Πεισιθάνατος Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 Smarting du=)men hvordan kommer man fram til at det er 24 kombinasjoner da? Ved 3 enheter er det 6 kombinasjoner: 123 132 213 231 321 312 Hvis du setter opp et slikt skjema med 4 enheter, vil du komme til 24. Det har ikke noe med ganging å gjøre (4*6=24), men med fakultet å gjøre. Jeg vet ikke helt hvordan det fungerer, men det er ikke å farlig siden det ikke står på pensumlista. Jeg fant akkurat ut at jeg hadde regnet feil. Det er dobbelt så stor sannsynlighet, siden vi har to gunstige utfall, og ikke ett. Gamlingan - Lausongan og Lausongan - Gamlingan. Sannsynligheten er 1/12 (2/24), og ikke 1/24. Beklager! @Din siste post: Brøkstrek = delt på. 1/12 kan derfor skrives som ≈ 0,0833 Lenke til kommentar
fxwz Skrevet 7. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2005 Smarting du=)men hvordan kommer man fram til at det er 24 kombinasjoner da? Ved 3 enheter er det 6 kombinasjoner: 123 132 213 231 321 312 Hvis du setter opp et slikt skjema med 4 enheter, vil du komme til 24. Det har ikke noe med ganging å gjøre (4*6=24), men med fakultet å gjøre. Jeg vet ikke helt hvordan det fungerer, men det er ikke å farlig siden det ikke står på pensumlista. Jeg fant akkurat ut at jeg hadde regnet feil. Det er dobbelt så stor sannsynlighet, siden vi har to gunstige utfall, og ikke ett. Gamlingan - Lausongan og Lausongan - Gamlingan. Sannsynligheten er 1/12 (2/24), og ikke 1/24. Beklager! @Din siste post: Brøkstrek = delt på. 1/12 kan derfor skrives som ≈ 0,0833 Tenkte vel på det jeg også, at lagene kunne møte hverandre som både hjemme og bortelag! Ang det siste du sa: jeg bør vel si en tålvdel og ikke 0,0833, eller kan vil si det slik: "Og sannsynligheita fr at lausongan møte gamlingan e ein tålwdel, eiller 0,0833 vess mainn villj ha d på det vise!" burde ikke dette gå da? Lenke til kommentar
Πεισιθάνατος Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 Ang det siste du sa: jeg bør vel si en tålvdel og ikke 0,0833, eller kan vil si det slik: "Og sannsynligheita fr at lausongan møte gamlingan e ein tålwdel, eiller 0,0833 vess mainn villj ha d på det vise!" burde ikke dette gå da? Det er nesten det samme. Sannsynlighet kan ikke bli mindre enn 0 eller større enn 1. I dette tilfellet ville det vært best å bruke brøk siden det gir det mest nøyaktige svaret, i og med at 1/12 ikke går opp. Du bør vise at du vet at man kan skrive sannsynlighet som desimaltall også, men jeg råder deg til å bruke brøk mest mulig. Lenke til kommentar
fxwz Skrevet 7. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2005 (endret) Ang det siste du sa: jeg bør vel si en tålvdel og ikke 0,0833, eller kan vil si det slik: "Og sannsynligheita fr at lausongan møte gamlingan e ein tålwdel, eiller 0,0833 vess mainn villj ha d på det vise!" burde ikke dette gå da? Det er nesten det samme. Sannsynlighet kan ikke bli mindre enn 0 eller større enn 1. I dette tilfellet ville det vært best å bruke brøk siden det gir det mest nøyaktige svaret, i og med at 1/12 ikke går opp. Du bør vise at du vet at man kan skrive sannsynlighet som desimaltall også, men jeg råder deg til å bruke brøk mest mulig. Hehe, skal arrangere klassefest, så jeg skal liksom bare vise at jeg kan sannsynlighet! Så det blir bare en brøk tror jeg! Å til dere som synes jeg på en måte jukser nå, så gjør jeg ikke det, jeg fikk hjelp, men jaggu lærte jeg det fikk høre! Stor Takk til KaYcH Endret 7. juni 2005 av Tøbbi Lenke til kommentar
