Gå til innhold

Når klokken ikke lenger er nok....

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har ( i likhet med flere, tror jeg) et prosessorproblem. I gamle dager fulgte jeg som hovedregel at det var på tide å kjøpe ny prosessor når 'normal' prossessorkraft var ca doblet. Med 'normal' mener jeg da en prosessor til ca samme pris som den jeg hadde. Selv om jeg ikke alltid hadde hadde tålmodighet til å vente, så var filosofien at det egentlig måtte en dobling til før den økte prosessorkraften ga tilstrekkelig økt opplevd av ytelsesøkning. Nå derimot, synes grunnlaget for denne handligsregel å være forvitret, og jeg er forvirret. Jeg bruker i øyeblikket en northwood 2.4, kjøpt høsten 2002, dvs. at den snart er tre år (i hvert fall 2,5). Jeg skulle nå ideelt sett kunne oppgradere til en prosessor med minst 4.8, men i stedet blir jeg tilbudt 3.2 til samme pris som 2,4-prosessoren opprinnelig kostet dvs. ca 2000 pluss/minus...

Da kommer spørsmålet: hva må til for at jeg skal oppleve 'vesentlig' ytelsesøkning ut over deg jeg gjør i dag?? Jeg erkjenner at man i dag kan måle ytelse på flere måter, og klokkehastigheten ikke lenger rår.

Tore Tang :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får nokk ikke tak i noen prossesor i dag som gir deg praktisk sett dobbel ytelse. Men teoretisk sett så skal Amd64 X2 4800 tilsvare ditt ønske, men dette er helt teoretisk + at det koster en del nå.

Og da regner jeg kun med Amd sin Pr rating som man egentlig ikke burde forholde seg etter. Du må selfølgelig kjøre hissig Multitasking også.

Cpu: http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=7045

Test av Cpu: http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2410

Endret av karl-wilhelm
Lenke til kommentar

ting er litt annerledes når det gjelder prosessorer nå. det har gått litt tregere i det siste, men jeg tror det løsner med dobbeltkjerneprosessorer. det er sikkert en av grunnene til at det har gått litt tregere,

MEN jeg ser du bruker klokkefrekvens som referanse! det er feil. jeg vil tippe at en Athlon64 4000+ er omtrent dobbelt så rask. din P4 2,4 har sikkert 400MHz FSB. performance-rating på Athlon64 CPU`er må minimum brukes mot 800MHz FSB på P4, og selv da er performance-ratingen i mange tilfeller for høy, noe benchmarks viser. som sagt, en Athlon64 4000+ vil jeg tippe er omtrent dobbelt så rask som din P4 2,4. i en del tilfeller vil jeg tippe den er over dobbelt så rask. jeg vil si at du er ikke langt unna malen din hvis du velger en Athlon64 3700+. den er i tillegg priset normalt. klokkefrekvens alene kan for tiden kun brukes som en SVAK indikasjon på ytelse hvis du er sammenligner innenfor samme merke, mens går du på tvers av merkene er klokkefrekvens ubrukelig som sammenligningsgrunnlag på ytelse!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...