Gå til innhold

Byggig av bass kasse


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis det er bil du vil bygge til, så finnes det ett genialt program som kalles probox. Det selges av Backe's ljudbygg. Det finnes ellers endel generell info der.

 

Bare for å nevne det, de var svenske mestere i db-drag 97,98 og 99, så de burde ha en viss snøring.

 

Ellers så finnes det et annet prog som er mer generellt, tror detheter bassbox eller no sånt. Brukte det selv en gang for en del år siden, men det er ikke like bra (my opinion).

Lenke til kommentar

Hvilket element(er) skal du bruke?

Eg kan anbefale Cerwin Vega! Det er skikkelige saker!! Har livstids garanti tror eg. +at det skal ikke gå an å sprenge dem!!Viss du får på non fete spoler og ein skikkelig forsterker så er disse perfekte!! Har bare god erfaring med dem!

Lenke til kommentar
Quote:


TCK skrev (2002-07-23 22:32):

Hvilket element(er) skal du bruke?

Eg kan anbefale Cerwin Vega! Det er skikkelige saker!! Har livstids garanti tror eg. +at det skal ikke gå an å sprenge dem!!Viss du får på non fete spoler og ein skikkelig forsterker så er disse perfekte!! Har bare god erfaring med dem!



Er ikke de beste elementene du kan få tak i. Her er noen Peerless, Scan-speak, Audax, Seas, Vifa kommer ikke på flere, De fleste elementene er norske og danske.
Lenke til kommentar

Quote:

Hvilket element(er) skal du bruke?

Eg kan anbefale Cerwin Vega! Det er skikkelige saker!! Har livstids garanti tror eg. +at det skal ikke gå an å sprenge dem!!Viss du får på non fete spoler og ein skikkelig forsterker så er disse perfekte!! Har bare god erfaring med dem!


 

Det du sier der er bare tull!

Selvfølgelig gar det an å sprenge CV-elementer og alle andre elementer. Det er bare å sette på en forsterker som klipper det, så er det bare et tidsspørsmål når spolen blir svidd.

Det finnes ikke forskjellige spoler til et element. Dersom spolen ryker, så kan man bytte spole, spider og membran(kan ikke bytte disse hver for seg). Men dette går bare på proffelementene(og muligens Stroker), men ikke de billigelementene de selger på Hifi-klubben.

Lenke til kommentar

Er ikke de beste elementene du kan få tak i. Her er noen Peerless, Scan-speak, Audax, Seas, Vifa kommer ikke på flere, De fleste elementene er norske og danske.

 

Hei Lura!

 

Cerwin Vega er noe av det bedre du kan bruke. Fordelen med CV er at de finnes i store størrelser(12", 15" og 18") og at de er svært lettdrevne.

Ulempen med Seas, Vifa, Scan-speak og Peerless er at de ikke lager elementer større enn 10 tommer. Et skikkelig basseelement skal være 12" eller større. Audax stiller i grenseland mellom «pinglebassene» og de store feite.

Men om lommeboka di er skikkelig feit, kan du vel spandere på deg denne:

 

 

bassault-rsm.jpg

 

 

Bag End Bassault R, 4 stk 21tommere i et kabinett på 1m3. Krever forsterker.

Lenke til kommentar

At Cerwin Vega spiller høyt og med trøkk er greit, men skal man ha basser som spiller musikken riktig holder man seg langt unna CV. Man blir veldig fort lei av basser som farger lyden mye. Det er veldig mange bra basser på markedet, for HiFi lyd mener jeg MBQuart er noe av det beste man får tak i.

Lenke til kommentar

Quote:


At Cerwin Vega spiller høyt og med trøkk er greit, men skal man ha basser som spiller musikken riktig holder man seg langt unna CV. Man blir veldig fort lei av basser som farger lyden mye. Det er veldig mange bra basser på markedet, for HiFi lyd mener jeg MBQuart er noe av det beste man får tak i.


 

CV-basselementer farger ikke lyden noe mer enn andre basser på markedet.

Kanskje de høyttalerne de selger på Hifi-klubben gjør det, men ikke proffelementene iallefall.

