trygvan Skrevet 6. juni 2005 Del Skrevet 6. juni 2005 Hei, Jeg tenker på å gjøre en oppgradering av min 3 år gamle PC, med nytt skjermkort, nytt minne og ny harddisk. Jeg trenger imidlertid litt hjelp, fordi jeg er usikker på strømkapasiteten til maskina. Dessuten lurer jeg på om noen mener det vil lønne seg å spare til å kjøpe ny maskin i steden. Økonomien er litt skral i og med at jeg er student. Maskina jeg har heter Dell Dimension 8200 og har 250W strømforsyning. Jeg tenkte å oppgradere den med 784MB RDRAM - 40ns. Her er jeg usikker på om jeg kan bruke 40ns RAM når jeg har 45ns fra før? (Hvis det har noe å si: Jeg vil jo da bytte ut alle brikkene ved eventuell oppgradering.) Dernest tenkte jeg å gå fra et GeForce 2MX 64MB skjermkort til et Radeon 9600PRO128MB eller GeForce 6600 128MB, og dette vil vel kreve sitt av strømforsyninga? Til slutt tenkte jeg, for å spare strøm, at jeg ville bytte HD istedet for å legge til HD, fra 20GB 7200RPM Seagate til 160GB samme. For å gi mulighet til å vurdere strømforbruket nevner jeg at jeg har P4 første utgave 1.7GHz, 2 optiske drev (1DVD-ROM og 1 CD-RW (kan kobles fra)),4 slots med minne (pr. i dag 384MB), Chipset Intel850. Etter hva jeg har skjønt så er det vanskelig å skifte strømforsyning på denne maskina? Men, synes dere denne oppgraderinga vil ha noe for seg, eller vil de andre komponentene (bl.a systembuss 400MHz og P4-1.7Ghz Willamette) hemme maskina for mye? Jeg vil oppgradere først og fremst for å kunne bruke maskina til de nyere spillene, som Far Cry, Myst IV, Half-Life 2, osv. Oppgraderinga vil koste litt over 2000,- etter de prisene jeg har funnet på nett. (brukt RDRAM) Håper på hjelp og kommentarer. Jeg gjør neppe noen oppgradering før jeg er litt tryggere på at det vil gå bra. På forhånd takk! Lenke til kommentar
type_o_negative Skrevet 6. juni 2005 Del Skrevet 6. juni 2005 (endret) Geforce 6600 er mye bedre til de spillene du nevner enn Ati 9600 pro. Tror nok den 1,7 Ghz Willamette-kjernen din vil slite litt med å henge med allerede nå, for ikke å snakke om et halvt år (snakker om spilling her), så det er kanskje like greit å ta spranget nå? Litt synd, Intel 850-chipsetet var jo virkelig bra, selv om Rambus rammen var (er?) svindyr... Endret 6. juni 2005 av type_o_negative Lenke til kommentar
Fredrik Larsen Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 Jeg hadde kjøpt nytt hovedkort, cpu, ram og skjermkort. Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 Jeg hadde kjøpt nytt hovedkort, cpu, ram og skjermkort. Enig der,men da må han ha nytt kabinett og psu også og da er det jo egentlig ingenting igjen av den gamle maskinen hans. Trådstarter:Hvor mye penger har du tenkt til å bruke på oppgraderingen? Lenke til kommentar
x-ray-cat Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 En ide er jo å prøve å få solgt maskinen på qxl eller noe, for du får ikke mer for den med tiden, og da får du litt cash til ny pc. Den pc'en vil vel være grei fro personer som ønsekr en rimelig surfe og kotnropc, eller bruke den til tjenerbruk. Hvis noen hiver linux på den, kan den bli en fin surfemaskin. Sitter på en dell dimesion 8200 jeg og. Kjøpt rundt 2002. Men denne har etter det jeg har funnet ut en p4 Northwood 2 ghz. Skal pørve å bytte den ut med en optiplex dell sin 2,4 cpu, da jeg planlegger å bruke den til linuxbruk Denn emaskinen har 256*2 RDRAM. Tror jeg lar foreldrene mine ta denne i bruk eller prøver å få solgt den når jeg trenger bedre maskin. Vil vekk fra RDRAM, ble visst ikke så mye av det Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 det er bedre å kjøpe alt nytt/spare til du har råd. For om du har et bra skjermkort kan plutselig cpu'n være en flaskehals Lenke til kommentar
trygvan Skrevet 10. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2005 Hei, hadde egentlig tenkt å holde meg til budsjett på i overkant av 2000,- for alt. Jeg innser at det å la være å oppgradere HK og prosessor lett kan bli utilfredsstillende, så dette hadde blitt å tyne det siste ut av maskina. Enig i at det kan være en god pc for de som ikke driver med spilling. Kanskje jeg skal prøve å selge den? Hva tror dere jeg kan få? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå