swanky Skrevet 5. juni 2005 Del Skrevet 5. juni 2005 Beklager om dette høres fulsltendig gresk ut. Jeg bruker til daglig Mac, så det er ikke så lett å skjønne dette med aktivering. Det har seg slik at jeg har kjøpt en HjemmePC gjennom jobben. Denne kom sammen med WinXP Pro(ferdig installert) og disken fulgte med - med andre ord: jeg har betalt for WinXP Pro. Etter et par runder på jobben har jeg fått klarsignal til å formatere maskinen og legge inn Linux, som fungerer mer opp mot det jeg er vant til fra OS X. OK, så da sitter jeg på en lisens for WinXP Pro. Og søsteren min trenger denne. Gjennom IT-avdelingen på jobb har jeg sjekket at jeg kan overføre lisensen til en annen maskin (siden jeg har kjøpt fullversjonen). Denne må da reaktiveres, men hva skjer egentlig med versjonen som ligger på Hjemmepc-en jeg kjøpte? Jeg ble sittende og bla i det heftet som fulgte med Windows, og der står det at aktiveringsprosessen er der for å sikre at OS kun kan installeres på en maskin. Men betyr dette at aktiveringen blir "trukket tilbake" på den opprinnelige maskinen slik at denne slutter å fungere? Det høres naturlig ut, for ellers er det jo fritt fram for å bruke den samme installasjonen på flere maskiner, så lenge det blir "reaktivert" Lenke til kommentar
zokra Skrevet 5. juni 2005 Del Skrevet 5. juni 2005 (endret) Min xp trenger ikke å bi aktivert, det er bare å trykke på avbryt(eller hopp over, husker ikke helt)... *kremt piratkopi, men tror ikke at cd'n er klusset med* Endret 5. juni 2005 av zokra Lenke til kommentar
PerB Skrevet 5. juni 2005 Del Skrevet 5. juni 2005 Etter at du har overført lisensen til din søster har du ikke lengre gyldig lisens og MÅ fjerne Win XP fra din maskin. (en lisens pr maskin). Lenke til kommentar
swanky Skrevet 5. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2005 (endret) Etter at du har overført lisensen til din søster har du ikke lengre gyldig lisens og MÅ fjerne Win XP fra din maskin. (en lisens pr maskin). Ja, det vet jeg. Det jeg lurer på er hvordan dette aktiveringssystemet takler situasjonen dersom jeg ikke gjør det. Jeg vet at det ikke er lov, men hvordan kan de stoppe en person i å gjøre dette. Edit: bare for å forklare. Jeg skal som sagt installere Linux på denne maskinen, så det har minimalt å si. Spørsmålet mitt er derfor basert på kontrasten til OS X, der det ikke er noen som helst form for autentisering når installasjonen foretas - med andre ord: Sett inn DVD-en og kjør på. Siden dette med aktivering er nytt for meg, så er jeg rett og slett usikker på hvordan MS har klart å implementere en slik løsning. Endret 5. juni 2005 av swanky Lenke til kommentar
pmarius Skrevet 5. juni 2005 Del Skrevet 5. juni 2005 Det er ikke noe problem. Du vil fortsatt beholde xp-versjonen på maskin nr. 1. Den kan du beholde der så lenge du vil. Da mener jeg det som er praktisk mulig, hvis du skal følge loven til punkt og prikke, så skal du slette XP fra maskin nr. 1 i det du installerer den samme lilsensen på maskin nr. 2. Men Microsoft har jo ingen mulighet til å sjekke dette. Det som derimot KAN bli et lite problem, er når søsteren din skal aktivere sitt Windows-eksemplar, siden denne lisensen tidligere er aktivert på en annen maskin. Men det order seg med en kjapp telefon til Microsofts aktiveringstelefon. Der bare forklarer du problemet, og de gir deg en ny aktiveringskode. Nummeret finner du på aktiveringsvinduet som kommer opp på skjermen når du velger "aktiver ved telefon" når søsteren din skal aktivere. Dette må forresten gjøres innen 30 dager etter installering Lenke til kommentar
leirpytt Skrevet 5. juni 2005 Del Skrevet 5. juni 2005 Som tidligere er nevnt, ta en telefon til microsoft. Jeg bytta all hw for litt siden og måtte aktivere på nytt når jeg la inn xp. Dette ville jo ikke os'et gjøre sånn helt uten videre, valgte da å aktivere via telefon. Fikk snakket med en hos MS, beskrev situasjonen, og han gav meg ny kode uten problem. Tror ikke dette skal by på problemer. MS er faktisk ganske ok når det gjelder slike ting. I allefall etter min erfaring. Lenke til kommentar
p@ge Skrevet 5. juni 2005 Del Skrevet 5. juni 2005 (endret) som du forklarte er din din hjemme pc levert med ferdig installert windows xp ( OEM etter min mening, men kan ta feil ? ) se denne side fra microsoft norge angående produkt aktivering: http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;no;302878 dette er en utdrag fra denne side: "Tillater MPA at kunder installerer produkter på en bærbar datamaskin og på en skrivebordsmaskin? Kunder kan bruke vilkårene i produktets sluttbrukeravtale til å finne ut om dette er tillatt. Noen ganger tillater Microsofts sluttbrukeravtale at kunder som er hovedbrukere av Microsoft-programmer, for eksempel Office og Word, kan installere én tilleggskopi på sin bærbare datamaskin for eksklusiv bruk. Dette gjelder ikke for produktlisenser som følger med når du kjøper en datamaskin. Disse OEM-lisensene er enkeltlisenser som ikke kan overføres til en annen datamaskin. Windows XP kan bare installeres på én datamaskin. Det kreves en ny lisens hvis du installerer og aktiverer produktet på en annen datamaskin" Endret 5. juni 2005 av gaggen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå