Gå til innhold

Byggig av bass kasse


Anbefalte innlegg

Quote:

På mine høytaler som eg har satt sammen er det 2 5", Det er en måte å finne ut hvor stort arealet er men eg aner ikke hvordan. Om elemte aralet er like stort om du bruker to 10" eller en 18" det vet eg ikke. Fordelen med en 18" er at om den går langt ned i kjelleren, Men de er forholds vis trege, De liker seg best på en delefrikvens på ca 20-150. Det er der for eg liker best små elementer de er veldig presise og raske, Kevlar er et matriale som eg vet at scan-speak bruker på sin 7" element og det er sinnsykt raskt. 18W/8546-00


 

 

Tydelig lenge siden du gikk på skolen, Lura. :wink:

For å finne arealet på et element, så bruker man bare arealet av en sirkel som er <pi>r2. 1 tommer er som kjent 2,54 cm. Så da kan du å ta fram kalkulatoren. :wink:

Uansett så har en stk 18-tommer omtrent like stort areal som 2 stk 12" eller 3 stk 10".

 

Arealet av en stk 18-tommer = 1640 cm2

Arealet av en stk 7-tommer = 248.1608 cm2

 

Dette betyr at en stk 18" har tilnærmet likt mambranareal som 6,6 stk 7".

 

Du sier at 18-tommere er forholdsvis trege. Sikkert riktig det, men da kan du jo komme hjem til meg og høre på den subben jeg har. Den er ikke treg. Men tregere enn en 7-tommer.

Den 7-tommern der er jo en «kjendis». Vet at blant annet Sonus Faber, Proac, og mange andre bruker den. En finfin allrounder. :grin:

Men hva slags materiale mambranen er laget av, tror jeg er hipp som happ. Focal er jo stolte av sine polyglassmembraner, Scanspeak bruker kevlar, Revel bruker titan, andre bruker aluminium, magnesium og forskjellige plastmaterialer, mange bruker papir og papp, Thiel og Kharma bruker keramiske materialer. Og alle mener at deres teknologi er den beste. Det er lett å gå seg vill i jungelen.

 

Mine høyttalere har 4" mellomtone/bass. Så det er vel ikke noe særlig å skryte av... Men det spiller musikk, og det er viktigst.

God natt.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
Hei Lura!

 

Cerwin Vega er noe av det bedre du kan bruke. Fordelen med CV er at de finnes i store størrelser(12", 15" og 18") og at de er svært lettdrevne.  

Ulempen med Seas, Vifa, Scan-speak og Peerless er at de ikke lager elementer større enn 10 tommer. Et skikkelig basseelement skal være 12" eller større. Audax stiller i grenseland mellom «pinglebassene» og de store feite.

 

Ehh.... Peerless lager 12 tommere......

Lenke til kommentar

<pi>r2. 1 tommer er som kjent 2,54 cm. Så da kan du å ta fram kalkulatoren.  

Uansett så har en stk 18-tommer omtrent like stort areal som 2 stk 12" eller 3 stk 10".  

 

Arealet av en stk 18-tommer = 1640 cm2  

Arealet av en stk 7-tommer = 248.1608 cm2  

 

 

Tror dette ikkje blir heilt nøyaktig..... Det hadde virka dersom elementa var flate men det er bare svært få som er...

 

(rett meg dersom eg tar feil...)

Lenke til kommentar

I DIYs gamle verden er det nok slik at høyttalerer elementer har bedre transientrespons i et lukket kabinett enn i et kabinett basert på ulike luftgjennomstrømningsteknikker (bassrefleks, trasmission, båndpass, horn osv). Som regel er dette på bekostning av mindre "dyp-bass".

 

Infrasuben er sikkert en imponerende og (fysisk) "tung" opplevelse, men 8 hz nedre grense har jeg vanskelig for å tro på innenfor Hi-Fi normen, (altså: tror ikke før jeg hører det... :lol: ). .... Men det er sikkert grunner til at CV ikke nevnes blant DIY folka...

 

Både Peerless og Audax lager 12 tommere, mens Seas i sin tid laget 13 tommere. Peerless lager elementer med ekstra lang slag lengde (XLS serien) og med lav FS, Qts og lav Vas som trolig vil være meget bra som Sub-basser i et bassreflekssystem der plassen er begrenset. En slik Peerless bass koster "bare" 1.800 hos Eltek. Blir en 12 tommer for lite, kan man saktens kjøpe to.

 

Hvis man søker litt på internett finner man også Excel-baserte programmer som kan brukes til å kalkulere volum på basskassen. Noen av disse har også databaser over HT elementer. WinISD er et slikt program . Her er annet snadder.

 

WinISD beregninger viser at en 12" Peerless XLS308SWR vil ha en frekvensgang på 30-100 hz (- 3db eller +/- 1,5 db) i en 4. ordens båndpasskasse på 10+10 liter. Med Peerlessen får man i tillegg til dypbass også plass til bagasje. :D Til sammenligning vil en MDS Fanatic Power 12" ha en frekvensgang på 45 hz - ca. 110 hz innenfor - 3 db i en en 13+17 liters 4. ordens kasse. Audax HT300 GO vil ikke låte bra i en båndpasskasse, men vil rekke ned til 25 hz (-3db) i en 190 liters bassreflekskasse.

 

Har man god plass kan man f.eks. se på en 10 tommers Scan-Speak 25W/8565-01 som vil ha en frekvensgang på 25-65 hz (- 3db) i en 52+67 liters 4.ordens båndpasskasse. Dette elementet er litt dyrere enn Peerlessen og litt mere tungdrevet. Dette elementet er et skudd for baugen til de som tror at man ikke kan få skikkelig dypbass fra en titommer.

 

Disse beregningen er gjort med tanke på optimal lineær frekvensgang. Man kan få dypere bass og annen frekvens karakteristikk med å endre volum. Dog vil det som ofte gå på bekostning av lineæritet og trolig også transientresponsen.

 

Her er det bare å fylle inn nødvendig data for høyttalerelementet og du har kassestørrelsen. Så er det bare opp til størrelsen på bagasjerommet og lommeboken å bestemmer hva du får av dypbass.

 

Har et par 5" Audax-komponentsett i bilen forbundet med Supra skjerma kabler som lyder utrolig bra til prisen. Dypbass gir dem ikke (ca 60 hz -3db), men jeg har heller ikke plass til sub-bass eller større høyttalere. Dessuten får jeg nå 2 hz av alle vaskebrettveiene nå for tiden :lol:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...