fxwz Skrevet 7. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2005 Fakultet: . Mat., uttrykker en spesiell multiplikasjon mellom naturlige tall. Har vi f.eks. de fem første naturlige tall og skriver multiplikasjonen 1×2×3×4×5, kaller vi dette 5-fakultet og skriver det 5!. Generelt har vi n! = 1×2×3×. . . ×(n—1)×n. Hadde vært fett å kunne imponere sensor med dette Lenke til kommentar
fxwz Skrevet 7. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2005 Men det bør vel være mulig å finne ut antall muligheter, uten å måtte sette deto pp på den tungvinte måten. Går det ikke an mved hjelp av bokstavregning da? Lenke til kommentar
Πεισιθάνατος Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 Man kan også løse oppgaven slik: Trekk 1 Antall gunstige utfall = 2 (ett av de to lagene) Antall mulige utfall = 4 (alle lagene) 2/4 Trekk 2 Antall gunstige utfall = 1 (det av lagene som ikke ble trukket) Antall mulige utfall = 3 (en lapp er allerede borte) 1/3 Da får man to sannsynligheter, og siden vi skal ha trekk 1 og trekk 2, må vi gange brøkene. Da får vi 2/12 (ja jeg vet det, i en eller annen av mine løsninger er det feil). Er det noen som umiddelbart ser hvor jeg har gjort feil? Sannsynlighet er ikke min sterkeste side i matte. Uansett, hvis du av en eller annen grunn bare skulle hatt ett av trekkene (trekk 1 eller trekk 2), måtte du ha lagt sammen brøkene i stedet. Lenke til kommentar
fxwz Skrevet 7. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2005 (endret) Man kan også løse oppgaven slik: Trekk 1 Antall gunstige utfall = 2 (ett av de to lagene) Antall mulige utfall = 4 (alle lagene) 2/4 Trekk 2 Antall gunstige utfall = 1 (det av lagene som ikke ble trukket) Antall mulige utfall = 3 (en lapp er allerede borte) 1/3 Da får man to sannsynligheter, og siden vi skal ha trekk 1 og trekk 2, må vi gange brøkene. Da får vi 2/12 (ja jeg vet det, i en eller annen av mine løsninger er det feil). Er det noen som umiddelbart ser hvor jeg har gjort feil? Sannsynlighet er ikke min sterkeste side i matte. Uansett, hvis du av en eller annen grunn bare skulle hatt ett av trekkene (trekk 1 eller trekk 2), måtte du ha lagt sammen brøkene i stedet. Tror vi dropper den, og sier at jeg forsket meg frem til det, er jo jeg som har regien! Sry, men det ble litt foravansert det der! Endret 7. juni 2005 av Tøbbi Lenke til kommentar
fxwz Skrevet 7. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2005 (endret) Jeg gjorde ett mystisk funn! Antall_muligheter.doc Endret 7. juni 2005 av Tøbbi Lenke til kommentar
Πεισιθάνατος Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 Et tips til hvordan du kan flette inn algebra i temaet på, er at du kan bytte ut målene dine med bokstaver. Du kan sette opp uttrykk for litt mer avanserte figurer (gjerne sirkler), for deretter å regne dem ut ved å sette inn tall i stedet for bokstaver. Du kan f.eks. ta to 1-etasjes hus med plen som et eksempel. Du får leie tomtene for noen priser, og du skal regne ut hvilket tilbud du får mest hus for. På begge tomtene er det plen der det ikke er hus. Plenen på det ene huset kan være x*y, og huset kan være a*b+g*h+m*n (tre rektangler). Du kan sette opp et uttrykk for hvor mye av tomta som er hus, og hvor mye som er plen. Du kan jo si at begge tomtene er like store, men med forskjellige hus. Just a thought! Lenke til kommentar
fxwz Skrevet 7. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2005 Det bør vel stemme? Det er i allt 24 muligheter og 6 av dem fører til at det får spille mopt hverandre! Men faan, spørsmålet var jo, deres første kamp jo! FEIL av meg! Lenke til kommentar
Πεισιθάνατος Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 Jeg gjorde ett mystisk funn! Jeg skjønner ikke hvordan du kom fram til 6 muligheter. Jeg ser bare 4 muligheter (3, 6, 17 og 18). 4/24=2/12=1/6. Da var nok den siste løsningen min riktig. Lenke til kommentar
fxwz Skrevet 7. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2005 (endret) Nå er funnet rettet opp! Kom fram til 4/24 = 1/6 Seriøst, dette bør stemme! Men alikevel KaycH tidligere i tråden kom vi/du fram til at det var 1/12 sjanse, å nå kom vi fram til 1/6 sjanse! Også i den siste der ja! Der kom du fram til 2/12. Da hadde du jo rett alikvel da! Antall_muligheter.doc Endret 7. juni 2005 av Tøbbi Lenke til kommentar
Πεισιθάνατος Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 Men alikevel KaycH tidligere i tråden kom vi/du fram til at det var 1/12 sjanse, å nå kom vi fram til 1/6 sjanse! Som sagt, sannsynlighet er ikke min sterkeste side, men den siste løsningen min har alltid funket. Se om du skjønner den. Jeg tror sensor vil bli litt mer imponert over den enn det siste vedlagte word-dokumentet ditt Lenke til kommentar
fxwz Skrevet 7. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2005 Et tips til hvordan du kan flette inn algebra i temaet på, er at du kan bytte ut målene dine med bokstaver. Du kan sette opp uttrykk for litt mer avanserte figurer (gjerne sirkler), for deretter å regne dem ut ved å sette inn tall i stedet for bokstaver. Du kan f.eks. ta to 1-etasjes hus med plen som et eksempel. Du får leie tomtene for noen priser, og du skal regne ut hvilket tilbud du får mest hus for. På begge tomtene er det plen der det ikke er hus. Plenen på det ene huset kan være x*y, og huset kan være a*b+g*h+m*n (tre rektangler). Du kan sette opp et uttrykk for hvor mye av tomta som er hus, og hvor mye som er plen. Du kan jo si at begge tomtene er like store, men med forskjellige hus. Just a thought! Algebra er min svakeste side i matte! Fikk 4- på algebra prøve i niende! Har ikke hatt noe algebra prøve siden det! Lenke til kommentar
fxwz Skrevet 7. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2005 Men alikevel KaycH tidligere i tråden kom vi/du fram til at det var 1/12 sjanse, å nå kom vi fram til 1/6 sjanse! Som sagt, sannsynlighet er ikke min sterkeste side, men den siste løsningen min har alltid funket. Se om du skjønner den. Jeg tror sensor vil bli litt mer imponert over den enn det siste vedlagte word-dokumentet ditt Hehe, du har vel rett der, men alikvel, jeg klarer ikke å danne meg ett matematisk bilde av den der siste jeg! Lenke til kommentar
fxwz Skrevet 7. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2005 Nå mangler jeg for øvrig bare to ting, før jeg kan slappe av litt. Skulle gjerne ha fått med fart/strekning og tid inn i bildet! Samt at budsjettet ikke er helt oppført enda. Hvordan kan jeg bruke kvadratrota i excel? Lenke til kommentar
Πεισιθάνατος Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 Hvordan kan jeg bruke kvadratrota i excel? =rot(*tallet*) eks.: [ 3 ] formelutskrift: [ =rot(9) ] Lenke til kommentar
fxwz Skrevet 7. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2005 Faglæreren min sier at vi skal ha løst oppgavene på forhånd, undrer meg litt over om dette innebærer at vi kun skal sitte og forklare hvordan vi gjorde oppgaven. Noen som vet noe om dette? Lenke til kommentar
Πεισιθάνατος Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 Faglæreren min sier at vi skal ha løst oppgavene på forhånd, undrer meg litt over om dette innebærer at vi kun skal sitte og forklare hvordan vi gjorde oppgaven.Noen som vet noe om dette? Du MÅ ikke ha løst oppgavene, men det er litt dumt å stå og stotre når du skal forklare og løse oppgavene for sensor. Det er også dumt å viske ut utregningen du har gjort fordi den var feil. Du skal både regne ut og forklare utregningen for sensor. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå