sun360 Skrevet 6. juni 2005 Del Skrevet 6. juni 2005 (endret) Det har seg slik at jeg har 4 pc'er, 3 desktops og en laptop ,som er koblett sammen via en rimelig god router som jeg bruker til dags. Så lurte jeg på om, siden både laptopen og en av de stasjonære pc'ene har trådløs mulighet , det går ann å modifisere routeren slik at den fungere som en trådløs samt som en vanlig router?? Jeg vet at hvis jeg kjøper en trådløs router, så har den mulighet til å kobles til både med kabel og uten..men ettersom jeg betalt 1500kr (ikke spør!!) for min nåværende løsning, so lurer jeg på om det går ann å gjøre noe med saken... Mange takk på forhånd! Endret 15. juni 2005 av sun360 Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 6. juni 2005 Del Skrevet 6. juni 2005 Kunne sikkert ha svart lit bedere vist jeg hadde vist hvilken ruter du har nå. Men mest sansynelig må du nok enten kjøpe en ny trådløs ruter. Ellers så kan du jo alltids beholde ruteren du har nå vist du er fornøyd med den, og kjøpe til et trådløst AP. Lenke til kommentar
sun360 Skrevet 8. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2005 (endret) Okey...hva er en trådløs "AP" ?? Som du kan se så er jeg en uber noob på akkurat dette feltet... Mange takk igjen... ! Update ! Har forresten denne routeren : http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=116607&cks=PRL Er stor fornøyd med den... !! Endret 8. juni 2005 av sun360 Lenke til kommentar
la7dfa Skrevet 8. juni 2005 Del Skrevet 8. juni 2005 AP: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=306150&cks=PLC Accesspoint (AP) er like dyrt som en router. Glem stoltheten og kjøp deg en trådløs router :-) Lenke til kommentar
espenah Skrevet 8. juni 2005 Del Skrevet 8. juni 2005 Og nei.. Du kan ikke "modde" routeren din til å bli trådløs.. /Espen Lenke til kommentar
agvg Skrevet 8. juni 2005 Del Skrevet 8. juni 2005 Accesspoint (AP) er like dyrt som en router. Glem stoltheten og kjøp deg en trådløs router :-) Har han en router han liker er jo et aksesspunkt og foretrekke, det deier seg jo uansett om småpenger. Lenke til kommentar
sun360 Skrevet 11. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2005 ehm...tja ...små penger... Siden jeg lener mot et aksesspunkt, er det noen spesielle ulemper med aksesspunkt i forhold til en "vanlig" trådløs router... ?? (eller fordeler for den saks skyld...? ) Da tenker jeg gjerne på sikkerhet, brukervenlighet osv... ( Kom gjerne med egen erfaringer... ) Mange takk igjen... Lenke til kommentar
petterg Skrevet 11. juni 2005 Del Skrevet 11. juni 2005 (endret) Jeg ville kjøpt en router (siden prisen er det samme som for AP) og brukt den som et AP. Dvs at man ikke kobler kabelen til WAN porten, men til en av LAN portene (de fleste har 4 LAN porter). For å få det til å virke må routeren konfigureres før du kobler den til resten av nettet. Plugg en maskin i en LAN port på den nye routeren - log deg inn. Skru av DHCP server. Sett LAN IP til noe som ligger i samme subnet som den gamle routeren, men uttafor området til DHCP serveren i den andre. (Du må kanskje logge inn på den andre for å se hvilket område den har dhcp i.) F.x. om gamle routeren har LAN ip=192.168.1.1 / 255.255.255.0 og DHCP i området 192.168.1.50 - 192.168.1.100 kan du gi den nye routeren en hvilken som helst adresse i områdene 192.168.1.2 - 192.168.1.49, 192.168.1.101 - 192.168.1.254. (Hvis dhcp området er så stort at du ikke har noen ledig adresse må du justere dhcp området på den gamle.) Deretter setter du opp trådløst på vanlig måte, og til slutt kobler en kabel fra LAN på den nye routeren til LAN på den gamle. Fordelen med AP: Du slipper å skru av noen DHCP server når du konfigurerer. Fordeler med router: Kan brukes som router og/eller switch om du skulle få bruk for det en gang - f.x om den gamle skulle kvelde. Edit: kabelen mellom routerene skal tror jeg i teorien være en krysset kabel, men for de fleste nye routere spiller dette ingen rolle. (Skulle du oppleve at det ikke lyser på routerenes link lamper når du plugger i, har du høyst sansynlig behov for en krysset kabel.) Endret 11. juni 2005 av petterg Lenke til kommentar
