Bolson Skrevet 6. juni 2005 Del Skrevet 6. juni 2005 Jeg planlegger å sette opp en enkel Linuxbasert server. Skal brukes mye til uttesting av webløsninger, men også som filserver for min egen virksomhet samt bildearkiv med mer. Den kommer til å bli satt opp slik at jeg kommer til å ha VPN tilgang når jeg er ute på oppdrag, samt at websidene vil være tilgjengelige. Mine hovedsider kommer ikke til å ligge her. Rett og slett fordi jeg ikke har bra nok upload på Internettforbindelsen pr dato (og kan ikke få det til akseptabel pris). Kan også være aktuelt med MS 2003 Server (avhenger av noen kunder) Kommer til å settes opp i Software-Raid. Max prisramme inkl strømforsyning er kr 5 500 (godtar en 100 lapp ekstra pga frakt) Tenkte meg følgende oppsett AMD Athlon 64 3000+ 1.8GHz Socket 939, 512KB, BOXED m/vifte 1 stk a 1250.00 Corsair Value S PC3200 DDR-DIMM 512MB Unbuffered, Non-parity, 64Megx64, CL2.5 2 stk a 415.00, Sum 830.00 MSI RS480M2-IL,ATI Xpress200, Socket-939 SATA, LAN, m-ATX, VGA, PCI-Ex16 1 stk 865.00 Seagate Barracuda 7200.8 250GB SATA 8MB 7200RPM NCQ 2 stk a1090.00 sum 2180.00 Total sum 5125.00 I tillegg en ny strømforsyning, der denne er den mest aktuelle. Eventuelt en Fortron Source på 250W. Pris ca 290 kr + frakt. Grunnen til mATX HK og strømforsyning er gjenbruk av kabinett. Innebygd skjermkort holder i bøtter og spann til hva maskinen skal brukes til. Plass er en vesentlig grunn til å gjenbruke kabinett. Har tilpasset plass til det i dag. Alt annet som skjerm, tastatur etc har jeg En alternativ løsning er denne. Seagate Barracuda 7200.8 250GB SATA 8MB 7200RPM NCQ 1 stk a 1090.00 Synology DiskStation DS-101 NAS (filserver, printserver, backup) 1 stk a 1995.00 Western Digital USB2.0/Firewire 250GB 8MB Dual Option 1 stk a1590.00 Total sum 4675.00 Denne gir ikke muligheter for software-Raid, men det finnes muligheter for å kopiere mellom diskene automatisk. Heller for løsning 1 (mest fleksibel og oppgraderbar), men løsning 2 er mye lettere å få plassert (har ikke ubegrenset med plass). Støy og varme er også noe jeg må ta hensyn til. Løsning 1 medfører 2 stk PC som avgir varme på et ikke alltfor stor kontor. Ønsker synspunkter på oppsettet, og hva jeg bør velge av alternativ 1 eller 2. Lenke til kommentar
Mr.Fosli Skrevet 6. juni 2005 Del Skrevet 6. juni 2005 Jeg tror heller jeg hadde kjøpt et Intel pentium basert oppsett til det formålet du har. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 6. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2005 Jeg tror heller jeg hadde kjøpt et Intel pentium basert oppsett til det formålet du har. Kan du gi meg noen faglige argumenter for at Intel er bedre i denne sammenhengen. Prisen blir ca 400 kr høyere. Lenke til kommentar
dsgf Skrevet 6. juni 2005 Del Skrevet 6. juni 2005 Jeg ville (klok av skade) valgt en løsning med HW-raid. En Sunsway 2 porter S-ATA-raidkontroller koster kun noen få hundrelapper og er mye tryggere og greiere å jobbe med enn allverdens SW-løsninger. Når det handler om å sikre seg mot data-tap gjelder det alltid å søke redundans på laveste praktiske nivå. Synes nå jeg, da. Lenke til kommentar
lonix Skrevet 6. juni 2005 Del Skrevet 6. juni 2005 Stoler ikke på Software Raid når det gjelder Tap av data Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 6. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2005 (endret) Jeg ville (klok av skade) valgt en løsning med HW-raid. En Sunsway 2 porter S-ATA-raidkontroller koster kun noen få hundrelapper og er mye tryggere og greiere å jobbe med enn allverdens SW-løsninger.Når det handler om å sikre seg mot data-tap gjelder det alltid å søke redundans på laveste praktiske nivå. Synes nå jeg, da. Sunsway 2 porter S-ATA gir ikke mer funksjonalitet enn innebygd RAID på HK. På meg virker det som skal man ha mer funksjonalitet må man opp i ca 1 000 kr for kort. Vil nok primært starte med Raid 1 (Som HK støtter), men i og med at jeg vil få en ledig tredje harddisk (samme størrelse), men P-ATA, vil jeg vurdere å teste ut Raid 4 el 5. Derfor sw-Raid. Endret 6. juni 2005 av Bolson Lenke til kommentar
godal Skrevet 6. juni 2005 Del Skrevet 6. juni 2005 Jeg ville (klok av skade) valgt en løsning med HW-raid. En Sunsway 2 porter S-ATA-raidkontroller koster kun noen få hundrelapper og er mye tryggere og greiere å jobbe med enn allverdens SW-løsninger.Når det handler om å sikre seg mot data-tap gjelder det alltid å søke redundans på laveste praktiske nivå. Synes nå jeg, da. Sunsway 2 porter S-ATA gir ikke mer funksjonalitet enn innebygd RAID på HK. På meg virker det som skal man ha mer funksjonalitet må man opp i ca 1 000 kr for kort. Vil nok primært starte med Raid 1 (Som HK støtter), men i og med at jeg vil få en ledig tredje harddisk (samme størrelse), men P-ATA, vil jeg vurdere å teste ut Raid 4 el 5. Derfor sw-Raid. klok av skade? Alle disse løsningene er hardware assisted software raid, så den eneste forskjellen er at man kan boote fra dem. Skal du ha hardware raid (f.eks. 3ware) koster det ca 4000.- Jeg har Asus wl500g gjør samme nytten som synology, men med ekstern hd. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 6. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2005 (endret) Her var det tynt med fornuftige svar. Tydelig at så lenge det ikke er spillemaskiner så er kompetansen på hw.no plutselig fraværende (på ferie). p3azemaker: Å si at man heller burde velge Intel Pentium uten å begrunne hjelper meg omtrent like mye som, som å si at Pentium er best når det regner. Er det HT som gjør den bedre, og vil ikke bruk av 64-bit Linux kompensere for dette. Det eneste maskina skal kjøre utenom Linux er MySQL 5.x (beta), Oracle 10i, Apache 2.x, PHP 5.x og noen CMS løsninger i Enterprise installasjon. Ja og noen hjelpeprogrammer. Uten behovet for dette kunne jeg brukt min gamle PII. Den funker greit som filserver, men håndterer ikke resten godt nok. Blir for mange transaksjoner. Så med sånne svar, p3azemaker , vennligst hold kjeft. dsgf: Å anbefale et Raid-kort som har nøyaktig samme funksjonalitet som mer eller mindre alle hovedkort med S-ATA har, inklusive det jeg har plukket ut. Ja, jeg har relativt få ord. godal: Takk for nærmere presisering av grensen mot reell HW-raid. Er ikke aktuelt å legge 4 000 kr mer i løsning. Da blir det Raid 1 i første omgang. Så får tiden vise. Takk også for tipset på ASUS-en. Ser at den har 85 % av funksjonaliten til Synologi til 1000 kr lavere pris. Men grunnet det jeg peker på ovenfor når det gjelder behov, ser jeg alternativ to som utelukket er litt nærmere vurdering. Den løser mitt backup/filserver problem. Men testing i dag har gitt så dårlig ytelse på noen transaksjoner på min gamle PII, at jeg må over på en raskere plattform. Beslutningen blir tatt i løpet av en uke, når jeg har tilbakemedling fra noen med litt mer seriøsitet. Endret 6. juni 2005 av Bolson Lenke til kommentar
lonix Skrevet 10. juni 2005 Del Skrevet 10. juni 2005 Jeg ser ikke noen Grunn til at Den øverste/Første Løsningen din ikke skulle være helt Genial ? alt ser jo ut til å være flott, stol på deg selv her og kjøp løsning 1, Sier ikke at løsning 2 er Dårlig, men jeg ville gått for Løsning 1/A. da 64Bit er Fremtiden. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 10. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2005 Jeg ser ikke noen Grunn til at Den øverste/Første Løsningen din ikke skulle være helt Genial ? alt ser jo ut til å være flott, stol på deg selv her og kjøp løsning 1, Sier ikke at løsning 2 er Dårlig, men jeg ville gått for Løsning 1/A. da 64Bit er Fremtiden. Takk. Er etterhvert overbevist om at løsning 1 er det beste, gir mest framtidig funksjonalitet. Men jeg velger å putte i litt ekstra til kabinett og strømforsyning, for å ha utbygginsmuligheter. 500 Watt strømforsyning, samt kabinett som har nok 5 1/4 plasser til å sette inn en 4 plassers S-ATA hotswap-enhet i framtida. Blir ca en 1000 lapp mer Videre velger jeg HK som har mulighet for Dual Core. Prissammenlign viser at en AMD løsning kommer ca 900 kr lavere enn tilsvarende Intel (dvs 945 HK og EMT64 CPU). Det er kr på en investering til knappe 6000 kr (NB dette er firma, så eks mva). En del ville vel sagt jeg burde gå for Opteron eller Xeon, men det blir fort mer enn 1000 kr ekstra. Nå er det lite tester av oppsett for web/filservere, men det jeg har funnet indikerer at AMD er fullt på høyde med Intel. Lenke til kommentar
ninjacrap Skrevet 11. juni 2005 Del Skrevet 11. juni 2005 (endret) Når det gjelder Intel vs. AMD er det fritt frem. Ingen grunn til å velge Intel fremfor AMD i dag. Faktisk ser man på større servere at AMD får større og større markedsandel. Personlig ville jeg valgt AMD pga deres støtte for 64bit. Endel av de større GNU/Linux-distribusjonene i dag har allerede støtte for denne platformen f.eks. Ubuntu og Gentoo, og også BSD-versjonen FreeBSD. Dette blant mange flere. Microsoft har vel i dag ikke kommet ut med sin versjon av Windows Server for 64bit, uten at jeg skal si dette for sikkert. Men igjen, det som er topp med Intel er hvis den har støtte for HyperThreding, da det da vil se ut i GNU/Linux som om du har to prosessorer i maskinen din. Så valg Intel vs. AMD, 2 cpu'er eller 64bit støtte. :-P Ellers vil den maskinen du har satt opp være av ekstrem god ytelse på en GNU/Linux maskin. Har personlig brukt en Intel Pentium-2 233Mhz med 128mb ram som server. Brukte MySQL og Apache, og hadde flere hundre hits på sidene mine hver dag. Brukerene merket ikke forskjell fra denne maskinen, til når jeg overførte siden til en AMD 1Ghz maskin. Brukte da Slackware GNU/Linux, og uten grafisk brukergrensesnitt. Slackware støtter ikke 64bit prosessering, men alle GNU/Linux distribusjonene kan du jo kjøre uten grafisk brukergrensesnitt, og da er det temmelig likt for deg som bruker å administrere maskinen. Videre når det gjelder Software Raid mot Hardware Raid, så har det ikke så voldsomt mye å si, spesielt siden du har en så god maskin samt hvis du går for en løsning som Sunsway eller lignende billigkort. Det er ikke forskjell på SW raid og HW raid når det gjelder gjenoppretting, iallefall i GNU/Linux, vet ikke med Ms Windows men. Billigkort som Sunsway, som ikke har egne raid-brikker til å ta seg av prosesseringen av data vil bruke like mye av ram og cpu som software raid. Derimot hvis du velger en profesessjonell løsning som f.eks. en 3ware raid-kontroller, så vil du ikke merke noe load på ram og cpu, da denne kontrolleren, og andre seriøse raid-kontrollere, selv tar seg av prosesseringen av raid'en. Dette gjelder spesielt ved løsninger som raid5. Så igjen; hvis du ikke har planer om å bruke 1000+ kroner på en skikkelig raid-kontroller, så kan du like greit kjøre software raid. :-) Endret 11. juni 2005 av ninjacrap Lenke til kommentar
Ulkesh Skrevet 11. juni 2005 Del Skrevet 11. juni 2005 Trådstarters oppsett er overkill i henhold til CPU, og litt underdimensjonert i henhold til strømforsyning. For det formålet som beskrives er en P3-maskin mer enn nok, samt at Software basert Raid heller ikke er noe jeg ville ha stolt på i lengden. Jeg anbelafer en større PSU og et Raid-kort. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 11. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2005 Trådstarters oppsett er overkill i henhold til CPU, og litt underdimensjonert i henhold til strømforsyning. For det formålet som beskrives er en P3-maskin mer enn nok, samt at Software basert Raid heller ikke er noe jeg ville ha stolt på i lengden. Jeg anbelafer en større PSU og et Raid-kort. Les postene litt nøyere, så ser du at jeg gjør endring med nytt kabinett og 500 W strømforsyning (burde holde en stund framover). Men 270 W var det maksimale i det gamle kabinettet (m-ATX). Men jeg skal innrømme at jeg burde ha angitt programvaren som skulle brukes, - er vel neppe å vurdere som en enkel Linux-server. Ellers så har min PII med 512 MB minne har dårlig respons i dag med Red Hat Linux (serveroppsett), Apache, MySQL, PHP og et entreprise CMS system (php). Når jeg i tillegg skal kjøre Oracle 10g, kommer det til å gå relativt seint. Hvorfor Oracle, - fordi jeg kjører en DBAL testserver for et Open Source system. At det kjøres som testserver gjør også at systemet stresses med script som lager mange hits. Så hvorfor kjøpe brukt utstyr til 1000 kr, putte på harddisker til nesten 2000 kr, og allikevel ha utstyr som må skiftes ut om ikke så lenge. Som jeg har påpekt tidligere, hvorfor kjøpe et S-ATA raid kort til 300 - 700 kr som ikke inneholder et hakk mer funksjonalitet enn det som er innebygd i HK, og som i realiteten er SW RAID. Har tenkt å bruke SW RAID i første omgang til RAID 1. Skikkelig RAID får eventuelt komme senere, om det skulle bli aktuelt med flere disker og Når det gjelder AMD kontra Intel er det rent pris/ytelse vurdering. Jeg vurderer pris/ytelse best på AMD (selv om jeg oppfattes som Intel-fan av mange). Mine prissammeligninger er på 64 bit plattform, og med Dual Core mulighet, fordi både Oracle og MySQL har 64 bits løsninger for Linux, samt som ninjacrap påpeker, de aktuelle Linux-distroene finnes i 64 bit. Lenke til kommentar
lonix Skrevet 11. juni 2005 Del Skrevet 11. juni 2005 Trådstarter har da indikert at han er fornøyd med oppsettet slik det er Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 13. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2005 Trådstarter har da indikert at han er fornøyd med oppsettet slik det er Du har nok rett der. Men samtidig i tvil på mange måter. Det er lite tester som er gjort av AMD og Intel systemer på Linux plattform, særlig oppsett som fokuserer på php og databaseytelse. Klart det er utført en del mellom Opteron og Xeon. Selv om Opteron og Athlon har mange likheter, er vel neppe Xeon og Prescott EMT64 100 % sammenlignbare. Og selv om selve CPU-ene ikke er så mye dyrere medfører høyere pris HK og minne fort noen tusenlapper i merkostnad, så det er uaktuelt. Når flere Linux-distroer og databaser har mulighet til å unyttet HT-en i Intel (ytelseseffektene er ikke helt klare), blir spørsmålet om dette gir såpass mye mer ytelse at det kan forsvare en prisforskjell på 17 %. Noe jeg tviler på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå