Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Kommer jeg inn tror dere?

Anbefalte innlegg

Jeg skal til høsten gå på videregående og forlate Uranienborg skole for godt. Tingen er at jeg har søkt Oslo Katedral skole som første valg, og Foss som andre. Jeg regnet ut poengsummen min og fant ut at jeg har 52,8 poeng, men nå begynner jeg å tenke på om jeg virkelig kommer inn på katta eller ikke. Dersom jeg ikke gjør det er det Foss som er alternativet, og det er like greit egentlig, men det er en grunn til at jeg har valgt katta som første. Tror dere jeg kommer inn? Jeg "bor" forresten innenfor bydels greia til Katta. Hva er forresten inntakskravet i år? 54?

Dumme matte og gym karakterer, de trakk meg skikkelig ned :cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ikke bor altfor langt unna Katta, vil jeg tro du høyst sannsynlig kommer inne med 52.8 poeng. Foss derimot er litt vanskelig å forutsi fordi det er så utrolig mange som søker der, og de prioriterer først de som bor nærme skolen, uavhengig av poengsummen. Rektoren på skolen mente at det er vanskelig å komme inn selv med høy poengsum dersom man bor langt unna skolen. Sonegreiene er noe dritt :mad:

Lenke til kommentar

Jeg har også søkt på Katta ;). Jeg tror fint du kommer inn når du sier at du bor i regionen. Hadde du ikke bodd i regionen, kunne det ha blitt litt verre. En ting som kan berolige deg er at de fra regionen som har så gode karakterer at de kommer inn på "utenfra"-kvoten, bruker opp en plass hver på "utenfra"-kvoten, slik at det det blir ledige plasser på regionskvoten, med mindre regionskvoten ikke er full. Jeg synes dette opplegget er bak mål, men det er ikke sikkert at det har så mye å si.

Jeg ser deg kanskje til høsten, da ;)

@vegis: Du er ikke den første som har spurt her. Let litt rundt for å finne svar.

Lenke til kommentar

Foss har en relativ høy poengsum, og har såvidt jeg vet hatt det i ganske mange år. Du kan regne med fra 48 til 55 poeng for å komme inn på Foss. Bor man nærme skolen, kommer man inn med underkant av 50 poeng. Bor man langt unna kan man regne med å komme inn med minst 52-55 poeng.

Poengsummen regner du ut ved å plusse karakterne i antall fag; engelsk muntlig/skriftlig og norsk muntlig/skriftlig plusses sammen og deles på 2, og valgfag teller ikke (tys/fr/annet). Husk å legge til eksamenskarakterne sammen med standpunktkarakterne i de fagene du hadde eksamen i og dele på 2. Når du har gjort alt dette og legger det sammen har du funnet poengsummen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...