sun360 Skrevet 11. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2005 Vel til å si det slik.... huh? Veldig detaljert forkalring, men det for det hele til å høres veldig tungvint og ekstremt komplisert... Jeg har forsåvidt 3 routere ( 2 er mine og en har jeg lånt fra en kompis), ikke spør hvorfor... Uansett...takk for forklaringen, men jeg understrekker at jeg leter etter den "letteste" måten (siden jeg har meget begrenset kunnskap, så vel som begrenset tid, til å mekke med dette... ) Noen flere positive eller negative erfaringer med det ene eller det andre...??? Lenke til kommentar
petterg Skrevet 14. juni 2005 Del Skrevet 14. juni 2005 Trådløst nett krever at du setter det opp. Man kommer ikke unna det. Det krever uansett at du logger deg inn på mottageren. Et AP har et sted å sette i kabel, merket LAN, en router har 5, hvor du kan velge fritt mellom de 4 som er merket LAN1,2,3,4. (De må selvsagt ha kabel til den kablede delen av nettet.) Begge må settes til å kommunisere med det kabelde nettet du har. Dette er omtrent likt med å sette opp en pc til å virke med kablet nett. En router må du skru av DHCP server på. Det er som oftest et menyvalg med teksten DHPC. Trykk på det og vel Disable. På et AP slipper du akkurat dette steget. Så må du stille inn trådløs instillingene. Følg bruksanvisningen slavisk. Det hele er gjort på 30 min. Lenke til kommentar
sun360 Skrevet 14. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2005 Okey ....så hvis jeg har skjønt dette riktig så er oppsett av en AP "lettere" ( på en måte , da jeg må ikke skue av DHCP)? Siden Ap'ne ser ut til å være det beste valget, i hvertfall i mitt tilfelle.... Hvilken er til å anbefale? Mange takk så langt folkens.... Lenke til kommentar
petterg Skrevet 14. juni 2005 Del Skrevet 14. juni 2005 Jeg ville tatt router fordi det er mye mer fleksibelt, og i ditt tilfelle krever kun 3 ekstra museklikk. (Forutsatt at du ikke trenger å endre på instillingene på den gamle routeren.) Men hvis du er så skeptisk bør du kanskje få tak i noen som kan sette det opp for deg. Lenke til kommentar
sun360 Skrevet 14. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2005 Det er akkurat det med inst. jeg ikke vet.... Men hvilket (merke) er til å anbefale, da mener jeg både router og Ap'en... Jeg må tydeligvis grave litt ekstra... hehe... Lenke til kommentar
petterg Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 Jeg har gode erfaringer med 3com, dlink og cisco Har hatt noen små problemer med Linksys og Belkin Netgear har også fungert fint som AP, men brannmuren i routeren virker dårlig. 3com har fått litt kritikk for support. Dlink har glitrende support. De har 800 nummer på support tlf, så det er gratis å ringe. Er det noe feil sender dlink nytt utstyr på dagen. Hvis du går for router bør du velge en som kan settes i "bro-modus". 3com og Belkin kan dette. Dlink kan ikke det. De andre vet jeg ikke. Lenke til kommentar
iStalkPhoto Skrevet 6. november 2006 Del Skrevet 6. november 2006 (endret) Hei... Noen som har prøvd denne routeren\ap'en her? Har planer om å sette den opp i mitt nettverk sånn... Noen som har innspill på mitt oppsett? [24Mbit\1.5Mbit internett]>Router(ZyXEL T1)>Clarkconnect linux server(se funksjoner nedentil)>Router(Buffalo G54)||>>>>>Wireless 125Mbit>>>PC ||>>>>>LAN 10\100Mbit>>>PC Clarkconnect: DNS\Nameserver,Bandwidth shapening, Ip blocking, Advanced firewall in\out, IDS, IDP, Port forwarding, Reports\statistics & status, MySql, FTP\Flexshares\Samba, LAN backup\recovery, SMTP\IMAP, Caching webproxy(dhcp transparent) with filtering, IPsec, PPTP, HTTP-server(+ssl), ssl manager, antispam\antivirus(dhcp\mail transparent), Cron, SASL, SSH, LDAP... osv.... Internett-utgangen går inn på ZyXEL ruteren som har en snmp\ping blokkering i tillegg til noen få åpne og nødvendige porter som også er som oftest begrenset til ip-liste. (Har tunet egen firmware) Sorry mimer;) Ifra routern går en kabel til serveren som også har firewall med sikker tunnel. IDS og IDP er aktivert for å unngå hackere på dypere nivå. I tillegg har jeg en haug med tjenester som kjører(listet ovenfor). Alt av pcer får domene-navn via serveren, og en egen ip-adresse i tillegg til et bra sikret NAT. Deretter _SKAL_ det gå en kabel til en eventuell Buffalo G54 trådløs\kabel (router\ap). Tror det må bli AP, siden serveren skal sørge for NAT og domene. Er ikke sikker, så gjerne kom med innspill:) Og skal der igjen aktivere IDS og IDP internt på nettverket for å unngå interne katastrofer ifra usikre kilder... (kompiser med virus og trojan på sine pcer)... Endret 6. november 2006 av epos85 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå