Gå til innhold

Støv på linsa, hvordan fjerne

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Normale objektiver er ikke lufttette sånn at det er mulig for støv å komme inn, spesielt på objektiver som forandrer størrelse i betydelig grad når du zoomer. Det er mye luft som må inn og ut da. Jeg har også sett ubrukte objektiver med støv fra fabrikken.

Det er ikke praktisk å fjerne støv på innsiden av linsene, gjør du det selv så er det meget sannsynlig at du gjør det mye verre eller ødelegger objektivet helt. Hvis du leverer det til et service verksted så vil det vanligvis koste mange tusen.

Støv er vanligvis ikke noe problem siden det er sjelden det vises på bildene. Ved større mengder så kan man få en effekt som en diffus lysende tåke. Hvis du ikke er plaget med bildekvaliteten så bare ignorer støvet.

Endret av Kristallo
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke finne noe på bildene, så da er det kanskje greit..takker for svar uansett.

Legger ved link til noen bilder, så kan dere se om dere ser noe "grums". Jeg er ikke så trent... :no:

De ble vel egentlig ganske dårlige.. :blush:

IMG_0376.sized.jpg

IMG_0388.sized.jpg

Lenke til kommentar
Legger ved link til noen bilder, så kan dere se om dere ser noe "grums". Jeg er ikke så trent... :no:

De ble vel egentlig ganske dårlige.. :blush:

Synes bildet av blomsten var bra. Ikke noe spesielt ved det, men fint utsnitt, og komposisjon! Kunne ikke se noe "grums", men det er lettere å se i fullt format.

Lenke til kommentar

Ta et bilde mot en nøytral hvit(grå) bakgrunn, still uskarpt, undereksp. med en blender.

Gjør det samme med et annet objektiv mot samme bakgrunn.

Er flekkene på samme sted, er det støv på "brikka". Det er ikke til unngå, når du skifter objektiv. Ikke blås med munn, men bruk "luft på boks" (forsiktig, det er flytende).

Men er det på innersiden av objektivet, Ja, da koster det pæng!!!

post-114-1118217468_thumb.jpg

Endret av xST©NE2005
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...