christian232 Skrevet 5. juni 2005 Del Skrevet 5. juni 2005 Fikk vite at hvis varen overskrider 200 NOK i total cost på eBay, får vi toll. Videre kan vi få MVA på varen. 24% Har hørt at hvis selgeren merker pakken som "gave" får jeg den uten toll. Kan dette avtales med selgeren på "ask seller a question"? Er det selgeren som velger selv innpakning? Han bruker vel ikke en standard eBay pakke som forteller om pakkens innhold og verdi? (hvis eBay har slike pakker da ) Lenke til kommentar
Lanes Skrevet 5. juni 2005 Del Skrevet 5. juni 2005 (endret) eBay selgeren pakker varen selv. De fleste selgerne på eBay skriver gave på forsendelsen uansett verdi og annsynligivs så skriver de at verdien er under 200kr uansett vare... Dette er i hvert fall vanlig blant de større selgerne. Noen tilbyr også å betale en viss prosentandel av moms om det blir pålagt (du må selvfølgelig ha bevis for betalt moms). Selv om det står gave på pakken så må du fremdeles betale toll, tror grensen stiger til 1000kr eller noe.. (veldig usikker på akkurat det punktet, noen må bekrefte/avkrefte det). Selv handler jeg mye på eBay, og har hittil aldri betalt moms på noe. Er usikker på hvordan moms regnes ut om det står 200kr på pakken, men den faktiske verdien er en annen...? Bruker de da norske priser? Noen som vet dette? Endret 5. juni 2005 av Lanes Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 5. juni 2005 Del Skrevet 5. juni 2005 kan man ikke slippe moms om man er en bedrift ? sry, litt offtopic Lenke til kommentar
Lanes Skrevet 6. juni 2005 Del Skrevet 6. juni 2005 (endret) kan man ikke slippe moms om man er en bedrift ? sry, litt offtopic stemmer det. Men bedriften på ha en omsetning på mer en 50000 i året og du må (teoretisk) ha utstyret på "kontoret". Er en laaaang liste over hva som godkjenner et kontor. Noen "kan" komme å sjekke...men om det noen gang har skjedd vet jeg ikke..? Dette gjelder i hvert fall på norsk gods, mulig det er litt annerledes på import? Endret 6. juni 2005 av Lanes Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 6. juni 2005 Del Skrevet 6. juni 2005 (endret) kan man ikke slippe moms om man er en bedrift ? Nei du må fremdeles betale moms, men du kan trekke fra den inngående momsen når du leverer omsetningsoppgave. Bedriften må også selvsagt være registrert i MVA-registeret. Endret 6. juni 2005 av Lurifaksen Lenke til kommentar
Veitafan Skrevet 6. juni 2005 Del Skrevet 6. juni 2005 Pappa kjøpte et video-camera til "seg" via bedriften sin . Slapp moms ja. Lenke til kommentar
Lanes Skrevet 6. juni 2005 Del Skrevet 6. juni 2005 kan man ikke slippe moms om man er en bedrift ? Nei du må fremdeles betale moms, men du kan trekke fra den inngående momsen når du leverer omsetningsoppgave. Bedriften må også selvsagt være registrert i MVA-registeret. Oops.. glemte den delen. Takk for rettelsen Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 6. juni 2005 Del Skrevet 6. juni 2005 Nå er det vel svært få varer det er toll på. Men overskriver varen 200 kroner eller 1000 kroner for gave, må det betales mva på den. Lenke til kommentar
gorber Skrevet 6. juni 2005 Del Skrevet 6. juni 2005 Off-topic: Pappa kjøpte et video-camera til "seg" via bedriften sin . Slapp moms ja. Han var bra heldig da ja, da slapp han å forholde seg til den der fordømte forbrukerkjøpsloven og. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 6. juni 2005 Del Skrevet 6. juni 2005 (endret) Off-topic:Pappa kjøpte et video-camera til "seg" via bedriften sin . Slapp moms ja. Han var bra heldig da ja, da slapp han å forholde seg til den der fordømte forbrukerkjøpsloven og. Men man er ikke så heldig hvis det går i stykker. Det er mye lavere garantitid på bedrifter enn man får ved privatkjøp. --- Han selgeren din kan bare sette "gift" og en verdi opptil 1.000 kr, eller sette verdien enda lavere (f.eks. 20$ hvis det sendes som vanlig pakke). EDIT: MVA er faktisk 25% nå. Endret 6. juni 2005 av datating Lenke til kommentar
