Gå til innhold

Hjemmelaget vannkjøling av harddisk!


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Driver på og lage hjemmelaget vannkjøling til harddisker, lager en som skal ta 4hdd.

 

Jeg lurte på om det var inntresse for en worklog for dette?

 

For har akkurat begynt og tatt noen bilder, så det vil jo bli en worklog/guide da.

 

Noen inntresse?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok planen er og lage vannkjøling til harddiskene mine pga jeg har veldig litn luftgjennomstrømning i kabinettet mitt.

 

Og harddisker bråker og derfor vannkjøle dem så kan jeg lydisolere dem utn og tenke på att dem må ha luftgjennomstrømningen

 

:yes:

 

Så da starter jeg med det jeg har kjøpt inn.

 

Kjøpte 2m med 10mm kobberrør:eul_p_42a48d75e58eb.img.0.jpg

 

Kjøpte rør kutter på europris: eul_p_42a48e32f1352.img.0.jpg

 

90graders bend 16stk: eul_p_42a4901a04592.img.0.jpg

 

Kobber plate hos blikkenslgern 2stk 17cm x 15cm: eul_p_42a491200aba0.img.0.jpg

 

Fikk også med på kjøpet hos rørleggeren lodde tinn, flussmiddel og pusseklut til og pusse rørene med før man lodder.

 

Fikk også låne gassbrenner hos rørleggern: eul_p_42a48fdc47dbe.img.0.jpg

 

 

Så alt i alt har jeg brukt kr: 250kr på rør og koblinger

30kr på kobberplater

60kr på rørkutter

Så til sammen 340kr.

 

 

Valgte 10mm rør pga att jeg har waterchill vannkjølings sett som det brukes 8mm slanger på, og for att da slangene skal passe på rørene så bruker jeg 10mm kobberrør for vist du varmer slangen så får du den inn på 10mm rør.

Endret av Itw
Lenke til kommentar
Valgte 10mm rør pga att jeg har waterchill vannkjølings sett som det brukes 8mm slanger på, og for att da slangene skal passe på rørene så bruker jeg 10mm kobberrør for vist du varmer slangen så får du den inn på 10mm rør.

om jeg forstår riktig så putter du ett 8mm gummirør inni ett 10mm kobberrør, åssen får du det tett, klemt? eller blir det så trangt i seg selv at det er nok?

Det blir kanskje stygt å ha to like dimmensjoner for så å tre gummidelen utenpå kobberet..

Lenke til kommentar
Valgte 10mm rør pga att jeg har waterchill vannkjølings sett som det brukes 8mm slanger på, og for att da slangene skal passe på rørene så bruker jeg 10mm kobberrør for vist du varmer slangen så får du den inn på 10mm rør.

om jeg forstår riktig så putter du ett 8mm gummirør inni ett 10mm kobberrør, åssen får du det tett, klemt? eller blir det så trangt i seg selv at det er nok?

Det blir kanskje stygt å ha to like dimmensjoner for så å tre gummidelen utenpå kobberet..

det han mener er vel det at han skal varme opp slangen for å så tree den utenpå kobber røret. :roll:

 

:Edit: ser bra ut. stå på =)

Endret av NeVa
Lenke til kommentar

Stemmer helt det som dere sier, varmer opp gummirøret med varmtvann eller åpenflamme for og så presse det over 10mm kobberrøret.

 

Grunnen for 10mm rør er att vist man går lengere ned på dimensjon så får man ikke tak i lodde koblinger bare skrukoblinger og derav blir det mye dyrere, og man får mere vanngjennomstrømning, forhåpentligvis bedre kjøling.

 

Kommer bilder av alt ettervert som jeg kommer videre i prossesen.

Møtte på ett problem i dag da, kjøpte forlite rør, dere vil se det når skissen kommer. (skal sette meg ned med og lage skisse nå ;) )

Så blir det litt lettere og forstå:)

 

hm... tror jeg faktisk har sett noe lignende her engang... deja vu?

 

Stemmer nokk det, har henta mye av min innformasjon fra diablito sin hjemmeside.

Men prøvde og søke på forumet etter guider/worklog på dette, men det fantes ikke og tenkte att da kan jo jeg lage en:)

Endret av Itw
Lenke til kommentar

Ikke akkurat nytt design(hvis du skal gjøre sånn jeg tror), men den er enkel å lage, det er god flow gjennom den, og den kjøler sikkert greit.

Diablito2k her på forumet har laget to lignende blokker, og jeg har laget en.

Vannkjøler ikke diskene mine enda, men den virker jo fint til luftkjøling og, har jo ganske stort mellomrom mellom diskene, og blokken virker som en kjøleribbe for diskene. :)

Lenke til kommentar

Ok prøvde meg på og lage en skisse i scetchup men jeg fikk ikke til og lage 90graders bend....

 

Men jeg legger ved ett bilde henta fra hjemmesiden til diablito2k sin hjemmeside på hvordan hannes ser ut:98pro.ferdig%20(7)%20(Custom).jpg

 

Er noe i den duren, men for 4harddisker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...