Gå til innhold

Nervös "förstegangs-bygger" söker hjelp...hjelp!!!

Anbefalte innlegg

Ok...da er forsendelsen fra Komplett båret inn i stua, og den stolte eieren av det nye "puslespillet" kan nesten ikke vente med å komme igang. Problemet er at jeg aldri har gjort dette för...spörsmålet blir da som fölger: Klarer jeg dette alene, eller bör jeg få med meg noen som kan?

Dette har jeg kjöpt:

Sony Diskettstation 3,5" 1,44MB MPF-920

Chieftec Dragon Medium Tower dörr Silver

Kabinett m/360W DX-01SL-D P4 / AMD

MSI KT3 ULTRA-ARU Moderkort för Socket A

VIAKT333, ATA/133,Raid, ljud, ATX, USB2

AMD Athlon XP2000+ 1.66 GHz 266 MHz bus

Socket A (Palomino) processor

GlacialTech CPU-Fläkt Socket A/370/FCPGA

Igloo2310, Upp till 1,4GHz, samt XP2000+

DDR-DIMM PC2700 512MB DDR CL2.5

Minne 184-P (för DDR-PC333MHz) (AMD OK)

Western Digital Caviar 80GB IDE 7200RPM

Special Edition 8MB cache WD800JB

Sony CD spelare IDE 52x (CDU-5211)

Gainward AGP GeForce4 Ti4400 128MB DDR

"Ultra/700XP" Retail

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det går nok an å få det til uten å ha gjort det før, spørsmålet er kanskje om du har råd til å ta følgene av ting som kan gå galt - og det er jo mange fallgruver. F.eks ikke feste kjøleribba godt nok, den faller av og etter 5 sekunder har du en oppbrent CPU og muligens ødelagt hovedkort. Men det er mange som syntes det er veldig kjekt å bygge PC, så det burde være lett å få hjelp.

Lenke til kommentar

Det lureste vil nok være å få litt hjelp av en venn første gang du monterer. Ellers skal det være fullt mulig å klare dette på egenhånd. Les manualer nøye, og pass spesielt på at det blir skikkelig kontakt mellom cpukjøleren og cpu. Og som andre har nevnt; prøv å ikke ødelegge cpu...

Lykke til uansett! :smile:

Lenke til kommentar

hehe lurte på hva Fläkt betydde her i noen sec...er du svensk?

Men uansett har du bygget med lego så får du dette helt sikkert til...men hvis du har muligheten til å få en til å hjelpe deg er det nok det beste...men da lærer du nok ikke så mye. Husk ta det med ro, kle av deg når du begynner å svette(ikke for mye) så du ikke blir svidd! :smile: Kjøling er viktig! Eks. EN kald pils :smile:

Et par tips: Vær forsiktig med å montere Fläkten og første gang du setter i rammen må du presse godt til du ører en klikk...øvrigt, se i hovedkort boken, står masse nyttig info der.

Lykke til :smile:

(redigert: husk kjølepasta foresten)

-oSTEPOPP

[ Denne Melding var redigert av: ostepopp på 2002-07-19 18:41 ]

Lenke til kommentar

Ja, med en slik varm prosessor burde du hatt kjølepasta. Ikke slik termal pad (rosa tyggis-ting) men f.eks. Arctic Silver 3. Men det har du sikkert ikke kjøpt...

Uansett, det kan være en ide å lese gjennom goop-guiden. Skulle maskinen din bli veldig varm, så vet du hva du må gjøre!

[ Denne Melding var redigert av: havegg på 2002-07-19 18:57 ]

Lenke til kommentar

For å si det sånn, det er vel nettopp dette med montering av cpu og kjöler som bekymrer meg mest:-)

Har ikke råd til å feile så mange ganger når det gjelder disse komponentene, så jeg håper på at det blir riktig på förste forsöket. Dette med kjöle-pastaen har jo selvfölgelig ikke jeg tenkt på, takker for påminnelsen!

MVH,

Tage Folde

[ Denne Melding var redigert av: Tage Folde på 2002-07-19 19:03 ]

Lenke til kommentar

Det kommer an på hvor god peiling du har på oppgradering fra før. Hvis du er rimelig grønn, så bør du nok få med deg en som har litt greie på bygging av PC den første gangen. Det er som andre påpeker her, mange fallgruver.

P.s. Ikke velg en som TROR han er flink til å bygge PC. :grin:

Lenke til kommentar

jeg syntes det var greit å ha diverse internett side opp da jeg satte sammen min for første gang, bare for referanser og slikt...og Arctic silver 3 sida er et must for å påføre det korrekt (tror IKKE jeg gjorde det, men men, hva er vel ett par grader eller noe? :smile: )

HW.no her er alltid en stor hjelp til slikt imo..

har du noen spørsmål, er det garantert noen som har spurt om det før deg...

Lenke til kommentar

Husk å ta forhåndsregler mot ESD (statisk elektrisitet).

Ikke ta direkte på komponenter på kortene, hjørner på kretskortene pleier å være frie for komponenter.

Ikke mekk på stueteppet.

Ikke ta på deg den fine langermete akrylgenseren og raggsokkene du fikk til jul :grin:

t-skjorte (bomull) og olabukse er fine mekkeklær :smile:

Lenke til kommentar

Ta deg god tid, ikke stress og du får det til :smile:

Ikke glem de små gummiknottene til å lime på under hk. Gjerne under ramsporet og pci, sånn at hk ikke bøyer seg...

Ikke vær redd for statisk strøm. Sterkt overdrevet og komponentene tåler mer enn de gjorde i gamle dager. Har du gummisandaler bruk dem istedenfor raggsokker :smile:

Og til seinere hvis du skal legge inn brenner eller dvd, så bruk master and slave fra samme IDE som cd spillern. og HD på den andre.

Lykke til uansett, stol på deg selv og du er snart lykkelig eier av din første hjemmemekka maskin :grin:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...