Gå til innhold

Help til å kjøpe nytt objektiv!

Anbefalte innlegg

Hei!

Kjøpte 300D ifjor, med Tamron billiglinse...

Tenkte jeg skulle oppgradere... Trenger råd!

Tenkte mellom 5-15000 ..... vil ha extreme klare bilder.!! noe med zoom/telelinse, da jeg tar mye naturbilder.

- Finnes det ei god "kombilinse" som funker til alt? Både å ta sportsbilder(fotball/skate/snowboard), og naturbilder...?

Leste annbefalingene inne på akam..

Canon EF-S 17-85 mm

Nikon AF-S DX Zoom-Nikkor 17-55mm f/2.8G IF-ED ??? dette ei kongelinse?

Nikon Nikkor AF-S VR 24-120mm f/3.5-5.6G IF-ED ??

Håper noen kan gi meg noen gode råd?

Mvh Ole K Flisnes

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg regner med at det er en Canon 300D du har, og da kan du kun bruke linser med Canons EF eller EF-S fatning, dvs. alle Canons linser hvor navnet begynner på EF/EF-S og dessuten såkalte tredjepartslinser som Sigma og Tamron som har EF-fatning.

Jeg tror kanskje at Canon EF 70-200mm f/4L USM (ca. 6 250 kr) kan være noe for deg, evt Canon EF 70-200mm f/2.8L USM (ca. 11 600 kr). Den sistnevnte har god nok lysstyrke til å kunne ta bilder innendørs i haller, mens den førstnevnte kanskje vil slite noe med dette. Et godt alternativ som har like god lysstyrke som sistnevnte, men til nesten halve prisen, er Sigma 70-200mm F2.8 EX APO HSM. Noen mener at den har litt tregere autofokus enn Canons, men det må du teste selv. Anbefaler deg uansett å gå i en fotobutikk og prøve disse linsene, du skal tross alt investere litt penger i dette.

Det er sikkert også flere brukere som har erfaringer med disse linsene, sleng dere på!

Lenke til kommentar

takker for svar! ja! heng dere på! kom med innlegg!

..ja..jeg skal jo legge litt idet denne gangen ja... fra ålesund.. noen butikker med linser av denne kvalitet her oppe da? ikke bare på nett??

Ole

Lenke til kommentar
Tenkte mellom 5-15000 ..... vil ha extreme klare bilder.!! noe med zoom/telelinse, da jeg tar mye naturbilder.

I så tilfelle er vel ikke et teleobjektiv det beste. I slike tilfeller foretrekker i alle fall jeg mer i retning av vidvinkelobjektiv. Et godt ojektiv som ofte anbefales her inne er Cannon 17-40mm f4L.

Til sport og sånt er nok tele en god ting å ha. Å få begge deler i ett objektiv med gode optiske egenskaper er vel nokså vanskelig.

Lenke til kommentar

I så tilfelle er vel ikke et teleobjektiv det beste. I slike tilfeller foretrekker i alle fall jeg mer i retning av vidvinkelobjektiv. Et godt ojektiv som ofte anbefales her inne er Cannon 17-40mm f4L.

Hva er det du sier?

Teleoptikk er da i all verden noe som alltid skal være i baggen når man skal ut å ta naturfotografier?! Hæh? Eller mener du at teleoptikk ikke passer til "klare bilder"?

(se f.eks. her http://www.usefilm.com/browse.php?mode=equ...id=321&offset=0)

Photography Monhtly har denne måneden et natur/skog-issue, og i baggen de pakker med seg på tur har de et EOS30 (analog), 17-40, 100 mm makro og 70-300 makro 1:2 (billigzoom). Ikke noe problem å bruke en Sigma 70-200/2-8 til naturfoto, jeg for min del drar aldri ut i skog og mark uten.

Lenke til kommentar
Hva er det du sier?

Teleoptikk er da i all verden noe som alltid skal være i baggen når man skal ut å ta naturfotografier?! Hæh? Eller mener du at teleoptikk ikke passer til "klare bilder"?

Hmm. Burde vel brukt litt mer tid på det innlegget. Jeg svarte ut i fra egne preferanser og med særlig tanke på landskapsfotografi. Det er selvfølgelig slik at telezoom kommer godt med i andre sammenhenger mht. naturfotografering, f.eks. dyrebilder.

Min feil. Skulle ha vært mer presis.

Lenke til kommentar

Har selv 17-40mm f4 og 70-200 f2.8 uten IS og er storfornøyd. Fantastiske klare bilder.

Bruker 17-40 stort sett til landskap ute, og da må jeg ofte sette på ND-filter for å få lang lukkertid... objektivet er nemlig veldig lysskarpt! I tillegg bruker jeg det innvendig til bilder av familie (evnt interiør) sammen med blits (dog sjelden jeg bruker blits rett mot objekt).

70-200 er perfekt til portrett (også inne). Utrolig lysskarpt... Perfekt til sport, da du kan sitte litt unna de som leker og allikevel få liten lukkertid med sterk fokus. Sammen med en extender (f.eks. 1.4X) får du enda større zoom. (den er på ønskelista mi... )

Totalpris blir vel dette litt i overkant av 15000.... blir vel mer i området 18-20000 avhengig av hvor du kjøper og hva slags ekstrautstyr som kjøpes. Anbefaler ND-filter og polarisasjonsfilter. Fordelen med mine objektiver er at de har samme diameter og kan bruke samme filtre.

Ellers er stativ et must for å få virkelig perfekte bilder, kanskje spesielt landskap med lang lukkertid. Snorutløser er også veldig kjekt.... noen som vet hva en snorutløser til 20D koster forresten?

Lykke til!

(må legge til at jeg kun har tatt bilder med dette utstyret i knappe 12 dager, men har brukt det dag og natt og dag og natt og dag og natt...)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...