Gå til innhold

Hjemmelaget vannkjøling av harddisk!


Anbefalte innlegg

Ok første del.

 

Jeg har nå kappa alle rørene i passe lengde i forhold til plata og bendene som skal på.

 

Rørene ble da lengden 17,4cm dette da fordi plata er 15cm bred og rørene må jo stikke litt uttafor siden bendene skal på.

 

Sånn lodda jeg røret på vedhjelp av kokeplata:eul_p_42a4b8fe8da35.img.0.jpg

 

Og sånn ble det ferdig lodda:eul_p_42a4b954252cd.img.0.jpg

 

Det jeg driver på med nå er og borre ferdige hull til harddiskene i plata.

Men har jo ett problem nå, når jeg varmer opp plata igjenn for og lodde på flere rør så vill jo det ferdiglodda røret løsne og jeg må nokk pønske litt på det.

Første tanke her er og lodde alle på på engang.

 

Skal også lage hullene ferdig i neste plate nå, sånn att de blir like, og att jeg ikke bommer med noen hull.

Så det er planen framover, regner med jeg jobber med dette noen timer framover enda så blir nokk enda en uppdate i nattetimene:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja da sitter jeg her med maskinen igjenn.

 

Skulle akkurat til og ta fram dremmelen og begynne og pusse på hulla jeg har borret, men da dama så dremelen vemla hu noe om att det der skulle jeg bare glemme, i ogmed att den bråker litt så..

 

Ja ja da får det bli update i stede da..

 

Har jo tiligere kappa rørene, alle sammen like lange, det som er viktig når man det gjør er og rense rørendene for kanter som kan være.

På rørkutteren er det en egensak for og gjøre dette:eul_p_42a4c24e1f0fd.img.0.jpg

 

Grunnen til dette ettersom jeg har forstått er att tinnet trekker seg mot den smaleste plassen i koblinga, og det vil jo være der kuttn er, (samme prinsippet som med kaffekoppen på bordet og med ringen som blir under koppen vist man søler litt) og vist man ikke renser så blir det kansje ikke så tynt som ønskelig ved kuttet.

 

Jeg har også nå borret hullene ferdig i begge plater så nå kan man danne seg ett lite bilde av hvordan det blir ferdig: eul_p_42a4c376e0613.img.0.jpg

eul_p_42a4c3807992e.img.0.jpg

 

Planen framover nå er og få pusset hullene etter borringa, få loddet på rørene sånn mest mulig beint, tenker litt på en løsning der enda for og holde 4rør på forskelige plasser på en gang mens man lodder...

 

Har også prøvd meg på og lodde ett 90grader bend nå, det som er viktig når man gjør det er og bruke flussmiddel! (får tinnet til og spre seg) rengjøre kobbret også er det bare og varme til man ser att flussmidle koker, og når det stopper og koke så er det bare og påføre tinnet, og det suger seg inn i koblinga:eul_p_42a4c52de34c4.img.0.jpg

 

Har ikke fått testet den enda men satser på att den er tett :thumbup:

Lenke til kommentar

Huff tili oppe i dag for og bli ferdig..

Skal på jobb i morgen og blir borte en hel uke da så må klare dette i dag...

Jada skal prøve og få både rørene og platene pussa så bra som muligt, men plan a er og sette hardiskene inni lyd dempendematralie så vil jo ikke se den uansett, men for resultatet sin del så pusser jeg alikavell.

Skal hive meg over og lodde rørene på platene nå snart, håper virkelig det stemmer som Vågebu sier att man må ha høyere temp enda for og løsne noe man har lodda.

Men ser litt mørkt på dette for hele kobberplata blir jo veldig varm..

Men vi får se :D

Lenke til kommentar

Ok, jobba som helt nå med lodding og pussing.

Er begynt og komme ett stykke på vei nå har fått lodda rør fast i begge platene, har fått fresa hullene som jeg skal feste harddiskene med, har fått pussa hullene og kappa litt rør.

 

Her er bildet av hullene fresa: eul_p_42a578d38c254.img.0.jpg

 

Og her er plata pussa og klar flussmiddel:

eul_p_42a57953de46f.img.0.jpg

 

Og her med påsmurt flussmiddel, noe som jeg fant ut att er veldigviktig med:eul_p_42a579926f188.img.0.jpg

 

Her er rørene ferdig pussa og klar: eul_p_42a579c0b965c.img.0.jpg

 

Og her er rørene lodda på plata: eul_p_42a579eca003a.img.0.jpg

 

Jeg brukte kokeplata for det meste til og lodde rørene på plata, gikk kjempegreit det.

Brukte gassbrennern til og fylle på med tinn eller rette litt vist det mangla eller var litt skjeft...

 

Her er bilde av begge platene ferdig: eul_p_42a57a70b2a87.img.0.jpg

 

Og her har jeg bare kappa noen rør i riktig lenge og bare satt dem på for og se hvordan det blir:

eul_p_42a57a7eaac59.img.0.jpg

 

eul_p_42a57a9eed53a.img.0.jpg

 

Så så langt er jeg kommet :w00t:

Neste er og lodde alle bendene og deretter teste :D

Så regner med att neste oppdatering kommer etter bendene er ferdig lodda.

Må bare si att dette var ufatteligt enkelt faktisk!

Lenke til kommentar

ok takk for tipset Diablito2k, men så det førsta nå, og nå står den ferdig full av vann, bare for og se etter lekasjer.

Må si kokeplata var genial, men på bendene så brukte jeg gassbrennern.

Men alt i alt det var enkelt og lage den, hadde grua meg en del til loddinga, men det gikk helt supert.

Så når jeg brukte gassbrennern på benda så løsna ikke noen av røra, men så varma jeg jo bare til loddefettet kokte og det tok ikke lange tia så nodde nokk ikke og overføre nokk varme på plata:)

Lenke til kommentar

Huh ferie? Tror ikke jeg har skrevet att jeg skal ha ferie vell?

Hadde det vært så vell....

Nei jeg skal på jobb i morgen jeg, er en uke på jobb også har jeg en uke fri fra jobb :D

 

Update blir det senere i kveld, men bilder og kansje temperaturer...

Skal bare ha meg frokost nå, har liksom gått i ett i dag..

Lenke til kommentar

Ok da er den ferdig og har bestått vanntesten, og er klar for montering.

Har jo bare ett problem og det er att jeg får ikke plass til den i kabinettet jeg har nå.

Men planen er og byegge ett nytt kabinett av tre så får vente til da med og putte den inn i maskinen.

Men skal ha den vedsiden av nå bare for og se temp osv:)

 

Her er første bilde når den er helt ferdig lodda:eul_p_42a5c8d679984.img.0.jpg

 

eul_p_42a5c8e54619f.img.0.jpg

 

Og her har jeg bare fylt den med vann, kjørte en litn trykk test i dursjn men fikk ikke tatt noen bilder da...:

 

Og som det ble nevnt tiligere så ser den jo best ut pussa så måtte jo gjøre det da :thumbup:eul_p_42a5c982300b6.img.0.jpg

 

eul_p_42a5c98ac8567.img.0.jpg

 

eul_p_42a5c9933b27d.img.0.jpgeul_p_42a5c9b773eee.img.0.jpg

 

Så sånn ble den ferdig da, så gjenstår det jo bare og se hvordan temperaturer det blir da.

 

Ok bildet av vanntesten havna nederst til høyre da men men...

 

Noen meninger?

 

Eneste jeg kan si er løp til rørleggeren og kjøp!

Har ikke testa temp enda men og lake er enkelt i så fall :thumbup:

Endret av Itw
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...