olejohan Skrevet 5. juni 2005 Del Skrevet 5. juni 2005 Etter eg såg litt runt her på forumet fant eg ut eg ville bygge meg prosjektor. Eg søkte litt runt på Google og fant mange fine prosjekt. Hovedsakelig er det ein overhead og ein strippa lcd-skjerm som ligger over og bildet blir lyst opp på veggen. Eg fikk tak i ein overhead og ein 15" lcd-skjerm brukt so det var ikkje noko problem. Ledninger, brytere og vifter har eg liggende. So det eg må kjøpe er kryssfiner til og bygge eit kabinett av. Eg starta med og take mål av overheaden og tegne i Sketchup korleis alt skal vere med rette mål. Har lagt ved ei tegning, og viss noken vill ha sketchup fila er det bare og sende en PM. Kommer snart update - er godt igong! Ole-Johan Lenke til kommentar
frakk2000 Skrevet 5. juni 2005 Del Skrevet 5. juni 2005 Ojsann! Flere som har fått denne ideen ja Kjempebra! Du må passe på med LCD skjermen at du ikke har noen som ligger i veien for lyset (sånn som på min skjerm var den en kort FFC kabel som trengtes å forlenges.) Du kan også finne en del kjekk info på www.lumenlab.com (koster 130 kroner ellerno.) Lenke til kommentar
sigen Skrevet 6. juni 2005 Del Skrevet 6. juni 2005 Sleng ut bildene du sendte meg i går da, så ser de andre hva du har gjort til nå Synes det så bra ut, litt synd at jeg ikke er den eneste som lager prosjektor på denne måten, blir litt mindre eksklusivt da Men stå på uansett, tror jeg snart får tak i en overhead, så da blir det bygging av kasse (tror jeg) Lenke til kommentar
Mendel Skrevet 6. juni 2005 Del Skrevet 6. juni 2005 Inne på denne linken er det en film om bygging av projector ved hjelp av overhead og LCD. Det er film: THG Video 13 http://www.tomshardware.com/site/videos/index.html Det er også masse annet kult Enjoy Lenke til kommentar
olejohan Skrevet 6. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2005 (endret) Har vert mykkje inn på Lumenlab og har sett den filmen der han stripper skjermen og bygger prosjektor. Frakk2000 : Eg hadde ein skjerm til, og der var FFC kabelen "bak" skjermen so det vart ikkje lys der, so den kunne eg ikkje bruke. Har fått Monterte alt inn i kassa også, holder på og skjerme treverket for varmestråling og "finpusse" litt. Meir bilder av kassa og resultatet seinere! Endret 6. juni 2005 av olejohan Lenke til kommentar
olejohan Skrevet 7. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2005 (endret) Har fått strippa skjermen og overheaden i dag, legger ut eit bilde av elektronikken i kassa. Ole-Johan Endret 7. juni 2005 av olejohan Lenke til kommentar
olejohan Skrevet 7. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2005 (endret) I dag har eg vert på Bygger`n og kjøpt plater til kassa. Det er 9mm kryssfiner. Her er måla på platene og eg finn ein lærling (kamerat) til og sage og ha det klar til eg kom etter skule og henta det. Vill anbefale og sage med skikkelig sag so det blir fine kanter. Her er måle på platene. 40.0 x 65.5 cm 40.0 x 65.5 cm 41.8 x 65.5 cm 41.8 x 65.5 cm 40.0 x 40.0 cm 40.0 x 40.0 cm 40.0 x 40.0 cm Det ble 1.7548 kvadratmeter. So har eg kommet heim og skal sette sammen kassa, bruker lim og noken små spikara. Har også saga hål for vifter og laga en liten kontrollboks. Tenkte på og lage en ramme, men det var ikkje nødvendig om platene var so tjukke. Skal ha kassa svart innvendig for lyset og utvendig for og sleppe og bytte farge. Har mala litt med ein lest eg hadde liggande. Ole-Johan Endret 7. juni 2005 av olejohan Lenke til kommentar
sigen Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 Ser jo ganske bra ut dette, skal du male den på utsiden også? Kanskje ha en logo (f.eks. en logo til prosjektet?) eller et fett motiv på? Lenke til kommentar
olejohan Skrevet 7. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2005 No har eg fått inn lampen, linsene, skjermen, vifter og eit par brytere. Det er bra ut, men ser bare "no signal" for eg har ikkje signalkabel til skjermen. Det er viktig med metall for og beskytte treverket mot varmestråling, ellers begynner det og ryke, det har eg erfart! So eg brukte 2mm stålplate og det funker fint. Siden pæra er 400w er det nesten 400w i varme som skal ut, so eg må ha rikelig med vifter og dei må kjøle rett. Eg har plasert noken og det funker bra, men der er litt varmt. Lenke til kommentar
olejohan Skrevet 7. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2005 Ser jo ganske bra ut dette, skal du male den på utsiden også? Kanskje ha en logo (f.eks. en logo til prosjektet?) eller et fett motiv på? Tenkte og lakke den svart, men viss du har ein ide eller logo er det bare og sifra Ole-johan Lenke til kommentar
sigen Skrevet 8. juni 2005 Del Skrevet 8. juni 2005 Ser bra ut dette, men hva med flere bilder i hver update? *VilHaBilder* Kommer ikke på noe navn eller logo, sorry Lenke til kommentar
olejohan Skrevet 8. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2005 Hva med flere bilder i hver update? *VilHaBilder* Er det noken spesielle detalja du\noken andre vill ha bilde av?¨ Ole-Johan Lenke til kommentar
SacrefiZer Skrevet 8. juni 2005 Del Skrevet 8. juni 2005 Meget stilig! Har tenkt å lage meg en hjemmelaget prosjektor selv, men får ikke tak i overhead Spurt på skolen, men de har bare ødelagte.. Hvor har du fått tak i din? Ps. Håper du får det til og at den greia med linsa funker! Mvh. SacrefiZer Lenke til kommentar
olejohan Skrevet 9. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2005 Viss du får ein på skulen funker linsene sikkert, det som er ødelagt er sikker pæra og den kan du kjøpe ny! Koster sirka 150 til 200kr. Eg fikk tak i min i ei bedrift, men dei har ikkje fleire som dei gir bort. Eg har prøvd prosjektroen og den funker fint! Men eg trenger lærret og det har eg ikkje funnet enda. Ole-Johan Lenke til kommentar
olejohan Skrevet 9. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2005 Viss du får ein på skulen funker linsene sikkert, det som er ødelagt er sikker pæra og den kan du kjøpe ny! Koster sirka 150 til 200kr. Eg fikk tak i min i ei bedrift, men dei har ikkje fleire som dei gir bort. Eg har prøvd prosjektroen og den funker fint! Men eg trenger lærret og det har eg ikkje funnet enda. Ole-Johan Lenke til kommentar
aklla Skrevet 9. juni 2005 Del Skrevet 9. juni 2005 vet du hvor mye ca dette koster? Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 9. juni 2005 Del Skrevet 9. juni 2005 Å lage en slik kan være nærmest gratis om du finner og får.. Eller opp til 3-4000.. Gjennomsnittlig 2000 spenn! Lenke til kommentar
olejohan Skrevet 9. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2005 Eg fikk tak i ein overhead i ei bedrift (bedrifter går over til videokanoner). LCD-Skjermen fikk eg for bakgrunnslyset var ødelagt, derfor passer den perfekt og lage prosjktor av! Eg kjøpte 1.7 kvadratmeter med kryssfiner til en pris av 170kr, om du har plate sjølv er dette også gratis. Om du tar deg god til og leiter er det mulig og få heile prosjektet gratis! Ole-Johan Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 9. juni 2005 Del Skrevet 9. juni 2005 Jupp! Bruk QXL, finn.no og alt av muligheter du har.. Legg ut annonser i lokalavisa, og heng opp lapper.. Gå hardt til verks!! Lenke til kommentar
olejohan Skrevet 9. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2005 (endret) Eg bruker ein heilt vanlig overhead. Linsen er ikkje på bilde. Endret 9. juni 2005 av olejohan Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå