Gå til innhold

Dell Inspiration 8200 vs.??

Anbefalte innlegg

Vurderer sterk innkjøp av bærbar pc nå men er litt usikker på hvilken.

I første omgang har jeg fått et solid inntrykk av Dell Insp. 8200. Denne er riktignok relativt tung.

Mine krav: (desktop erstatter)

P4 1,7 ++

256 ddr

geforce 4 (440??) go

14" ++ skjerm (1400x xxxx)

cd brenner, dvd

hd 5200rpm (<40gb>)

Noe jeg har glemt??

Satt sammen en sak på dell.no på ca. 24000kr.

Frem til 30. juli får jeg med diverse saker + 800kr. rabatt!

Det som taler mot er mangel på irda og firewire!?

Er også klar over Zepto men vet ikke helt...

Noen som vet om det er mulig å kjøpe denne uten OS og works med prisavslag?

En ting til...den dyreste kombodrive'n står oppsatt slik; "DVD/CDRW - 24x8x8x24x. Litt rart... 24x dvd?? Tror ikke det... 24cdr ikke sant??

På forhånd takk!

The Bayer - MAXcpu

Xp 1800+

Abit KR7a-RAID

Gainward GeForce3Ti 200 "Golden Sample"

Maxtor 80gb 7200rpm ata133

Plextor 24x/10x/40x

Creative Audigi player...

3dmarks kommer....

[ Denne Melding var redigert av: maxcpu på 2002-07-21 02:47 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med skjermutvalget?! Man kan velge mellom 3 forskjellige.

VT - 15'' TFT SXGA+ (1400x1050)

UT - 15" TFT UXGA (1600x1200) (+855 kr)

BT - 15'' TFT Enhanced UXGA (1600x1200) (+1,283 kr)

Trenger egentlig ikke høyere oppløsning enn 1400x1050, men er det noe mer som skiller skjermene?

Pc'n skal som nevnt være en desktoperstatter og jeg kommer ikke til å bruke ekstern skjem.

Med andre ord; trenger jeg virkelig noe annet enn standard skjermen?

Lenke til kommentar

Planen er heller ikke å bruke høyeste oppløsning på de dyrere skjermene. Er enig i at den oppløsningen blir for høy.

Så forskjellen fra dyreste til billigste er kun synsvinkelen? Ikke lyssterkhet, kontrastnivå osv.?Kan jo ringe Dell og høre litt der og på mandag.

Tilbake til OS og medfølgende programvare. Er det mulig å slippe å betale for dette siden jeg allerede har Windows XP Pro. og Office XP?? Er jo ikke så morro å betale for dobbelt...

Er også usikker på hvilken prossessor jeg skal velge. 1,7 er minimum. Har i utgangspunktet lyst på 1,8 men prisforskjellen er jo enorm!! Tips her?!

Vurderer å kjøpe med trådlåst nettverk for total mobilitet selv i hjemmet. Er det gunstig å kjøpe fra Dell her? De krever ca. kr. 2600 for base og ca. kr. 1200 for PC Card'et.

Hva med bæreveske? Er den billigste nylonvesken fra Dell god nok? Vil gjerne ha god beskyttelse men gidder jo ikke betale flere tusen akkurat.. Plass er også pratisk.

Hva med service greiene deres. Er det virkelig nødvendig med 3 års Collect and Return. Gjelder dette hvis jeg selv klarer å ødelegge den også? Er det ikke like greit å bruke reiseforsikringen eller egen forsikring fra et annet selskap?

Har også lagt merke til at dere anbefaler Zepto 2002 fremfor Dell Inspiration 8200. Leveres Zepto med 5400rpm harddisk etter ønske? Står ikke noe særlig med spesifikasjoner.... Dessuten har Zepto litt for liten skjerm etter min mening. Det positive er vekten som er en del lavere en hos Dell.

Hvordan er det forresten med videresalg av bærbare i denne klassen? I forhold til stasjonær...

Lenke til kommentar

Enhanced UXGA

Har personlig ikke problem med 1600x1200. Med ClearType i WinXP ser tekst fantastisk ut.

Sortfarven blir forøvrig også tilnærmet helt sort med Enhanced UXGA-skjermen, i motsetning til med den vanlige UXGA-skjermen, hvor det blir grått.

[ Denne Melding var redigert av: slyngaas på 2002-07-21 00:09 ]

Lenke til kommentar

sitter og konfigurerer en Inspiron 8200 selv. kan iallefall si mine synspunkter:

Jeg går for enhanced UXGA, ikke at jeg trenger den oppløsningen den gir, men det gir bedre farger og kontraster, pluss at jeg antar at det ikke blir lett å oppgradere skjerm senere.

må gå for 5400rpm på hardisken for at den ikke skal bli noe "flaskehals".

gidder ikke å gå opp til til 1,8 ghz, mener det ikke er verdt prisen.

har hørt av folk at nylon-vesken er bra nok, og at lær-vesken ser litt "gammelt" ut.

