Gå til innhold

Hvorfor får gamle filmer bra kritikker?

Th0mas

Anbefalte innlegg

Uten at jeg har noen statistikk å vise til, har jeg inntrykk av at eldgamle filmer har en tendens til å få glimrende kritikker, ofte terningkast 6. Det jeg ikke fatter er at en film fra 20-tallet, da film var en heller snever sjanger, og budsjettene likeså, kan være å til de grader fantastisk. Nå til dags sitter et hundretalls personer i Hollywood, Bollywood eller andre steder på jorden, og pønsker ut filmer, som påkostes titalls millioner av kroner. Likevel presterer mange å oppnå elendige kritikker, og blir banket ned i støvlene av filmene fra denne filmindustriens steinalder. Får de gamle filmene bra kritikker bare fordi de har gamle, eller var datidens regissører rene genier? Trenger vi egentlig ikke lyd og farger? Jeg opplever det at en film er i svart/hvitt og uten lyd som et stort drawback, men dette ser ikke ut til å plage filmanmelderne.

En av grunnene til at de urgamle filmene jeg ser omtaler av i avisen får så bra kritikk, er vel kanskje at filmene må være utrolig bra for at en kanal skal gidde å sende den, men NRK sender da vitterlig "go'filmer" som selskapsreisen med Jon Skolmen også.

:hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I gamle filmer er det kansje ein handling som aldri før har blitt vist frem på film. Og siden det er den første filmen om f.eks ei stilig handling så får kansje den filmen en god kritikk siden det er noe helt nytt :p (Kansje):p

Dårlig formulert, men jeg er ikke så god til og å formulera :p

Lenke til kommentar

Neida, det ble ikke laget bare gode filmer den gangen heller. men det er som med musikk og bøker, det er bare de gode som har overlevd. Popularitet uten kvalitet har en begrenset levetid. Du kan tenke deg hvor mye av dagens musikk som blir spilt på radioen om 50 år.

Ti eller hundre millioner skaper ingen god film. Til det trengs et godt manus, en god regissør og gode skuespillere. Har man det kan man lage klassikere uten at det koster mange kronene.

Geir :)

Lenke til kommentar

veldig mange av dagens filmer mangler originalitet på forskjellige måter. enten dette være seg manus, filming, dårlig skuespill osv.....

mange av de gode, gamle filmene var/er banebrytende og har dermed fått sin rettmessige plass i filmhistorien...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

De fleste filmer som lages i dag mangler substans. Før i tiden måtte man faktisk være talentfull for å få støtte til å lage en film. Nå vektlegger man helt andre ting, i denne ekle popkulturen vi lever i. Fokuset er på å imponere folk, ikke nødvendigvis fortelle en historie. Det er liksom dødsviktig å skille seg ut i mengden når det gjelder dramaturgi og foto. Før i tiden var også skuespillet så fantastisk mye bedre, i alle fall utover 40-50-60-tallene. Nå får alle spille i film, bare man ser bra ut og har gått på en eller annen form for teaterskole. Alt var mye mer tungvint før og man laget ikke filmer på en måned, slik flere gjør nå.

Casablanca er en drittfilm synes jeg...

Lenke til kommentar
Uten at jeg har noen statistikk å vise til, har jeg inntrykk av at eldgamle filmer har en tendens til å få glimrende kritikker, ofte terningkast 6. Det jeg ikke fatter er at en film fra 20-tallet, da film var en heller snever sjanger, og budsjettene likeså, kan være å til de grader fantastisk. Nå til dags sitter et hundretalls personer i Hollywood, Bollywood eller andre steder på jorden, og pønsker ut filmer, som påkostes titalls millioner av kroner. Likevel presterer mange å oppnå elendige kritikker, og blir banket ned i støvlene av filmene fra denne filmindustriens steinalder. Får de gamle filmene bra kritikker bare fordi de har gamle, eller var datidens regissører rene genier? Trenger vi egentlig ikke lyd og farger? Jeg opplever det at en film er i svart/hvitt og uten lyd som et stort drawback, men dette ser ikke ut til å plage filmanmelderne.

En av grunnene til at de urgamle filmene jeg ser omtaler av i avisen får så bra kritikk, er vel kanskje at filmene må være utrolig bra for at en kanal skal gidde å sende den, men NRK sender da vitterlig "go'filmer" som selskapsreisen med Jon Skolmen også.

:hmm:

Dette blir jo helt feilslått. Gamle filmer får ikke gode kritikker fordi de er gamle. Det vel heller slik at de gamle filmene, som var gode, blir husket, og flesteparten, de dårlige, blir glemt.

Lenke til kommentar
Casablanca er en drittfilm synes jeg...

Nå ypper du til bråk her. :ohmy:

Har du ikke lest retningslinjene #2:

Du får lov å mene hva du vil om en sak, men dersom dine meninger er svært kontroversielle bør du holde dem for deg selv for ikke å skape krangel.

;) :!:

Jeg kan skjønne at dagens ungdom ikke er så fascinert av Casablanca. Film og TV-bransjen har hatt 60 år på seg til å forvandle poengene i filmen til utvaskede klisjeer. Men de var ikke det den gangen. Det blir som å kalle Stones klassiske riffs fra 60 og 70-tallet klisjeer fordi ørten hundre og femti gitarister har kopiert Keith Richard senere. Kopiene er klisjeer, originalen var genial. Slik er det med film også. Casablanca fortjener sin plass blant tidenes beste filmer.

Så det så. :cool:

Geir :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Gi meg to grunner til hvorfor Casablanca er en bra film. Jeg visste ikke at stivt skuespill og tafatt historie kvalifiserte til kvalitetsstempelet.

Citizen Kane, The Third Man og flere andre, stiller i en annen klassen enn Casablanca.

Lenke til kommentar
Kan det være på grunn av at 80% av filmene på listen er fra tiden før Sovjetunionens fall?

my point exactly...tviler på at dere finner meg på leting etter en genial komedie fra 1927 når jeg skal se på film sammen med noen kompiser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...