Gå til innhold

Hvorfor er jenter så redde for å anmelde voldtekt?


Anbefalte innlegg

Jeg har ofte sett poster på diverse debattforaer hvor det er jenter som sier de har blitt voldtatt og derfor lurer på hva de skal gjøre.

 

Vel, burde det ikke være ganske innlysende å gå rett til politiet å anmelde saken?

Men istedenfor drar de hjem og tar en dusj slik at alle beviser mot gjerningsmannen blir slettet. Også bærer de på dette helt alene, og det tar mange år før de kommer videre i livet, og ofte kommer de ikke videre i det hele tatt.

 

Så hvorfor er egentlig så mange jenter så fryktelig redde for å anmelde en voldtekt?

Skjønner de ikke at den eneste måten å vinne over gjerningsmannen på er å anmelde saken?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

tror de gjør det av frykt for hva som skjer i rettsaken og avhørene hos politiet. såvidt jeg har skjønt kjøres det ganske hardt på hva de gjorde for å gi av signaler til den/de som har voltatt dem. har de gjort noen "feil" i så måte blir de "tatt" for å legge opp til det selv..

Lenke til kommentar

Det med jenter og voldtekt: jenter er generelt redd for å bli overfallt (gjeder vel gutter oxo) og spesiellt voldtatt. og hvis dette skjer regner jeg med at en sjokk-tilstand kommer snikende, som ikke akkurat er lett og rista av seg. kan ikke engang forestille meg hvordan det føles etterpå. Nedverdigende, ydmykende, oppbanke og selvtilitten knust ned i skoa. jeg skjønner godt at ikke alle tørr og komme ut med det. de er redd for at ingen skal tro dem, og at alle kommer til å si at det er deres skyld, og ikke voldtektmannens (eller kvinnen, vi må ikke glemme at gutter også kan bli voldtatt)

Lenke til kommentar
Jeg har ofte sett poster på diverse debattforaer hvor det er jenter som sier de har blitt voldtatt og derfor lurer på hva de skal gjøre.

 

Vel, burde det ikke være ganske innlysende å gå rett til politiet å anmelde saken?

Men istedenfor drar de hjem og tar en dusj slik at alle beviser mot gjerningsmannen blir slettet. Også bærer de på dette helt alene, og det tar mange år før de kommer videre i livet, og ofte kommer de ikke videre i det hele tatt.

jerningsmannen på er å anmelde saken?

Prøv å se for deg at du hadde blitt voldtatt i rompa? Hadde du ønsket å gjøre det kjent for omverdenen?

 

Jeg skjønner jentene godt der.

Lenke til kommentar
Prøv å se for deg at du hadde blitt voldtatt i rompa? Hadde du ønsket å gjøre det kjent for omverdenen?

 

Jeg skjønner jentene godt der.

Har vi ikke noe som heter taushetsplikt her i landet? Jeg trodde man kunne gå til politi og rettsvesen og forlange å få saken behandlet med garanti for at de ikke sa noe på fritida, hvis du hadde en god grunn.

Lenke til kommentar

Jeg vil tro at grunnen til at jenter ofte ikke anmelder en voldtekt med en gang, er skamfølelsen og sjokket av å ha blitt misbrukt. Noen ofre innbiller seg kanskje at de har skylden. Og i noen tilfeller er de redd for at overgriperen vil hevne seg hvis de går til politiet.

Lenke til kommentar
Prøv å se for deg at du hadde blitt voldtatt i rompa? Hadde du ønsket å gjøre det kjent for omverdenen?

 

Jeg skjønner jentene godt der.

Har vi ikke noe som heter taushetsplikt her i landet? Jeg trodde man kunne gå til politi og rettsvesen og forlange å få saken behandlet med garanti for at de ikke sa noe på fritida, hvis du hadde en god grunn.

En sak innvolverer som regel en del mennesker. Det er også vanskelig å gjennomføre i hemmelighet uten at andreskjønner noe, ettersom det krever en del tid.

Lenke til kommentar

Det er som bestefaren min sier: " De synes mer synd på svina, enn på ofrene.

Det stemmer jo på en måte, med de lave strafferammene for seksuelle overgrep.

Jente 9, missbrukt av en gris av en idrettsstjerne, fikk bare 9 måneders fengsel.

Han burde faen meg få sitte inne i 90 år!

Det er bare helt tragisk at det finnes sånne sjuke, perverse folk ute i samfunnet,

men det er minst like tragisk at vi har et sånt rettsystem! :realmad:

Kanskje det er derfor at mange ikke går til politiet, fordi at de er livredde for hva gjerningsmannen kommer til å gjøre når han slipper ut.

Endret av simerix
Lenke til kommentar
"De synes mer synd på svina, enn på ofrene."
Helt enig, men slik er det i hele straffesystemet. Unntaket er hvis du har "forgrepet" dem mot vår tids hellige ku, samfunnet, ved f.eks. å kjøre for fort eller smugle.
Jente 9, missbrukt av gris av en idrettsstjerne, fikk bare 9 måneders fengsel. Han burde faen meg få sitte inne i 90 år!
Lang de fleste som blir voldtatt er kjønnsmodne, og slike overgrep mot barn representerer i så måte unntaket. Men jeg mener naturligvis at det bør regnes som særdeles krenkende hvis offeret er under 13/14 år. Om 90 år er "riktig" straff har jeg ingen formening om.
Det er bare helt tragisk at det finnes sånne sjuke, perverse ute i samfunnet, men det er minst like tragisk at vi har et sånt rettsystem!

I denne tråden er det vel snakk om mer generelt, og da tenker er det vel helst snakk om en situasjon hvor jente (15 - 20 år) er voldtatt av voksen mann (20+). Om det er mindre pervers å voldta en som er kjønnsmoden kontra et "barn" får bli en annen diskusjon. Enig i at rettsystemet er en tragedie.
Kanskje det er derfor at mange ikke går til politiet, fordi at de er livredde for hva gjerningsmannen kommer til å gjøre når han slipper ut.
Kanskje, men jeg tror og at andre forhold spiller inn. Kanskje mange helst vil glemme det og late som om det ikke har skjedd, bare snakk med nærmeste venninne om det? Noen har sikkert vært overstadig beruset og ikke skjønt at noen har "tuklet" med dem før etterpå, og dermed verken husker gjerningsmannen eller hendelsesforløpet. Endret av RagnarDanneskjold
Lenke til kommentar
Prøv å se for deg at du hadde blitt voldtatt i rompa? Hadde du ønsket å gjøre det kjent for omverdenen?

 

Jeg skjønner jentene godt der.

Har vi ikke noe som heter taushetsplikt her i landet? Jeg trodde man kunne gå til politi og rettsvesen og forlange å få saken behandlet med garanti for at de ikke sa noe på fritida, hvis du hadde en god grunn.

Og hva forhindrer voldtektsmannen fra å si noe? Han kommer til å bruke alle midler for å bli firkjent. Spre usanne rykter og psykisk trakassere deg.

 

Det er lett å si at du ville gått rett til politiet, men man vet aldri før man er der selv. Dessuten så tror jeg det nesten er "instinkt" å prøve å få all ekkelskapen av deg så fort som mulig, fremfor å sitte 4 timer på et politikontor før man blir sjekket for spor.

Lenke til kommentar
Det er ikke vits i å anmelde voldekter hvis man ikke har sikre bevis

Hvem er det som har plottet dette inn i hodet på deg da? Alt som blir anmeldt bir lagret i politiets arkiver, selv om saken henlegges. Hvis en voksen dame da har blitt anmeldt for voldtekt på smågutter veldig mange ganger, uten at noen har kunnet stille med fellende bevis, vil det likevel bli stående. Hvis det da en dag plutselig dumper inn en anmeldelse, og fellende bevis i haug og dunge blir lagt fram, vil aktor også legge fram de tidligere anmeldelsene, og det vil sikkert være med på å sette henne inn lenger.

Lenke til kommentar

Når man er voldtatt så kan jeg tenke meg at man ikke akkurat tenker rasjonelt. Man er i sjokk, og går kanskje litt på "automatgir". Det første man tenker på er kanskje å vaske det av seg?

 

Det er enkelt for oss som ikke har blitt voldtatt å si "hvorfor gjorde du ikke det?". Så enkelt er det nok ikke i virkeligheten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...