Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Alle mattegenier, Se Hit!


Anbefalte innlegg

Sitter nå da på skolen, har akkurat fått vite at jeg skal opp i Matematikk til muntlig.

Går forøvrig i 10ende klasse.

 

Matematikken min er ikke noe særlig, og det er heller ikke min kreativitet.

Oppgaven jeg fikk går under navnet "Klassefesten".

 

Har skikkelig hjerneteppe nå, og aner ikke hvordan jeg skal gripe an oppgaven.

Noen som kan komme med ideer? Hvordan jeg skal starte med arbeidet, fremføre?

 

Her er oppgaven:

"Klassefesten

Dere har fått i oppdrag å planlegge en fest for klassen. Gjennom arbeidet med temaet skal dere ved å bruke flere emner innen faget vise hvordan bruk av matematikk kan være til hjelp ved løsning av såvel praktiske oppgaver, som oppgaver av mer teoretisk art.

 

Her er en stikkordliste og noen figurer som kan være til hjelp:

Mat og drikke

Oppskrifter

Innkjøp

Prosentregning

Mønster

Sannsynlighetsregning

Osv

Osv

 

Bruk gjerne PC med Excel og Internett

 

Stikkordlisten er ment som tips som det kan være naturlig å bruke, men dere kan bytte ut eller legge til som dere vil.

 

Velg selv presentasjons form!

 

Lykke til!" sitat slutt.

 

Så no oppfordrer jeg alle til å bidra med en hjelpende hånd eller fot om det skulle være på det viset.

Endret av Tøbbi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hehe jeg kom også oppi mattemuntlig. sttter og repeterer men vi er litt uenige om en oppgave kan noen være snill og hjelpe`?

 

(-3)*2+(-6)-(-2)*(-4)=

 

:love:

(-3)*2+(-6)-(-2)*(-4)=

-3*2-6+2*-4=

6-6+2 * -4= -8

 

Blir det ikke sånn da?

Lenke til kommentar
Hehe jeg kom også oppi mattemuntlig. sttter og repeterer men vi er litt uenige om en oppgave kan noen være snill og hjelpe`?

 

(-3)*2+(-6)-(-2)*(-4)=

 

:love:

(-3)*2+(-6)-(-2)*(-4)=

-3*2-6+2*-4=

6-6+2 * -4= -8

 

Blir det ikke sånn da?

(-3)*2+(-6)-(-2)*(-4)=

-6-6-8=-20

 

 

 

Ellers er jo lokaler noe du kan gjøre mye med Tøbbi

 

det heter forresten jernteppe ;)

Lenke til kommentar
Hehe jeg kom også oppi mattemuntlig. sttter og repeterer men vi er litt uenige om en oppgave kan noen være snill og hjelpe`?

 

(-3)*2+(-6)-(-2)*(-4)=

 

:love:

(-3)*2+(-6)-(-2)*(-4)=

-3*2-6+2*-4=

6-6+2 * -4= -8

 

Blir det ikke sånn da?

(-3)*2+(-6)-(-2)*(-4)=

-6-6-8=-20

 

 

 

Ellers er jo lokaler noe du kan gjøre mye med Tøbbi

 

det heter forresten jernteppe ;)

Ja, lokaler kan jeg vel regne ut volum og areal av :D

Hadde selv tenkt lokal tanken, men det med volum kom vel nå!

 

 

Har forøvrig tenkt å få inn fremmed mynt og strekning/fart og tid.

Sistnevnte er jeg litt usikker på enda. Noen som kan ha noen gode ideer?

Når det gjelder fremmed mynt så skal jeg sammenligne butikkpriser med prisene i thailand. :ermm: Trenger litt hjelp der også!

 

Også fant jeg ut at pytagoras kunne blandes inn når det gjaldt mønster, i form av borddekorasjon, men vet ikke helt hvordan jeg kan få gjort dette!

Lenke til kommentar
Jeg kom også opp i matte. Vi får vite hva innenfor matte vi kommer opp i 20 min før fremføring... WTF? Får dere vite det nå???

Læreren min sier at noen skoler er gamledagse.

Vi har 48timer forberedelse.

Men dette stiller jo høye krav til framføring. Tegninga er vel at vi skal ha hele regien selv, og ikke bli spurt noe av lærer

Lenke til kommentar

Skjønner. Vi har også 48 timer på oss, men det til å gå gjennom alt som er i pensum, ta det viktigse, få en oppgave 20 min før og gjøre så godt vi kan ut av den. samt trekke med inn mange andre ting i matte, tegne, vise "hvordan i dagliglivet" og forklare....

 

Kan tenke meg det er større krav til dere da ja...

 

OT: Kom opp i Matte skriftlig og, så har sinnsykt mye stoff å gå etter og sånn, trenger ikke øve så mye :D

 

Edit: Alt var egentlig OT :blush:

Endret av Icluz
Lenke til kommentar

Hehe, hadde den samme oppgaven i prøvemuntlig eksamen, Tøbbi! Det gjelder bare å være litt kreativ! Er dere delt inn i grupper og slikt? Da er det bare å fordele litt på hver av dere og så vise frem en løsning til oppgaven :) Må legge til at jeg fikk 6 på den prøven, og jeg har vanligvis 4 i matte. Be læreren din om hjelp hvis du står fast ASAP. Altså før, og ikke under prøven :p

 

Lykke til! :thumbup:

Lenke til kommentar
Hehe, hadde den samme oppgaven i prøvemuntlig eksamen, Tøbbi! Det gjelder bare å være litt kreativ! Er dere delt inn i grupper og slikt? Da er det bare å fordele litt på hver av dere og så vise frem en løsning til oppgaven :) Må legge til at jeg fikk 6 på den prøven, og jeg har vanligvis 4 i matte. Be læreren din om hjelp hvis du står fast ASAP. Altså før, og ikke under prøven :p

 

Lykke til! :thumbup:

Ja, ideer har jeg fått mye av nå da. Skal jo blande inn både fremmed mynt og vei-fart og tid! Men vet ikke hvor lenge det hele vil vare enda! Skal fremføre imorgen

Lenke til kommentar
Er alene, så jeg må holde det gående i 20min.

OK. Blir ikke noe verre det annet enn at sensor ikke ser på samarbeidselementet når han/hun vurderer siden du er alene. Husk at du vanligvis ikke trenger å bruke mer enn 2 "stikkord", altså temaer innen matematikk fordi du skal fremføre alene, men det lønner seg å bruke så flest som mulig. Det imponerer sensor, og hvis du greier å holde det gående blir det kanskje ikke tid til spørsmål også. For meg var dette en positiv opplevelse i alle fall.

Lenke til kommentar
Er alene, så jeg må holde det gående i 20min.

OK. Blir ikke noe verre det annet enn at sensor ikke ser på samarbeidselementet når han/hun vurderer siden du er alene. Husk at du vanligvis ikke trenger å bruke mer enn 2 "stikkord", altså temaer innen matematikk fordi du skal fremføre alene, men det lønner seg å bruke så flest som mulig. Det imponerer sensor, og hvis du greier å holde det gående blir det kanskje ikke tid til spørsmål også. For meg var dette en positiv opplevelse i alle fall.

Stikkord? Hvilke stikkord imponerer sensor?

Lenke til kommentar

To like trekanter er like. De er også formlike.

 

Pythagoras kan du få inn ved f.eks arbeid med dekorasjoner. Ellers er det som nevnt volum og arealberegninger med lokalet. Tallregning kan du få inn ved innkjøp av brus og godteri. Prosentregning kan komme inn i bildet på flere måter. Den kjedeligste er moms, men noe mer interessant kan jo være at dere har fått sponsorer som sponser en viss prosent av de forskjellige matvarene. Noen sponser all brus dere kjøper med 10% mens noen andre sponser pizza med 5% og så regn ut hvor mye dere sparer sammenlagt f.eks. Sannsynlighetsregninga på ungdomsskolen vet jeg ikke mye om dessverre. Kunne jo slengt inn at dere har et skjema som alle leverer hvor de svarer om de kommer (helt sikkert) eller ikke (helt sikkert) eller "vet ikke" (50% sjanse). Så kan du jo regne på hvor stor sannsynlighet at en viss mengde mennesker kommer.

 

Eller noe sånt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...