fxwz Skrevet 6. juni 2005 Del Skrevet 6. juni 2005 (endret) Sitter nå da på skolen, har akkurat fått vite at jeg skal opp i Matematikk til muntlig. Går forøvrig i 10ende klasse. Matematikken min er ikke noe særlig, og det er heller ikke min kreativitet. Oppgaven jeg fikk går under navnet "Klassefesten". Har skikkelig hjerneteppe nå, og aner ikke hvordan jeg skal gripe an oppgaven. Noen som kan komme med ideer? Hvordan jeg skal starte med arbeidet, fremføre? Her er oppgaven: "Klassefesten Dere har fått i oppdrag å planlegge en fest for klassen. Gjennom arbeidet med temaet skal dere ved å bruke flere emner innen faget vise hvordan bruk av matematikk kan være til hjelp ved løsning av såvel praktiske oppgaver, som oppgaver av mer teoretisk art. Her er en stikkordliste og noen figurer som kan være til hjelp: Mat og drikke Oppskrifter Innkjøp Prosentregning Mønster Sannsynlighetsregning Osv Osv Bruk gjerne PC med Excel og Internett Stikkordlisten er ment som tips som det kan være naturlig å bruke, men dere kan bytte ut eller legge til som dere vil. Velg selv presentasjons form! Lykke til!" sitat slutt. Så no oppfordrer jeg alle til å bidra med en hjelpende hånd eller fot om det skulle være på det viset. Endret 7. juni 2005 av Tøbbi Lenke til kommentar
Heatsink Skrevet 6. juni 2005 Del Skrevet 6. juni 2005 Hehe jeg kom også oppi mattemuntlig. sttter og repeterer men vi er litt uenige om en oppgave kan noen være snill og hjelpe`? (-3)*2+(-6)-(-2)*(-4)= Lenke til kommentar
fxwz Skrevet 6. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2005 Noen som har forslag om hvordan jeg kan inkludere pytagoras i arbeidet? Lenke til kommentar
CurSe Skrevet 6. juni 2005 Del Skrevet 6. juni 2005 Hehe jeg kom også oppi mattemuntlig. sttter og repeterer men vi er litt uenige om en oppgave kan noen være snill og hjelpe`? (-3)*2+(-6)-(-2)*(-4)= (-3)*2+(-6)-(-2)*(-4)= -3*2-6+2*-4= 6-6+2 * -4= -8 Blir det ikke sånn da? Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 6. juni 2005 Del Skrevet 6. juni 2005 Hehe jeg kom også oppi mattemuntlig. sttter og repeterer men vi er litt uenige om en oppgave kan noen være snill og hjelpe`? (-3)*2+(-6)-(-2)*(-4)= (-3)*2+(-6)-(-2)*(-4)= -3*2-6+2*-4= 6-6+2 * -4= -8 Blir det ikke sånn da? (-3)*2+(-6)-(-2)*(-4)= -6-6-8=-20 Ellers er jo lokaler noe du kan gjøre mye med Tøbbi det heter forresten jernteppe Lenke til kommentar
fxwz Skrevet 7. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2005 Hehe jeg kom også oppi mattemuntlig. sttter og repeterer men vi er litt uenige om en oppgave kan noen være snill og hjelpe`? (-3)*2+(-6)-(-2)*(-4)= (-3)*2+(-6)-(-2)*(-4)= -3*2-6+2*-4= 6-6+2 * -4= -8 Blir det ikke sånn da? (-3)*2+(-6)-(-2)*(-4)= -6-6-8=-20 Ellers er jo lokaler noe du kan gjøre mye med Tøbbi det heter forresten jernteppe Ja, lokaler kan jeg vel regne ut volum og areal av Hadde selv tenkt lokal tanken, men det med volum kom vel nå! Har forøvrig tenkt å få inn fremmed mynt og strekning/fart og tid. Sistnevnte er jeg litt usikker på enda. Noen som kan ha noen gode ideer? Når det gjelder fremmed mynt så skal jeg sammenligne butikkpriser med prisene i thailand. Trenger litt hjelp der også! Også fant jeg ut at pytagoras kunne blandes inn når det gjaldt mønster, i form av borddekorasjon, men vet ikke helt hvordan jeg kan få gjort dette! Lenke til kommentar
akarno Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 Jeg kom også opp i matte. Vi får vite hva innenfor matte vi kommer opp i 20 min før fremføring... WTF? Får dere vite det nå??? Lenke til kommentar
fxwz Skrevet 7. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2005 Jeg kom også opp i matte. Vi får vite hva innenfor matte vi kommer opp i 20 min før fremføring... WTF? Får dere vite det nå??? Læreren min sier at noen skoler er gamledagse. Vi har 48timer forberedelse. Men dette stiller jo høye krav til framføring. Tegninga er vel at vi skal ha hele regien selv, og ikke bli spurt noe av lærer Lenke til kommentar
akarno Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 (endret) Skjønner. Vi har også 48 timer på oss, men det til å gå gjennom alt som er i pensum, ta det viktigse, få en oppgave 20 min før og gjøre så godt vi kan ut av den. samt trekke med inn mange andre ting i matte, tegne, vise "hvordan i dagliglivet" og forklare.... Kan tenke meg det er større krav til dere da ja... OT: Kom opp i Matte skriftlig og, så har sinnsykt mye stoff å gå etter og sånn, trenger ikke øve så mye Edit: Alt var egentlig OT Endret 7. juni 2005 av Icluz Lenke til kommentar
M-J Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 uff kom opp i matte jeg også (10kl) har 17 av 20 min klart men så har idenene stoppa opp også. har oppgaven sommerjobben. noen ideer til meg også? Lenke til kommentar
DigitaL BlasteR Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 Hehe, hadde den samme oppgaven i prøvemuntlig eksamen, Tøbbi! Det gjelder bare å være litt kreativ! Er dere delt inn i grupper og slikt? Da er det bare å fordele litt på hver av dere og så vise frem en løsning til oppgaven Må legge til at jeg fikk 6 på den prøven, og jeg har vanligvis 4 i matte. Be læreren din om hjelp hvis du står fast ASAP. Altså før, og ikke under prøven Lykke til! Lenke til kommentar
fxwz Skrevet 7. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2005 Hehe, hadde den samme oppgaven i prøvemuntlig eksamen, Tøbbi! Det gjelder bare å være litt kreativ! Er dere delt inn i grupper og slikt? Da er det bare å fordele litt på hver av dere og så vise frem en løsning til oppgaven Må legge til at jeg fikk 6 på den prøven, og jeg har vanligvis 4 i matte. Be læreren din om hjelp hvis du står fast ASAP. Altså før, og ikke under prøven Lykke til! Ja, ideer har jeg fått mye av nå da. Skal jo blande inn både fremmed mynt og vei-fart og tid! Men vet ikke hvor lenge det hele vil vare enda! Skal fremføre imorgen Lenke til kommentar
fxwz Skrevet 7. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2005 Er alene, så jeg må holde det gående i 20min. Lenke til kommentar
DigitaL BlasteR Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 Er alene, så jeg må holde det gående i 20min. OK. Blir ikke noe verre det annet enn at sensor ikke ser på samarbeidselementet når han/hun vurderer siden du er alene. Husk at du vanligvis ikke trenger å bruke mer enn 2 "stikkord", altså temaer innen matematikk fordi du skal fremføre alene, men det lønner seg å bruke så flest som mulig. Det imponerer sensor, og hvis du greier å holde det gående blir det kanskje ikke tid til spørsmål også. For meg var dette en positiv opplevelse i alle fall. Lenke til kommentar
fxwz Skrevet 7. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2005 Er alene, så jeg må holde det gående i 20min. OK. Blir ikke noe verre det annet enn at sensor ikke ser på samarbeidselementet når han/hun vurderer siden du er alene. Husk at du vanligvis ikke trenger å bruke mer enn 2 "stikkord", altså temaer innen matematikk fordi du skal fremføre alene, men det lønner seg å bruke så flest som mulig. Det imponerer sensor, og hvis du greier å holde det gående blir det kanskje ikke tid til spørsmål også. For meg var dette en positiv opplevelse i alle fall. Stikkord? Hvilke stikkord imponerer sensor? Lenke til kommentar
fxwz Skrevet 7. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2005 Ett spørsmål til: Hva kaller vi 2 trekante som er akkurat likestore? Både i grader og størrelse? Jeg tror ikke det er formlik! Lenke til kommentar
akarno Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 Ett spørsmål til:Hva kaller vi 2 trekante som er akkurat likestore? Både i grader og størrelse? Jeg tror ikke det er formlik! Like trekanter? Kan ikke tenke meg noe annet (uten å se gjennom notater ) Lenke til kommentar
DigitaL BlasteR Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 Enten likesiden, likeformet eller rettvinklet. Med stikkord mente jeg de temaene innen matematikk som du satte opp i liste. Lenke til kommentar
fxwz Skrevet 7. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2005 Enten likesiden, likeformet eller rettvinklet. Med stikkord mente jeg de temaene innen matematikk som du satte opp i liste. Ehh, kan du gi eksempler? Lenke til kommentar
simes Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 To like trekanter er like. De er også formlike. Pythagoras kan du få inn ved f.eks arbeid med dekorasjoner. Ellers er det som nevnt volum og arealberegninger med lokalet. Tallregning kan du få inn ved innkjøp av brus og godteri. Prosentregning kan komme inn i bildet på flere måter. Den kjedeligste er moms, men noe mer interessant kan jo være at dere har fått sponsorer som sponser en viss prosent av de forskjellige matvarene. Noen sponser all brus dere kjøper med 10% mens noen andre sponser pizza med 5% og så regn ut hvor mye dere sparer sammenlagt f.eks. Sannsynlighetsregninga på ungdomsskolen vet jeg ikke mye om dessverre. Kunne jo slengt inn at dere har et skjema som alle leverer hvor de svarer om de kommer (helt sikkert) eller ikke (helt sikkert) eller "vet ikke" (50% sjanse). Så kan du jo regne på hvor stor sannsynlighet at en viss mengde mennesker kommer. Eller noe sånt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå