Gå til innhold

Hvorfor er jenter så redde for å anmelde voldtekt?

Anbefalte innlegg

En jeg kjenner ble voldtatt for litt under et år siden. Det gikk 5 måneder før hun i det hele tatt fortalte det til sin beste venninne. Hun hadde visst fått det for seg at det var hennes egen feil, og at skammen ville bli for stor hvis noen fikk vite om det.

Tror nok det er mange som tenker slik.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjenner/kjente selv 2 jenter som har opplevd voldtekt, en av dem flere ganger.

Hun ene var virkelig redd og nervøs, og hadde problemer med å gå alene ute, selv blant mye folk. Hun andre sier selv at hun "ikke bryr seg", og at hun takler det fint. Vet ikke helt om jeg tror på det, men det er en annen sak.

Hadde en lengre samtale med hun siste om hvorfor hun ikke ville gå til politiet, og hovedgrunnen var at hun var redd for å ikke bli trodd. Det hadde skjedd før, og hun stolte ikke på at politiet tok henne seriøst. Det har jeg ingen problemer med å forstå. Tror ikke det er noe hyggelig å sitte i avhør og fortelle alt som skjedde i detaljer, for så å få slengt i trynet at hun bare er ute etter å hevne seg. Fikk heldigvis overbevist henne om at han måtte anmeldes, og hun ble trodd.

Lenke til kommentar
Noen ofre innbiller seg kanskje at de har skylden.

Her har du helt rett, dessverre er det noen som tenker slik.

Det er en tragedie. De disse stakkarne har opplevd er liksom ille nok i seg selv, og så skal de i ettertid føle skam og skyld for noe de overhodet ikke kan klandres for. :( Dette gjelder jo også ved misbruk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...