Gå til innhold

Kabinettvifte med lite støy

Bombasa

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Må nesten vite hvilken størrelse du skal ha på en vifte.

Skal du skjære ut et viftehull, eller er det et viftehull der fra før?

Hvis du skal skjære ut et viftehull, ville jeg ha skjært ut slik at du får plass til en 120mm vifte. Hvis det er viftehull der fra før, men ikke vet hvilke vifter som passer der, kan du ta fram en linjal f.eks, og måle fra hull til hull vannrett eller loddrett.

Når du måler fra hull til hull, vil du ikke få størrelsen på viften, men noe sånn ca.

Eller kanskje lettere, hvilket kabinett er det du har? Bruker å stå på hjemmesiden til produsenten hvilke vifteplasser et kabinett har.

80mm vifter lager mer støy, samt flytter mindre luft enn 120mm vifter. Dette sier seg vel selv. Jo større viften er, jo mindre rotasjoner trenger den får å flytte like mye luft som en mindre vifte. Og jo mindre rotasjoner, som regel mindre støy.

Lenke til kommentar

Jeg har: Arctic Cooling Silentium T1 Miditower

http://www.arctic-cooling.com/pc_case2.php...=4&data=2&disc=

Men jeg tror kanskje at 80mm er det største jeg kan få plass til. Er det noe gode forslag da?

Jeg har kikket på SilenX 80mm 9dBA Fan

http://www.vendur.no/catalog/product_info....&products_id=68

Er denne god tro? Hvis jeg tar 2 av denne vil jeg få bedre lufting da tro?

Eller lønner det seg heller og ta 2 av denne: SilenX 80mm 11dBA Fan?

http://www.vendur.no/catalog/product_info....products_id=124

Endret av Bombasa
Lenke til kommentar

Hvilke vei skal en slik vifte monteres? Utpå kabinettet eller inne i? Med toppen inn mot CPUen eller med toppen på utsiden av kabinettet og inn?

Jeg ønsker og sende luft fra utsiden av kabinettet og inn på prosessor.

Lenke til kommentar

Nå vet ikke jeg hvor vifteplassene er, men viftene festes på innsiden av kabinettet, ja.

En god regel er: Foran = vifter som blåser inn. Bak = Vifter som blåser ut

Varm luft stiger, så det er ikke så bra og ha en vifte i bakkant/topp som blåser luft inn.

Lenke til kommentar

Men den er vel da virkelig så still som 14db? Slik at jeg ikke får en som bråker mye alikevel selv om den er stille på papiret?

Men hvordan var det med monteringen? Jeg skal plassere den bak i kabinettet så den blåser luft inn men hvilke vei skal jeg montere den da? toppen ut av kabinette eller toppen inn i kabinettet? (toppen er lik det jeg ser på vifta der det står SilenX)

Edit: Det er bilde av PC luft strømmen min her: http://www.arctic-cooling.com/pics/mainfea...rmodynamics.gif

Så jeg vil ha en som blåser mot prosessor. Så da vil jeg ha mer luft der de blå pilene er.

Endret av Bombasa
Lenke til kommentar

Artic Cooling har jo laget dette kabinettet, slik at det får "optimal" kjøling.

Derfor kan du bare kjøpe en vifte, og erstatte den med den gamle, eller sette den på en ledig vifteplass.

Hvilken vei en vifte blåser, står på viften du kjøper deg.

Bare følg de pilene der, så skal det gå bra.

Blåe pilene signaliserer at viften blåser inn, og de røde pilene signalierer at viften blåser ut vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Da har jeg ville kjøpt en ny CPU kjøler.

Hvis det er plass til å plassere en vifte f.eks ved siden av CPU kjøleren, så kan du nok plassere en der. La evt. den viften blåse luft inn, slik at CPU kjøleren får "kald" luft.

Men, som sagt før, de termiske egenskapene til kabinettet skal være meget gode. Så jeg tror du heller bør kjøpe ny CPU kjøler.

Lenke til kommentar
Jeg har ville tatt en på 14dB. Det er meget stille det også.

Men hvis 14dB viften ikke er noe alternativ, så ville jeg gått for den på 11dB.

Eg vil anbefale 11db istedet for 14db. 11db flytter nok luft til det meste og har halve støyen av det 14db har. (3db opp er dobbling av støyen)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...