tuusjr Skrevet 5. juni 2005 Del Skrevet 5. juni 2005 Heisann Jeg har tenkt å lage meg hjemmelaget vannkjøling med peltier. Men det er to ting jeg lurer på: Kondens. Hvordan isolerer man best mulig og med hva? Jeg har lest at armaflex skal være bra og silikon, har også lest om dielektrisk fett. Det andre jeg lurer på er hvordan jeg burde koble til strømmen til peltierelementet? Jeg har skaffet meg en ny 400 watts strømforsyning, som jeg har tenkt å montere i kabinettet, siden den andre ikke er tilstrekkelig. Noen som kan hjelpe? Lenke til kommentar
MagE Skrevet 5. juni 2005 Del Skrevet 5. juni 2005 http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=LUBEREX Fett som ikke leder strøm Det og noen "skumplater" jeg husker ikke navnet på disse, søk litt her på forumet så finner du det Lenke til kommentar
Stingher Skrevet 6. juni 2005 Del Skrevet 6. juni 2005 (endret) Lurer litt på dette jeg og, hvis jeg monterer et 170W eller 226W fra microplex, hvor stor strømforsyning trenger jeg da? Tenker på separat forsyning til peltier. Har funnet en 270W Mini-ATX på komplett siden det er det eneste jeg har plass til. Holder det? Har 6,7cm plass mellom radiator og den andre strømforsyningen. Endret 6. juni 2005 av Stingher Lenke til kommentar
MagE Skrevet 6. juni 2005 Del Skrevet 6. juni 2005 (endret) Watt på PSU har ingenting og si her. Amper strømforsyningen gir på 12V er det som teller. Det pleltieret på microplex trekker 24A. Derfor må du finne en strømforsyning som minst gir 24A på 12V+ EDIT: Anbefaler deg og heller kjøpe på eBay.com, betalte 150kr for et på 40W ink frakt Endret 6. juni 2005 av MagE Lenke til kommentar
Stingher Skrevet 6. juni 2005 Del Skrevet 6. juni 2005 Var dette peltieret på Ebay jeg mente. "Operates from 0-15 volts DC and 0-15 amps" står det. Stusser på at det står DC. Funker det da på en AC powersupply? Den jeg har linka til over støtter 16A på 12+V så det er nok strøm i hvertfall. Her er mer info om Powersupplyet Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 6. juni 2005 Del Skrevet 6. juni 2005 (endret) Denne brukte jeg til pelt og den fungerte utmerket . Meanwell Powersupply, 12v - 25A, Drive-Bay Varenr: S-320-12 Pris: 1 305,44,- Inkl.Mva Vekt: 0 kg På lager: 0 Webside: http://meanwell.com http://www.netconnection.no/ Har en slik liggende for salg til ca 50% av ny pris, om intresse send PM. Endret 6. juni 2005 av Snekker`n Lenke til kommentar
Stingher Skrevet 6. juni 2005 Del Skrevet 6. juni 2005 Redd for at den blir litt for dyr Tenkte ikke å bruke så mye penger på det. Men ser det står at den står oppgitt med DC-strøm. Hvordan blir det i forhold til en supply som kjører AC? Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 6. juni 2005 Del Skrevet 6. juni 2005 fy feite snekkeren... du er helt RÅ! jeg har lett etter en strømforsyning til peltieret mitt i laaange tider nå... sjekk ut tråden min om hva jeg skal gjøre HER. Jeg har enda (!!) ikke fått vannkjølingen i da... hehe... Lenke til kommentar
gxi Skrevet 6. juni 2005 Del Skrevet 6. juni 2005 (endret) Alle PC-PSUer konverterer fra AC til DC. Strømnettet i huset er AC, mens PCen bruker DC. Endret 6. juni 2005 av jonepet Lenke til kommentar
am3k Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 Microplex skal vist få inn et alternativ til Meanwell PSUene til en relativt hyggelig pris (send de en mail ) Når det gjelder isolering kan du ta en titt på installasjonsguiden til swiftech Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå