Gå til innhold

Lengre kabler = forsinkelser?

Anbefalte innlegg

Jeg er lei støy fra vifta til amd cpuen min og vil ha pcen og skjermen i adskilte rom. Til dette trenger jeg skjøtekabler til skjerm, høyttalere, tastatur og mus på om lag 3 meter. Men så lurer jeg på: 1.Vil slike kabler føre til forsinkelser i dataoverføringen, slik at jeg f.eks. vil se reaksjoner på skjermen tiendeler etter at jeg har beveget på musa(som kjører USB)?

2.Hva er forskjellen på skjermet høykvalitetskabel og vanlig kabel?

Tenkte det kanskje var noen som vet litt mer om elektronikk enn meg her... :smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. NEI. Signalene i en kabel har en hastighet på 300000kilometer i sekundet. Tipper ikke at det er noen forskjell på 1 eller 20 meter.

2. Forskjellen på kabler med skjerm og kabler uten skjerm er at kabelen med skjerm, er bedre skjermet for støy enn den kabelen uten skjerm. Det er en fordel å bruke skjermete kabler når man har mange sammen(nettverk for eksempel).

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-19 23:33, LarsC skrev:

Du skal ha sabla lange kabler før du får en merkbar forsinkelse.

Men tingene slutter å virke før du kommer så langt uansett :wink:

Hva mener du? :???:

Lenke til kommentar

Man skal ha ufattelig lange kabler for at signalet skal forsinkes merkbart. Der som skjer lenge før er at signalet taper seg. Dette er blant annet grunnen til at en Kat. 5-kabel (Les: TP) ikke kan være så veldig lang uten å bli forsterket hver 10-20 meter. Poenget: Nei, du kan ha så lange kabler 'du vil'.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-20 13:34, aschj skrev:

Man skal ha ufattelig lange kabler for at signalet skal forsinkes merkbart. Der som skjer lenge før er at signalet taper seg. Dette er blant annet grunnen til at en Kat. 5-kabel (Les: TP) ikke kan være så veldig lang uten å bli forsterket hver 10-20 meter. Poenget: Nei, du kan ha så lange kabler 'du vil'.

Nå har jo Kat 5 standarden en max lengde på 100 meter (i praksis kan man ha den lengre) uten forsterkning. Jo lengre kabler man har jo større blir risken for forstyrrelser, pakketap i nettverk, bildet blir dårligere på skjermkabler, etc...

Lenke til kommentar

Dette funker flott, har kjørt slik selv før. Eneste som er _veldig_ kjedelig er å måtte løpe inn i det andre rommet hver gang du skal sette i en CD eller restarte/skru på maskinen. sistnevnte problem løste jeg ved å ta normal tynn høytalerkabel å skøte på resetknapp og powerknappen inn ved skjermen. Men om du ikke bryr deg om det med CDer eller har ekstern cdrom/brenner så er dette et kjempeopplegg.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-20 13:08, Fritz skrev:

Hva mener du? :???:

At når du kommer over en viss lengde, og ikke har noen signalforsterker elns i mellom, vil signalet muligens degraderes til under terskelnivå, refleksjoner kan oppstå, kort sagt kan masse drit inntreffe, og ting vil slutte å virke.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-19 23:43, C. Alshus skrev:

1. NEI. Signalene i en kabel har en hastighet på 300000kilometer i sekundet. Tipper ikke at det er noen forskjell på 1 eller 20 meter.

FEILFEILFEIL!!! Kun lys (fotoner) som går så raskt. Strøm har vesentlig lavere hastighet. Hastigheten på elektronene som går i lederen er avhengig av spenningen, så hastigheten varierer.

Lenke til kommentar

Det er viktig at kabelen til skjermen er av god kvalitet og helst ikke så veldig lang, ellers vil du kunne oppleve at bildet på skjermen blir veldig dårlig. Brukte en 10 meters skjøtekabel til skjerm en gang, og da ble bildet veldig diffust og mørkt.

Skjøtekabler til mus og tastatur er det ikke så nøye med, de funker nok uansett :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-21 15:17, The Jackal skrev:

FEILFEILFEIL!!! Kun lys (fotoner) som går så raskt. Strøm har vesentlig lavere hastighet. Hastigheten på elektronene som går i lederen er avhengig av spenningen, så hastigheten varierer.

Gjennomsnittlig "strømhastighet" ligger omtrent intervallet 1/3 - 2/3 av lysfarten. Mener jeg å huske, uten at jeg har fysikkboka foran meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...