Kenneth Solfjeld Skrevet 6. juni 2005 Del Skrevet 6. juni 2005 Konfirmanten har kjøpt seg PC for konfirmasjonspengene, og vil selvsagt koble seg på nettet, noe som er helt greit. Bortsett fra et par ting: 1. Han sitter foran datan hele dagen, til langt på kveld. Dette går utover skolearbeidet, dårlige karakterer er resultatet, dette er allerede et stort problem. Det er synd siden dette i utgangspunktet er en smart fyr. 2. Ikke noe sosialt liv/damer. 3. Det mest alvorlige problemet er helsa. Han har ofte kraftige migreneanfall og legene har advart mot å overdreven PC bruk, de sier han i hverste fall kan utvikle epilepsi. Derfor vil mor at han skal være koblet til nettet på en slik måte at det går an å kontrollere eller innskrenke internettbruken til f.eks. 3 timer pr. døgn. Hvordan skal jeg gå fram? Er det best å koble han på min maskin i LAN? Finnes det programmer som kan brukes til å inskrenke internettbruken? Lenke til kommentar
la7dfa Skrevet 6. juni 2005 Del Skrevet 6. juni 2005 De fleste routere har mulighet for å begrense tidsmessig bruk av porter. Kan f.eks settes til 18:00-21:00. Lenke til kommentar
marius_o Skrevet 6. juni 2005 Del Skrevet 6. juni 2005 Vet det finnes et program som egentlig er beregnet for internettcafeer, dette programmet gjør at man kan legge inn en sperre som gjør at man kun kan bruke pc;en f.eks. tre timer om dagen. Trenger man mer, f.eks. til skolearbeid, kan man bare få administrator - i dette fallet - mor til å legge til mer tid. Skal se om jeg kan finne ut hva programmet heter Lenke til kommentar
VegardStr Skrevet 6. juni 2005 Del Skrevet 6. juni 2005 *host* dette innlegge børr ikke min mor få se Lenke til kommentar
marius_o Skrevet 6. juni 2005 Del Skrevet 6. juni 2005 (endret) ikke min heller Her er programmet jeg pratet om tidligere. http://www.nettimesoftware.com/products.html Endret 6. juni 2005 av seroxat Lenke til kommentar
Cultofluna Skrevet 6. juni 2005 Del Skrevet 6. juni 2005 vel.. er bare å gjøre som min mor pleide å gjøre.. hun tok modemet med seg på jobb om jeg satt for lenge eller var ulydig så det er vel ikke verre enn at du bare tar fra han det viktigeste som trengst for å komme seg på nett.. Damn jeg er glad jeg er ferdig med sånnt styr :!: Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 6. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2005 ikke min heller Her er programmet jeg pratet om tidligere. http://www.nettimesoftware.com/products.html Må man ha maskinene i LAN for å bruke dette programmet? Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 6. juni 2005 Del Skrevet 6. juni 2005 Vis han er litt smart som du seier så er det fort han finner ut at det programmet kan fjernes. Sjekk på routern din kva muligheiter du har. Bildet er tatt fra linksys router. Lenke til kommentar
x871kx6167ss7 Skrevet 6. juni 2005 Del Skrevet 6. juni 2005 Ta nettverkskabelen/modemet hans? Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 6. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2005 Det blir for slitsomt å nappe ut nettvekskabelen. Skal sjekke hvilken muligheter man har med router.. Lenke til kommentar
aspyr Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 Burde vel ta et alvordsord med personen det gjelder. Forklare at han ikke kommer noen vei med å bare sitte foran en pc-skjerm hele livet, ei heller får noen utdanning. Kanskje også forklare han hvor alvorlig epilepsi faktisk er. Lenke til kommentar
Sire Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 (endret) Konfirmanten har kjøpt seg PC for konfirmasjonspengene, og vil selvsagt koble seg på nettet, noe som er helt greit. Bortsett fra et par ting: 1. Han sitter foran datan hele dagen, til langt på kveld. Dette går utover skolearbeidet, dårlige karakterer er resultatet, dette er allerede et stort problem. Det er synd siden dette i utgangspunktet er en smart fyr. 2. Ikke noe sosialt liv/damer. 3. Det mest alvorlige problemet er helsa. Han har ofte kraftige migreneanfall og legene har advart mot å overdreven PC bruk, de sier han i hverste fall kan utvikle epilepsi. Derfor vil mor at han skal være koblet til nettet på en slik måte at det går an å kontrollere eller innskrenke internettbruken til f.eks. 3 timer pr. døgn. Hvordan skal jeg gå fram? Er det best å koble han på min maskin i LAN? Finnes det programmer som kan brukes til å inskrenke internettbruken? Selv bruker jeg radminprogrammet http://www.radmin.com/ og kan følge med hva som skrives i realtime (får hele skjermbildet) på tenåringsrommet med den bærbare på stua. (kan da ta stikkprøver over hva de driver med) Kan ha full kontroll over tenåringspc'en eller bare view. Man kan også ta shutdown via den bærbare. Kjekt å bruke når barna ikke vil komme ut av rommet. Radminprogrammet innstalleres på begge maskinene og kan kjøres som en skjult prosess på tenåringspc'en. Etisk uforsvarlig? Kanskje, men man bør følge litt med: En venninne av min datter (14 år) ble sendt til sykehus pga for mye alkoholinntak, dette avtaler de gjerne med andre om å kjøpe via msn ol. Bør også følge litt med på om det drives med mobbing etc. Endret 7. juni 2005 av Sire Lenke til kommentar
Sire Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 Finnes det programmer som kan brukes til å inskrenke internettbruken? Skru ut sikringen :!: Lenke til kommentar
pertm Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 Noen andre mulige løsninger er jo å fysisk ta fra han PCen til tider, jeg vet ikke hvor praktisk det er. Så kan du jo la ham betale for internet linja han bruker eller deler av den Lenke til kommentar
Cerb Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 Fortell ham att dere dumper maskina hans i en boss conteiner vist han ikke retter opp karakterene sine:) Lenke til kommentar
Thombr86 Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 (endret) Kjenner meg igjen i punkt 2 (men jeg er ikke totalt borte fra det sosiale, merker at dette blir bedre etterhvert som jeg blir eldre, da jeg var 16 var dette værst... nå som jeg er 18, så er jeg hypp på mus ) delvis punkt 3, tror det har sneket seg inn noen kilo ja Edit; Ang. punkt 1, Hos meg ble leksene "glemt" men selv om jeg ikke gjorde leksene, så kom jeg meg igjennom skolen ganske bra. Edit2; Med Sires løsning med Radmin (som kanskje er litt brutal), så kan du jo gå inn på pc'en og deaktivere nettverkskortet, evt andre metoder for å forhindre han fra å komme seg på nett/spille etc. Endret 7. juni 2005 av BrAtTeRn Lenke til kommentar
RiFkinD Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 Noen andre mulige løsninger er jo å fysisk ta fra han PCen til tider, jeg vet ikke hvor praktisk det er. Så kan du jo la ham betale for internet linja han bruker eller deler av den å la stakkars gutten betale hjelper lite. jeg betaler selv for min linje.. til trådstarter: ha modemet stående oppe i stua så da du føler at det er nok så napper du det ut. Mange routere har ting som tidligere er blitt nevn, hvis du har er det det mest lure å bruke! Lenke til kommentar
RiFkinD Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 (endret) Selv bruker jeg radminprogrammet http://www.radmin.com/ o radmin koster vel penger? bruk heller gratisverson av VNC http://www.realvnc.com/download.html funker på samme måte veldig lett å bruke over nettverk edit: post 200 Endret 7. juni 2005 av RiFkinD_ Lenke til kommentar
Uberbox Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 1. Snakk med gutten og sett regler. Hva skjedde med disiplin og lydighet? Bryter han reglene er det bare å nappe ut sikringa. 2. Begrens bruken med div. administrasjons-software eller i routeren. Dette krever litt teknisk innsikt av foreldrene og er kanskje ikke så hensiktsmessig? Eller enda bedre: 3. Sett datamaskinen i stua og skru den av etter kl. 20. Internettbruk bør uansett begrenses når du er fjortis. Ikke godt å vite hva de gjør i mørket på gutterommet etter kl 02:00 ... *fap* *fap* *fap* *aaaaahhh* Lenke til kommentar
Sire Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 Selv bruker jeg radminprogrammet http://www.radmin.com/ o radmin koster vel penger? bruk heller gratisverson av VNC http://www.realvnc.com/download.html funker på samme måte veldig lett å bruke over nettverk edit: post 200 Men hvordan er VNC på varsling på hostcomputeren? Og kan man bare kikke uten at mus og taster overtaes? På logmein.com så logger man seg på computeren og dermed så kommer det opp en stor annonsering på dataen at den herved er "remote controlled". Med radmin kan du operere mer i det skjulte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå