Gå til innhold

Bengt Eidem fant en donor!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg får ikke lov å donere ryggmarg engang jeg, fordi kona mi er fra Brasil! Tror de virkelig at folk som er døende bryr seg om hvilken nasjonalitet bloddoneren eller dens ektefelle er?

En døende mann på sykehuset...

"Åååå jeg dør, jeg dør..."

"Vi har funnet en donor til deg."

"Å, så flott! Jeg kommer til å leve!"

"Det er bare et problem..."

"Å faen, er han ikke hvit!?"

"Jo, men kona hans er det ikke..."

"Å nei, da vil jeg heller dø!"

:whistle:

Selvsagt ikke slik det funker i praksis, men det er et tankekors at man anno 2005 har slike håpløse gammeldagse rutiner hvor blod fra ikke-hvite ikke-europeere eller nord-amerikanere ikke er godt nok. De er faktisk i en situasjon hvor de sårt mangler donorer, og ALT blodet som doneres blir sjekket for sykdom. Dersom det var slik at det fantes nok donorer ville jeg forstått dersom man utelukket folk fra land med relativt høyere prevalens av HIV osv. for å utelukke den den nesten ubetydelige bittelille risikoen for at de skulle slippe gjennom blodbankenes rutiner. :thumbdown:

Lenke til kommentar

... og den naturlige løsningen på donorproblemet ville naturligvis være å privatisere hele opplegget, og la hver enkelt kjøpe de organene vedkommende trenger til den pris som er i markedet. Da kan man selv velge om man vil ha kvalitetsorganer, eller "billig-organer" fra f.eks en gris. Jeg hadde gledelig solgt den ene nyra mi for f.eks 5 mill :thumbup:

Endret av RagnarDanneskjold
Lenke til kommentar
... og den naturlige løsningen på donorproblemet ville naturligvis være å privatisere hele opplegget, og la hver enkelt kjøpe de organene vedkommende trenger til den pris som er i markedet. Da kan man selv velge om man vil ha kvalitetsorganer, eller "billig-organer" fra f.eks en gris. Jeg hadde gledelig solgt den ene nyra mi for f.eks 5 mill :thumbup:

Ja får det funker i dagens marked allerede!

You got brains. 1st place!

Lenke til kommentar
Jeg hadde gledelig solgt den ene nyra mi for f.eks 5 mill

Helt til du ble syk og trengte en ny en selv og ikke hadde 5 mill å bla opp... nei, ingen burde tjene på andres sykdom :no:

Forsikring anyone? Veldedighet? Videre kunne jeg ha tatt til takke med en "niceprice-nyre" fra 3 år gammel råne ved navn Snøfte til 1700,- fra MedicalInc. Operasjon + nyre kommer på 45000,- som dekkes enten av forsikringen, en veldedig organisasjon, spleiselag på bedriften, bestemor eller lån med pant i huset/bilen. ;)

Leger, farmasøyter, selgere osv tjener da vitterlig gode penger idag... på at andre er syke. Er vel ikke noe galt i å tjene penger på å dekke andres behov, enten det er behov for en ny bil, en ny lunge, telefonsex etc?

Endret av RagnarDanneskjold
Lenke til kommentar
Jeg får ikke lov å donere ryggmarg engang jeg, fordi kona mi er fra Brasil! Tror de virkelig at folk som er døende bryr seg om hvilken nasjonalitet bloddoneren eller dens ektefelle er?

Helt enig med deg da jeg er i nogenlunde samme situasjon! Siden kona mi er fra Kina så kan jeg ikke donere blod lengre (jeg ønsket å fortsette). Selv om vi begge er friske så kan jeg ikke donere noe. :hmm:

Lenke til kommentar
Forsikring anyone? Veldedighet? Videre kunne jeg ha tatt til takke med en "niceprice-nyre" fra 3 år gammel råne ved navn Snøfte til 1700,- fra MedicalInc. Operasjon + nyre kommer på 45000,- som dekkes enten av forsikringen, en veldedig organisasjon, spleiselag på bedriften, bestemor eller lån med pant i huset/bilen. ;)

Evt. kan du få en nyre fra Moldova til et par tusen. :w00t:

Lenke til kommentar
Leger, farmasøyter, selgere osv tjener da vitterlig gode penger idag... på at andre er syke. Er vel ikke noe galt i å tjene penger på å dekke andres behov, enten det er behov for en ny bil, en ny lunge, telefonsex etc?

Sikkerhet kan være en grunn til å begrense den økonomiske gevinsten. F.eks er det ikke mulig å teste bloddonasjon med 100% sikkerhet, så man baserer seg i tillegg på en egenerklæring fra alle donorer som bla sier at de ikke har byttet sexualpartner i det siste. Jo mer man kan tjene på å gi blod, jo mer er folk villige til å juge for å tjene lette penger. Derfor får man bare en femtilapp eller noe (evt en sekk eller paraply) for å dekke transportkostnader. Markedsverdien på blodet er langt høyere, men når folk tjener så lite er det forhåpentligvis bare ærlige folk som gidder å gi blod. Jeg ønsker ihvertfall ikke narkiser på blodavdelingen på Ullevål Sykehus.

Lenke til kommentar
F.eks er det ikke mulig å teste bloddonasjon med 100% sikkerhet

Er det fakta? Fra hva jeg vet er de tilnærmet 100% og det er vesentlig bedre oss enn i mange andre tilfeller. Greit at f.eks Brasil har relativt sett høyere prevalens av HIV enn norge(0.6% kontra norges 0.2%), men nå er det jo også slik at nordmenn er mer promiskuøse enn både kinesere og brasilianere. Og kina har utrolig nok en prevalens som er lavere enn norge, 0.1%. Jeg mener nasjonalitet er uvesentlig når vi tross alt bor i norge.

Lenke til kommentar

Høres ganske bissart ut, spør du meg. Det å selge kroppsdeler på et åpent marked virker ikke som en veldig god ide, blant annet av etiske årsaker.

Lenke til kommentar
Høres ganske bissart ut, spør du meg. Det å selge kroppsdeler på et åpent marked virker ikke som en veldig god ide, blant annet av etiske årsaker.

Etikk er jo bare i bunn og grunn synsing, og man må da selv kunne bestemme hvilken etiske linje man vil følge?

Bra for Eidem at han fant en donor!

Lenke til kommentar
... og den naturlige løsningen på donorproblemet ville naturligvis være å privatisere hele opplegget, og la hver enkelt kjøpe de organene vedkommende trenger til den pris som er i markedet. Da kan man selv velge om man vil ha kvalitetsorganer, eller "billig-organer" fra f.eks en gris. Jeg hadde gledelig solgt den ene nyra mi for f.eks 5 mill  :thumbup:

Staten/politikerne skal ikke bestemme hva som er god og dårlig etikk. Frivillig kjøp og salg er en avtale mellom kjøper og selger. Det er opp til disse å avgjøre hvilke etiske standpunkt den enkelte velger å ta.

Lenke til kommentar

Bare som en liten opplysning om denne saken.

Siden de ikke fant noen donor i hele registret hadde det ikke hjulpet noe om vedkommende giver hadde fått penger.

Kunne riktig nok fått noen flere givere til å melde seg (pga. pengene).

Lenke til kommentar
... og den naturlige løsningen på donorproblemet ville naturligvis være å privatisere hele opplegget, og la hver enkelt kjøpe de organene vedkommende trenger til den pris som er i markedet. Da kan man selv velge om man vil ha kvalitetsorganer, eller "billig-organer" fra f.eks en gris. Jeg hadde gledelig solgt den ene nyra mi for f.eks 5 mill  :thumbup:

Staten/politikerne skal ikke bestemme hva som er god og dårlig etikk. Frivillig kjøp og salg er en avtale mellom kjøper og selger. Det er opp til disse å avgjøre hvilke etiske standpunkt den enkelte velger å ta.

Åpent marked hadde i enda større grad skapt tvunget donasjon. Det er en del folk i de mer fattige landene som selger den ene nyren sin, bare for å tjene til livets grød. Mener at dette er dumt og feil, men lite man kan gjøre med det.

Lenke til kommentar

Men nå har da etikken aldri stått sterkt i liberalismen heller, så... ;):p

Lenke til kommentar
Er det fakta? Fra hva jeg vet er de tilnærmet 100% og det er vesentlig bedre oss enn i mange andre tilfeller.

Det er fakta ja. Hvorfor tror du det var så mange skandaler om HIV-overføringer før. Fordi man ikke hadde gode sjekkrutiner for denne typen sykdom. For å redusere denne risikoen ved eventuelle nye viruser så kutter man ut risikogrupper. Som f.eks mennesker sør for sahara.

Ren vitenskaplig statistikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...