MBQuart? De lager elementer for bilbruk. Ikke PA eller hjemmebruk. Og det største de har er 12-tommere. Dette blir ofte brukt som mellomtoner i proffmarkedet.

RWC 304 er MBQuart sin kraftigste bass. Med en følsomhet på lave 86dB egner de seg nesten ikke som bilbass engang. Maks tilført effekt er bare 300Watt. Dette betyr at de bare kan nå et lydtrykk på omtrent 110dB.

Lenke til kommentar

 

CV-basselementer farger ikke lyden noe mer enn andre basser på markedet.

Kanskje de høyttalerne de selger på Hifi-klubben gjør det, men ikke proffelementene iallefall.

MBQuart? De lager elementer for bilbruk. Ikke PA eller hjemmebruk. Og det største de har er 12-tommere. Dette blir ofte brukt som mellomtoner i proffmarkedet.

RWC 304 er MBQuart sin kraftigste bass. Med en følsomhet på lave 86dB egner de seg nesten ikke som bilbass engang. Maks tilført effekt er bare 300Watt. Dette betyr at de bare kan nå et lydtrykk på omtrent 110dB.

 

 

WAKE UP CALL!!!!!!

 

CV Har alltid, og vil alltid farge lyden....Ingen tvil om at du får "mye" og høy lyd for penga, men når vant CV en eneste kåring når det gjelder lyd kvalitet (utført av et seriøst magasin el.)?????

Lenke til kommentar

C. Alshus skrev (2002-07-24 03:42):

 

Cerwin Vega er noe av det bedre du kan bruke. Fordelen med CV er at de finnes i store størrelser(12", 15" og 18") og at de er svært lettdrevne.  

Ulempen med Seas, Vifa, Scan-speak og Peerless er at de ikke lager elementer større enn 10 tommer. Et skikkelig basseelement skal være 12" eller større. Audax stiller i grenseland mellom «pinglebassene» og de store feite.  

Men om lommeboka di er skikkelig feit, kan du vel spandere på deg denne:

 

Er ikke enig med deg der. Er ingen regel som sier at du må bruke ett element som er 12"eller 18", Du kan bruke 2 10" elementer eller 2 7". Fordelen med to mindre elementer er at de blir raskere og du kan få en bra bass med to 10", Men de krever et bra delefilter. Her er det eg har kjøpt mine elementer og annet hifi snadder. http://www.mamut.com/dynabel

 

[ endret av Kjetil Lura den 2002-07-24 17:22 ]

Lenke til kommentar

Engelt og Greit hold deg unna CV, de vant tester nede på 80'tallet da samantha Fox regjerte!

 

Er det bil eller Hus Basser du skal ha?

 

Samma hvor du skal ha bass ikke gå over 12" elementer for over det så blir de for trege.(er ikke morro når pistol skudd høres ut som vulkan utbrudd (Cervin Vega).

 

Til Hjemme bruk så finn en butikk hvor du kan teste basseren. alle oppfatter bassen forskjellig, men kjøp heller en DYR 8" enn en billig 12" for du får mer igjen for det! Hvis kvalitet er viktig.

 

Til Bil så prøv der oxo, men der spiller bilen du skal ha den i veldig nøye, skal du ha bra bass gå for 2*10" i lukket kasse. skal du ha høy lyd med romling så 1 til 2 12" i bassreflex kasse, og det er mellom tinger og det avhenger av hvordan bil'en er som sagt.

Til Bil er Rockford best "syntes jeg"(har en 10" til 4000kr), men bra og billig er JL Audio sine bassere!

 

 

Som sagt finn den bassen du syntes låter best!

Lenke til kommentar

Quote:

Er ikke enig med deg der. Er ingen regel som sier at du må bruke ett element som er 12"eller 18", Du kan bruke 2 10" elementer eller 2 7". Fordelen med to mindre elementer er at de blir raskere og du kan få en bra bass med to 10"


 

Hei Kjetil!

 

Nei, selvfølgelig er det ingen regel. Men fordelen med store elementer er at de rett og slett virker større enn mindre elementer. Det er rett og slett mer drønn og kraft. (Litt vanskelig å forklare). Fordelen med mindre elementer er jo at de bler raskere fordi membranen har mindre masse. Men ulempen med små elementer kontra store er at de små elementene må slå lenger for å flytte samme mengde luft. (Dessuten klarer større elementer å spille høyere, men det er OT).

Selv har jeg en Bag End Infra-18 med et 18" element i en lukket kasse. Du tror kanskje at denne er «treg», men den er like rask som enhver 12-tommers sub ute på markedet.

Når jeg spiller høyt med den, så flytter membranen seg maks 1-2 mm utover og løike langt innover. En 10-tommer må flytte seg omtrent 3 ganger så langt utover og innover for å flytte like mye luft. Ser du sammenhengen?

Lenke til kommentar

Quote:

WAKE UP CALL!!!!!!


CV Har alltid, og vil alltid farge lyden....Ingen tvil om at du får "mye" og høy lyd for penga, men når vant CV en eneste kåring når det gjelder lyd kvalitet (utført av et seriøst magasin el.)?????


 

 

Hei oathunder!

 

Hva betyr det å farge lyden? CV har alltid laget høyttalere med meget god dynamikk i motsetning til andre merker. (snakker om hjemmemarkedet nå).

For andre merker er det kanskje viktigst å ha en ren og fin mellomtone, lett tilbaketrukket diskant og en helt nøytral bass. Greit nok det, men blir det morsomt å høre på? Nei, med mindre man går oppover i prisklassene.

Selv har jeg ikke noen CV hjemmehøyttalere, men et par CV PA-ht. (V35C)

Hjemme har jeg KEF Q90 og ATC A7.

På proffsiden har alle god dynamikk. For dynamikk er det som virkelig levendegjør musikken.:wink:

Lenke til kommentar

Quote:


C. Alshus skrev (2002-07-24 18:39):


Hei Kjetil!


Nei, selvfølgelig er det ingen regel. Men fordelen med store elementer er at de rett og slett virker større enn mindre elementer. Det er rett og slett mer drønn og kraft. (Litt vanskelig å forklare). Fordelen med mindre elementer er jo at de bler raskere fordi membranen har mindre masse. Men ulempen med små elementer kontra store er at de små elementene må slå lenger for å flytte samme mengde luft. (Dessuten klarer større elementer å spille høyere, men det er OT).

Selv har jeg en
med et 18" element i en lukket kasse. Du tror kanskje at denne er «treg», men den er like rask som enhver 12-tommers sub ute på markedet.

Når jeg spiller høyt med den, så flytter membranen seg maks 1-2 mm utover og løike langt innover. En 10-tommer må flytte seg omtrent 3 ganger så langt utover og innover for å flytte like mye luft. Ser du sammenhengen?



På mine høytaler som eg har satt sammen er det 2 5", Det er en måte å finne ut hvor stort arealet er men eg aner ikke hvordan. Om elemte aralet er like stort om du bruker to 10" eller en 18" det vet eg ikke. Fordelen med en 18" er at om den går langt ned i kjelleren, Men de er forholds vis trege, De liker seg best på en delefrikvens på ca 20-150. Det er der for eg liker best små elementer de er veldig presise og raske, Kevlar er et matriale som eg vet at scan-speak bruker på sin 7" element og det er sinnsykt raskt. 18W/8546-00

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

Characteristic sensitivity (2.83V / 1m) : 88 dB

Recommended frequency range : 22 - 4000 Hz

Free air resonance frequency, fs : 22 Hz

DC resistance, Re : 5.5 ohm

Voice coil inductance, Le : 0.4 mH

Effective piston area, Sd : 145 cm²

Moving mass incl. air, md : 18.5 g

Mechanical loss, Rm : 1.5 Ns/m

Force factor, BL : 8.0 Tm

Equivalent volume, Vas : 84 ltr.

Mechanical Q-factor, Qms : 1.7

Electrical Q-factor, Qes : 0.22

Total Q-factor, Qts : 0.19

Excursion, lin./max. : ±6.5 / ±10 mm

Voice coil diameter : 42 mm

Rated power handling : 100 W

Net weight : 2.4 kg

 

Frequency response: 2.83V / 1m

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...