke til kommentar
Fuzzbin Skrevet 7. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2005 (endret) Jeg er medlem av både lp og lpadmin. Edit:Feil info Endret 7. juni 2005 av Fuzzbin Lenke til kommentar
ratix Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 Jeg er medlem av både lp og lpadmin. Edit:Feil info crw-rw---- 1 root lp 6, 0 2005-06-07 10:22 /dev/lp0 Den sier meg at medlemmer av gruppen lp kan skrive til /dev/lp0, dobbelsjekk om du er medlem av gruppen ved å groups brukernavn Prøv også å logge ut og inn. Lenke til kommentar
Fuzzbin Skrevet 7. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2005 tjc@fuzzbin:~$ groups tjc tjc : tjc sys adm lp dialout cdrom floppy audio dip video plugdev lpadmin scanner admin tjc@fuzzbin:~$ Ser ut som jeg er medlem av de rette gruppene, men jeg får altså ikke printet før jeg kjører sudo chmod a=rw /dev/lp0 Lenke til kommentar
zyp Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 Sikker på at det er din bruker som åpner enheten da? Sikker på at du ikke f.eks går via cups, som kjører som en annen bruker? Lenke til kommentar
Fuzzbin Skrevet 7. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2005 (endret) Aha, jo jeg bruker cups. Men cups kjører vel som root eller noe tror jeg. Edit: Jeg har en bruker/gruppe som heter cupsys: tjc@fuzzbin:~$ groups cupsys cupsys : lpadmin lp dialout tjc@fuzzbin:~$ Har det noe med cups å gjøre? Endret 7. juni 2005 av Fuzzbin Lenke til kommentar
zyp Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 Er vel vanlig at cups kjører som en egen bruker kalt cups. Sjekk om du har en bruker som heter cups, og i så fall legger du han til i lp-gruppa. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 Apropos endring av gruppetilhørigheter. Jeg er nødt til å logge meg inn på nytt for å få disse aktive. Finnes det noen bedre metoder? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå