Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Skal formatere men får det ikke til

Anbefalte innlegg

Sitter her med Windows XP med SP2. Så prøver jeg og instalere XP på nytt og formatere pc'n. Men XP cd'n er med SP1 så jeg får bare opp ei feilmelding i starten som jeg ikke kommer meg forbi.

Hva skal jeg gjøre for å få formatert pc'n?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Står at den ikke er bakoverkompitabel. Beskjeden kommer opp med en gang autokjør kjører cd'n. Så står det at jeg kan restarte pc'n med cd'n i og at det skal gå da. Men da starter pc'n bare som vanlig.

Er en pc jeg kjøpte på komplett.no for et års tid siden.

Lenke til kommentar

Okay det skal jeg prøve :yes:

Har også fått tips om å lage en oppstartsdiskett for Win98 så bare formatere fra dos når jeg restarter. En av tingene må vel funke :p

Kommer tilbake med tilbakemelding om det fungerte en gang i løpet av uka når jeg kanskje har fått fyring på pc'n igjen :D

Lenke til kommentar
Har også fått tips om å lage en oppstartsdiskett for Win98 så bare formatere fra dos når jeg restarter.

Det var et veldig dårlig tips. Det hjelper svært lite å finne andre måter å formatere på, du må jo uansett starte installasjonsprogrammet for XP, og det er der man formaterer.

En annen sak er at det ikke er mulig å formatere en NTFS partisjon fra DOS.

Lenke til kommentar

Ja det var et veldig dårlig tips. Jeg kom meg ut i dos, fikk formatert pc'n. Men nå er det ikke håp om å få instalert xp igjen. Sitter på faren min sin laptop nå, går det ann å få laget en oppstartsdiskett herfra? Har oppstartsdiskett til Win95, Win98 og WinME, tenkte å instalere en av dem først nå for så å instalere XP etterpå, men 95 gikk ikke, finner ikke 98 cd'n og ME cd'n må jeg ha 98 cd'n for å få instalert.

Hater data ganske hardt for øyeblikket, noen som har gode tips til en amatør? :roll:

Lenke til kommentar

eg skjønner ikke helt roblemeyt ditt, har du instalasjons CDen til windows XP? hvis du har det, så gjør du dette:

1. sett CDen inn i CD-rommen

2. slå av maskinen.

3. gå inn i Bios og gjør slik at CD-rom blir først, så HDD nr 2.

(forandrer det i Advanse bios settings)

4. gå ut av Bios, husk å lagre arbeidet slik at CD-rom blir fremst.

5.(maskinen restarteter automatisk) vent til det kommer opp en melding som sier:

trykk en tast for å starte fra CD, gjør det.

6. da er du inne på formaering / instalerings prosessen, derfra følger du det som er skrevet.

EDIT: rett meg om eg har feil.

Lenke til kommentar

Nå har jeg gjort nøyaktig det du forklarer flere ganger og prøvd med to forskjellige XP cd'er. Og kommer fortsatt bare opp en beskjed med noe boot feil, skjønner ingenting nå. Får få meg tak i ei Win98 cd, for det vet jeg at jeg klarer og instalere så legge inn xp derfra igjen.

Lenke til kommentar

Hmm,jeg bruker en boot disk for ME når jeg skal formatere,setter den i og venter til den er ferdig skriver fdisk og går inn og sletter gamle partisjoner på disken og oppretter en ny, tar ut disken restarter maskinen og da tar den win xp plata tvert

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...