Gå til innhold

SCSI-disk kommer ikke opp i min datamaskin...

Anbefalte innlegg

Hallais.

Har en maskin som kjører winxp på en SCSI disk. I tillegg har jeg tre SCSI disker jeg prøver å koble til en etter en for å se hva som er på de.

Ingen av de tre kommer opp i "min datamaskin", mens bare den ene kommer opp i enhetsbehandling.

Noen som har en idé om hva jeg gjør galt? :blush:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan stiller man inn ID'ene?

På siden der man kobler til strøm og scsi-kabel er det 16 pinner som trolig skal brukes til jumper-settings, men ingen av diskene har noen jumper.

På motsatt side er det 20 pinner. De åtte pinnene mot midten er dekket av noe som ligner en stor jumper....

(jeg har ikke sjekket bios enda...)

Lenke til kommentar

Den disken som dukket opp i enhetsbehandling hadde en jumper som stilte inn id'en. Den kunne jeg endre ved å flytte jumperen mellom de 16-pinnene.

Når jeg flyttet jumperen over på de andre diskene så ble de også funnet i enhetsbehandling. (de blir også funnet i bios)

Men, fortsatt dukker ingen av de opp i min datamaskin. Betyr det at de må formateres vha f.eks. winxp-cd'en? (I så fall må jeg vel ha scsi-drivere for å få de opp der?)

Lenke til kommentar

Fikk det til!!! Johoo! ;)

Gikk på administrative tools - computer management - disk management - og valgte "import foreign disk"! :)

edit: kan legge til at diskene allerede var partisjonert og formatert...rart at de da ikke kom opp av seg selv...

Endret av krister461
Lenke til kommentar

Du må nesten sjekke konfigurasjonen av ID-pinnene på hjemmesiden til produsenten.

ID-pinnene brukes omentrent om Slave/Master jumpere brukes på PATA-disker, men siden SCSI kan ha opp til hele 15 disker på en kabel så må det være flere jumpere for at alle diskene skal få hver sin ID.

Problemet som oppstår når man har to disker med samme ID er veldig likt det som skjer når man har to PATA-disker på samme kabel som begge er f.eks master.

Edit: Det har vist skjedd ting her mens jeg skrev dette innlegget...

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...