1x512 ram er vist billigere enn 2x256 :smile:, så jeg går for det

har hørt så mye stygt om servicen til dell, så jeg tror det holder med 1 år CAR

forresten, har noen lagt merke til at det blir billigere å kjøpe en inspiron 8200 1600VT og konfigurere den som 1,7ghz enn å kjøpe en 1700VT? det koster ca. 1000 kr mindre! blir det noe forskjell?

Lenke til kommentar

5400rpm harddisk er allerede krysset ut! Det samme blir nok den dyreste skjermen også! Detta' blir morro! Noen som vet hvor lang tid det tar fra man bestiller til man får det levert? Og hvordan blir det levert? Leste ca. 5 dager fra betaling var mottat eller noe... Må jeg betale for noe jeg ikke har fått??!!

Ang. ram tenkte jeg å klare meg med 256 og evnt. sette inn mer senere. Er det er problem å kjøpe 200pins ddr pc2100 ram på komplett. Står at det passer til "endel bærbare". Koster kun 850kr for 256 mot dell's 1606kr!!! Men de selger kanskje kingston... Vil helst ha "orginal" ram av kvalitet, men ikke kjøpt til overpris fra dell!

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-21 00:59, akio skrev:

sitter og konfigurerer en Inspiron 8200 selv. kan iallefall si mine synspunkter:

Jeg går for enhanced UXGA, ikke at jeg trenger den oppløsningen den gir, men det gir bedre farger og kontraster, pluss at jeg antar at det ikke blir lett å oppgradere skjerm senere.

må gå for 5400rpm på hardisken for at den ikke skal bli noe "flaskehals".

gidder ikke å gå opp til til 1,8 ghz, mener det ikke er verdt prisen.

har hørt av folk at nylon-vesken er bra nok, og at lær-vesken ser litt "gammelt" ut.

1x512 ram er vist billigere enn 2x256 :smile:, så jeg går for det

har hørt så mye stygt om servicen til dell, så jeg tror det holder med 1 år CAR

forresten, har noen lagt merke til at det blir billigere å kjøpe en inspiron 8200 1600VT og konfigurere den som 1,7ghz enn å kjøpe en 1700VT? det koster ca. 1000 kr mindre! blir det noe forskjell?

Virker som de har en del gode "Targus" vesker på notebooks.no. Er visstnok en del av idedata.no.

Noe dyrt og noe til overkommelige priser...

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-21 02:45, MaxCPU skrev:

Noen som vet hvor lang tid det tar fra man bestiller til man får det levert? Og hvordan blir det levert? Leste ca. 5 dager fra betaling var mottat eller noe... Må jeg betale for noe jeg ikke har fått??!!

har lest endel hva de andre har skrevet i dette forumet tidligere. hører alt fra 8 dager til 3 mnd. Virker som om privatkundene ikke akkurat er pri 1 for Dell.

Lenke til kommentar

Ikke kjøp aksesspunktet til DELL...

Gå for SMC Barricade så har du innebygget Router i tillegg til 3 10/100 porter...

Du kan heller satse på innebygget trådløst nettverkskort, kortet vil 'ikke' erstatte 56k/10/100.

Jeg har selv UXGA+ med bedre synsvinkel... Den er betraktelig bedre å se på fra siden, og det kommer veldig ofte til nytte. Jeg ville ha valgt enten den eller SXGA+.

Forresten så kommer HDene på 5400rpm ikke 5200...

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-21 13:24, Yuri skrev:

Ikke kjøp aksesspunktet til DELL...

Gå for SMC Barricade så har du innebygget Router i tillegg til 3 10/100 porter...

Du kan heller satse på innebygget trådløst nettverkskort, kortet vil 'ikke' erstatte 56k/10/100.

Jeg har selv UXGA+ med bedre synsvinkel... Den er betraktelig bedre å se på fra siden, og det kommer veldig ofte til nytte. Jeg ville ha valgt enten den eller SXGA+.

Forresten så kommer HDene på 5400rpm ikke 5200...

Har funnet litt forskjellige produkter her nå...

Startpakke: Pris: 2700.

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...19&GrpID=8&s=pl

Det står riktignok at den ikke kan brukes med Telenor ADSL, som jeg har. Men jeg skjønner ikke hvorfor... Er det ikke bare å koble den til kabelmodemet?! Eller må jeg kjøpe den dyrere trådløse bredbåndsrouteren?