andreg Skrevet 6. juni 2005 Del Skrevet 6. juni 2005 Rett som det er at jeg har måttet betale mva på ting som har blitt kjøpt fra eBay. Som flere her sier er det en fordel å få selgeren til å merke forsendelsen som gave, slik at beløpsgrensen for mva blir hevet til 1000,-. Etter hva jeg har forstått kan pakken også merkes som vareprøve, noe som vistnok skal gi en enda høyere beløpsgrense. Når man får selger til å jukse med merkingen på denne måten er det også en fordel at det ikke ligger noen kvittering inne i pakken som viser noe helt annet. Har vært ute for at noen pakker har blitt åpnet uavhengig av beløpet på utsiden, og at jeg har fått faktura på mva ut fra kvitteringen som var inni... Lenke til kommentar
tomahg Skrevet 6. juni 2005 Del Skrevet 6. juni 2005 Fikk vite at hvis varen overskrider 200 NOK i total cost på eBay, får vi toll. Videre kan vi få MVA på varen. 24% Momssatsen er vel hevet til 25% nå...? Lenke til kommentar
christian232 Skrevet 6. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2005 (endret) Hmmm. Andreg hadde opplevd det ser jeg... Glemmer aldri den dagen da jeg bestilte "the Getaway" for 203 NOK på DVDStrax. Pakken ble fortolla. Prisen hoppet seg opp til 420 NOK (!) Videre mener jeg å huske at en slipper toll hvis en handler innenfor europa, forutsatt at varen er produsert der. Correct me if I'm wrong! Endret 6. juni 2005 av raffegutten Lenke til kommentar
rozon Skrevet 6. juni 2005 Del Skrevet 6. juni 2005 Gavesendinger under 1000 kroner: Forutsetter at mottaker ikke har noe som helst utlegg for gaven. Dette gjelder kun fra privatpersoner fast bosatt i utlandet. Ikke firma eller ferierende. Lenke til kommentar
Shimano Skrevet 6. juni 2005 Del Skrevet 6. juni 2005 Videre mener jeg å huske at en slipper toll hvis en handler innenfor europa, forutsatt at varen er produsert der. Correct me if I'm wrong! You're wrong. Lenke til kommentar
christian232 Skrevet 6. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2005 Men hvordan avtales dette med selger? På "ask seller a question?" Er duty det samme som toll på norsk? Lenke til kommentar
tema95 Skrevet 6. juni 2005 Del Skrevet 6. juni 2005 Videre mener jeg å huske at en slipper toll hvis en handler innenfor europa, forutsatt at varen er produsert der. Correct me if I'm wrong! You're wrong. Du har RETT! Det er IKKE toll på varer produsert innen EU, med unntak av særavgifter på f.eks. tobakk, alkohol, biler o.l. Men, merverdiavgift må man betale uansett dersom vareverdien er over kroner 200, og da betales 25% mva av vareverdi og forsendelskostnader samlet. Det undrer meg at alle disse "mener jeg" svarerne ikke kan ta en titt på www.toll.no og finne riktig svar. Terje Lenke til kommentar
christian232 Skrevet 6. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2005 Du har et poeng der Terje ArrgH! Vonde minner vekkes frem: Jeg husker innmari godt at jeg forundret meg over tollen da. Spillet "The Getaway" er jo laget av utviklerne "Team Soho". I tillegg er spillet basert på London by... Vet noen hvorfor jeg fikk toll da? Har ikke ps2 en egen ps2 avdeling for europa hvor de gir ut spill? Lenke til kommentar
Stream Skrevet 6. juni 2005 Del Skrevet 6. juni 2005 Du har et poeng der Terje ArrgH! Vonde minner vekkes frem: Jeg husker innmari godt at jeg forundret meg over tollen da. Spillet "The Getaway" er jo laget av utviklerne "Team Soho". I tillegg er spillet basert på London by... Vet noen hvorfor jeg fikk toll da? Har ikke ps2 en egen ps2 avdeling for europa hvor de gir ut spill? Du betalte ikke toll, men mva og et fortollingsgebyr (som er for et ekspedisjonsgebyr å regne). Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 6. juni 2005 Del Skrevet 6. juni 2005 Sorry, men dette er ikke det riktige forumet å spørre om hvordan man kan bryte loven. Selv om folk flest oppfatter merverdiavgift som urettferdig og helst har lyst til å slippe unna unødvendige utlegg, blir det ikke mindre ulovlig. Stenges. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg