Gå til innhold

Hjemmelaget vannkjøling av harddisk!


Anbefalte innlegg

Ok siste for denne gang, nå er den kobla opp, og harddiskene mine står i og resultatet, tja er fornøy jeg :yes:

 

Her er noen bilder fra monteringa, møtte på noen problemer, med slangeklemma mi og da, hadde 2stk slangeklemmer liggende etter jeg prøvde og montere temperaturmåler i vannet.

Gikk ikke så bra, for temperaturmåleren tålte ikke vann...

Men men som du ser her så var nokk den for litn...eul_p_42a5fc751b894.img.0.jpg

 

Så da måtte jeg ty til strips, har aldrig prøvd det før men ser noen av dere på forumet har brukt det.

Så satser på att det holder til i morgen ;)

 

Så sånn ble den med slangene varma forsiktig med åpenvarme og trøkt på, og med strips for og låse.eul_p_42a5fccd434b8.img.0.jpg

 

 

Smurte godt på med kjølepasta på hdd bare for og ha gjort det, regner med at man kan tjene en grad på det, skrudde også i alle skruene for og få den mest mulig i ett med plata:Og sist ok ikke minst resultatet?

Ja ok da tar det med :D

Før så har jeg hatt en 80mm vifte som dere ser på det ene bildet hengendde i strikk til og blåse på full guffe på harddiskene når de har hengt i strikk i 5 1/2 slottne, og da var temperaturen 38grader på 320gb ide disken og 43-45grader på de 2 s-ata hdd

 

Og nå er temeraturen som den står på bildet 32grader på ide disken og 34grader på s-ata diskene:eul_p_42a5fcc05b978.img.0.jpg

Som dere ser :thumbup:

Så jeg vil anbefale dette for alle som sliter med litn luftgjennomstrømning osv osv :w00t:

Så nå er det bare og komme med spørsmål vist noen lurer osv.

Er spent på og se temperaturen når jeg pakker harddiskene inn i ett lydtett rom...

Skal bli gøy og se...

Og her er bildet av den vedsiden av maskinen i drift med 3stk harddisker i.

eul_p_42a5fc51e342f.img.0.jpg

Endret av Itw
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette ser kjempebra ut!

Men så må jeg pirke å spørre litt: Når kobberplatene er så tynne, vil de kunne overføre hele varmeutviklinen fra diskene inn på rørene gjennom loddinga?

Også er det jo bare en liten del av omkretsen på rørene som er i kontakt med kobberplata, vil dette i teorien være nok til at vannrørene får hentet ut all varmen?

 

Nå er dette overhodet ikke ment som undergraving av prosjektet, jeg bare undrer :)

Er nemlig litt gira på å lage noe slikt selv i nærmeste fremtid.

 

Er spent på resultater :thumbup:

 

 

Edit: Resultatene krysset min post her, jeg er imponert!

Endret av tomcse
Lenke til kommentar

Tja har jo kabinett byggings planer så er nokk ikke umuligt att det kan bli en worklog av det

:p

 

Får nå enda bare se nårtig jeg får tid til det da....

 

Sitter også og pønsker på og vannkjøle strømforsyninga da, og det kan fort bli en worklog, mener jo da laget masse guider til det så viste ikke helt om jeg gidda det da..

Lenke til kommentar

Når du har utvidet slangene så mye bare for å få dem på, trenger du strengt tatt ikke noe for å holde dem der. Når de blir kalde igjen, trekker de seg sammen. Det datter en enormt tett overgang!

 

Noe som også kan nevnes er at en pakning fungerer best når den er litt fuktig. Når jeg sier fuktig, mener jeg nødvendigvis ikke vann, men det pakningen skal tette mot. Går det olje i slangen, skal pakningen ha et tynt lag olje. Pakninger i slanger som leder luft kan fuktes med vann eller olje. olje varer lengst.

 

En helt tørr pakning virker altså ikke så bra som hvos den er fuktet (den vil virke glattere rett etter at den er satt på, men etter noen timer sitter den som støpt!)

Lenke til kommentar

Ok "fått noen dager fri fra jobb nå :D "

Så nå har jeg vært og kjøpt inn mdf plater til og lage kabinett av, må jo ha det nå som vannkjølinga til harddiskene står ferdige :D

Så blit nokk muligens en worklog på det og da, satser på og få begynt på det i dag alt :p (forhåpentliggvis)

Lenke til kommentar

Kan regne med att jeg brukte ca 6timer på vannkjølinga...

Kansje mindre enda, men det er dødsenenkelt :D

Bare og prøve sp ser man, stikkord er loddefett, og rengjøre orntlig:)

Da er det bare ett stykke kake og fikse det:)

Var jo veldigheldig som traff på en meget behjelpelig rørlegger da som lånte gassbrenner og ka meg en lengde med tinn og litt flussmiddel enda så...

Og forklarte villig...

Lenke til kommentar

6 timer? Seriøst.. Så fort jeg får overtalt den hersens morra mi til å bruke penger på ny PC og vannkjøling skal jeg lage dette! Er noob på vannkjøling (har aldri hatt det), men detta virka jo ikke så avansert.. Ihvertfall så virka det overkommelig med mine kunnskaper! :) Da får jeg litt inspirasjon av workloggen din også.. ;) Tror nok ikke jeg er den eneste heller!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...