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...19&GrpID=8&s=sr

Og så må jeg kjøpe PCMCIA kort..

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...19&GrpID=8&s=sr

Dette kommer da på ca. 3500! Litt i overkant for å si det slik... Noen som vet om noe billigere?

Jeg tror ikke det er mulig med innbygget WLAN i Dell'n...

Lenke til kommentar

På inspiron 8200..

Modem

___ Internal combo 56k modem / 10/100 network

_X_ Plus Internal mini-PCI TM 1150 Wireless (+551 kr)

___ Plus Xircom RealPort 56k & 10/100 Mbit (Type III card) GSM-ISDN Ready (+1,753 kr)

Det jeg tenker å satse på selv.. moro med trådløst nettverksopplegg.. :smile:

Lenke til kommentar

Det er mulig med integrert WLAN kort i dell inspiron 8200. Hvis du ser under "modem" Der står det: plus Mini-pci internal 1150 Wireless.

Jeg vil anbefalle 3com sin trådløse gateway. Denne har 4 porters 10/100 switch, og fungerer mot telenor adsl. Veldig enkel å sette opp, og den trådløse delen er rask og stabil. 3com gatewayen fungerer helt ypperlig med dell sitt mini-pci kort.

Vil anbefalle at du kjøper dell sitt mini-pci kort. Det er av god kvalitet, og du slipper ting som stikker ut av maskinen, som du må ha med pcmcia kort.

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...19&GrpID=8&s=pl

Det kommer snart en test her på barbara.no med noen trådløse baser og gatewayer.

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: bludern på 2002-07-21 15:22 ]</font>

[ Denne Melding var redigert av: bludern på 2002-07-21 15:25 ]

Lenke til kommentar

har selv en inspiron 8200...

...har enhanced UXGA-skjermen, og den er glitrende...

1600*1200 er herlig så fort man blir vant med det!

jeg tviler på at du kommer til å merke noen særlig forskjell på 1,7ghz og de høyere prosessorenen...

lær-vesken ser for jævlig ut, og er sinnsykt tung, mens nylon vesken fungerer glimrende!;)

jeg er forøvrig veldig fornøyd med maskinen, og den fungerer glimrende til spill!!

men, jeg synes at servicen til dell er den verste jeg har vært borti, så egentlig anbefaler jeg deg å styre unna, og vente til noen av de andre merkene kommer med radeon 9000, eller 440 go...for det er skjermkortet som er styrken til denne maskinen slik jeg ser det...

mvh

krister

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-21 15:19, bludern skrev:

Det er mulig med integrert WLAN kort i dell inspiron 8200. Hvis du ser under "modem" Der står det: plus Mini-pci internal 1150 Wireless.

Jeg vil anbefalle 3com sin trådløse gateway. Denne har 4 porters 10/100 switch, og fungerer mot telenor adsl. Veldig enkel å sette opp, og den trådløse delen er rask og stabil. 3com gatewayen fungerer helt ypperlig med dell sitt mini-pci kort.

Vil anbefalle at du kjøper dell sitt mini-pci kort. Det er av god kvalitet, og du slipper ting som stikker ut av maskinen, som du må ha med pcmcia kort.

Det kommer snart en test her på barbara.no med noen trådløse baser og gatewayer.

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: bludern på 2002-07-21 15:22 ]</font>

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: bludern på 2002-07-21 15:25 ]</font>

Hva er forskjellen på en trådløs base og en gateway? Står mellom 3com og SMC. SMC er litt dyrere...

Mister jeg 10/100 network greiene integrert hvis jeg bestiller "midtvalget" under modem? Eller får jeg da både trådløs og vanlig til tp kabel?! Jeg er nemlig avhendig av begge deler...

Kan det integrerte kortet slåes av hvis jeg skal bruke pc'n på fly?

Er eneste forskjellen på "Plus Internal mini-PCI TM 1150 Wireless (+551 kr)" under modem og Dell Truemobile 1150 - PC Card (802.11b) (+1,226 kr)" under trådløst nettverk at det førstnevnte er billigere og integrert??

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-21 15:15, Tosh skrev:

På inspiron 8200..

Modem

___ Internal combo 56k modem / 10/100 network

_X_ Plus Internal mini-PCI TM 1150 Wireless (+551 kr)

___ Plus Xircom RealPort 56k & 10/100 Mbit (Type III card) GSM-ISDN Ready (+1,753 kr)

Som det står på siden.. "plus blablabla.. wireless" .. regner med det da vil si "internal combo 56k modem / 10/100 network .. plus internal mini-pci tm 1150 wireless"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...